Téměř polovinu jeho učitelského sboru tvoří bývalí studenti. Ti současní ještě při škole často podnikají nebo radí ministrům. Naposledy se pro resort školství podíleli na doporučeních pro učitele a žáky, jak pracovat s umělou inteligencí. Radko Sáblík je ředitelem Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia už jednadvacátým rokem. Když nastoupil, škola se nijak nelišila od ostatních. Nyní patří k těm elitním.
Zdroj: Hospodářské noviny 29. 9. 2023
Jak se vám
podařilo vybudovat z průměrné průmyslovky školu, která udává trendy celé
republice?
Když jsem
sem přišel učit, bylo to rok před sametovou revolucí, úřadoval tady udržovací
pan ředitel, který ve čtyři hodiny odpoledne zamknul školu. Nebylo tady nic. Já
jsem se předtím hodně angažoval ve sportu, dělal jsem předsedu basketbalového
svazu, Sokola, vedoucího centra mládeže na Spartě. Měl jsem hodně funkcí, což
mi pomohlo, protože jsem se setkával s reálnými projekty a řídil jsem
lidi.
V knize,
kterou jste o své cestě napsal, zmiňujete, že to nebylo jednoduché.
Kolem roku
2011 tady byla část hodně konzervativních učitelů, kterým se mé nastavení
nelíbilo a chtěli se mě zbavit. Jiní pedagogové se mě zastali, ale tehdy jsem
pochopil, že pokud chci, aby se tady něco změnilo, musím do toho zapojit
především mladé. Byl to takový impulz. Pak taky nastal větší boom moderních
technologií, přišly mobily.
Všechno se zrychlilo, ale neměl jsem lidi, kteří by o tom mohli učit, takže
jsme začali daleko více zapojovat absolventy.
Takže tahle
strategie byla ze začátku vlastně nutností?
To je tak
trochu stále. Každý by chtěl mít učitele na plný úvazek, ale já postupem času
zjistil, že by to byla chyba. Kdyby tady byli na plný úvazek, už by nedělali
nic jiného, ztratili by kontakt s realitou. Především lidé, kteří studují,
pracují, podnikají a jsou v oboru, tak mohou přinášet nové věci.
Podařilo se
vám i konzervativní pedagogy přesvědčit o změně, nebo jste je musel vyměnit?
Někteří
odešli sami, jednoho jsem vyhodil. Kvůli tomu jsem byl také před soudem.
Vykašlal se na výuku během covidu a soud správnost mého rozhodnutí potvrdil.
Proběhla dvě stání, vyhráli jsme obě. Ale stále je tu určitá část lidí, kteří
se s fungováním školy úplně nesžili. Myslí si, že to, co se tady děje, není
normální. Z našich osmdesáti učitelů je skoro polovina ve věku 19 až 25 let,
takže to klima školy nutně ovlivňuje. Ale pořád tu máme i ryze konzervativní
učitele všeobecných předmětů. Ty se snažíme přesvědčit a ukazovat jim dobrou
praxi, jinak to nejde. Když někomu nařídíte, že má učit moderně, a on to tak
nebude vnitřně cítit, tak to bude ještě větší paskvil, než když bude učit
klasicky.
Studenty si
vybíráte přísným výběrovým řízením?
Ano, posílají
motivační dopis, portfolia. Kromě povinných přijímacích zkoušek z češtiny a
matematiky dělají ještě dva naše testy, kybernetickou bezpečnost a všeobecné
předpoklady k IT. Loni se do jedné třídy hlásilo i 160 uchazečů, letos ale na
prestižnějších školách bylo uchazečů méně, protože se všichni hodně báli, že se
nedostanou.
Na co
lákáte absolventy, aby vám tady učili?
Teď už je
ani nelákám, hlásí se sami. Dřív jsem je oslovoval, ale je potřeba začít brzy.
Po maturitě už to nemá smysl, jsou zainteresovaní jinde. Během studia pak
u nás pracují na různých projektech – stavějí roboty, zakládají firmy. Naši
studenti teď například budují laboratoř umělé
inteligence, staví humanoida a řadu dalších věcí. Vytvoří si tým,
mají tady zázemí, tak se jim nechce úplně odcházet.
Může tohle udělat každá škola? Jiný ředitel by mohl namítnout, že na takové zapojení nemají vybavené učebny a dílny.
My máme
super vybavení, podporuje nás Praha díky tomu, že my pro ni děláme spoustu
projektů. Ale spousta věcí se dá udělat i bez vybavení, klíčoví jsou lidé.
Školy v Praze, Brně, Ostravě by absolventy ve škole mohly mít stejně jako my,
protože tam sídlí vysoké školy a ne všichni utečou do zahraničí. I když s námi
kolikrát spolupracují i na dálku. Takže ano, mohla by, ale kulturu musí tvořit
dlouho, trvá to roky a to není jednoduché. Chce to také mít odvahu dát mladým
lidem důvěru.
Není
problém s tím, že učitel musí mít podle zákona pedagogické vzdělání?
Je tu
určitý prostor pro odborníky z praxe. Ale na mě už přišlo 39 udání, čekám na to
čtyřicáté. Česká školní inspekce tady byla a uznala, že to skutečně jsou
odborníci z praxe, i když jim je 19 let. Pokud od 14 let programují a mají svou
firmu, mohou něco předat. A pak taky platí, že pokud není nikdo jiný
kvalifikovaný, kdo by předmět učil, můžete vzít, koho chcete. Do tří let by si
měl sice doplnit vzdělání, ale když to neudělá, tak co? Zbavíte se někoho, komu
všichni okolo nabízejí práci a jehož plat bude začínat stoprocentně jedničkou,
a pak je otázka, co napíšou za to? Neznám žádného pedagoga, který by uměl
vyučovat umělou
inteligenci. Učitel umělé inteligence nebo kybernetické
bezpečnosti zatím neexistuje.
Třicet
devět udání, to je dost. Proč se to podle vás děje?
Některá
podali zhrzení učitelé od nás ze školy, jiná konkurence, které se nelíbí, že
jim kazíme morálku. Chodí sem na jednání studenti z jiných škol a pak přijdou
do té své a ptají se: „Proč to nejde u nás, pane řediteli?“ Takže mají zákaz
sem chodit, ale stejně je v našem coworkingovém centru vídám a oni mě prosí,
abych to na ně neřekl.
Podílel jste se na přípravě dokumentu Strategie vzdělávání 2030+, který popisuje, kam by školství mělo v následujících letech směřovat. Bude se podle vás situace na školách v nejbližších letech zlepšovat?
Máme
naději. Založili jsme Unii škol inovativních, kam se mohou přihlásit základní,
střední i vysoké školy. Založil jsem ji proto, že Asociace ředitelů gymnázií
nebo Asociace středních průmyslových škol je plná konzervativců. Často
vydávají prohlášení, s nimiž nesouhlasím. Nespolupracuje se tam. Já bych chtěl,
abychom si mezi školami v unii vyměňovali studenty i učitele, jako se to děje v
programu Erasmus při výjezdech do zahraničí. Plánujeme také velkou konferenci,
která se bude věnovat digitalizaci.
Vaši studenti pomáhali sepsat doporučení k používání umělé inteligence, která Národní pedagogický institut poté rozeslal do škol. Jaká pravidla dodržujete?
Student
může k vypracování úkolů a projektů používat
umělou inteligenci, ale je povinen tuto informaci uvést stejně, jako
je to s ostatními zdroji. Použít se může i ve výuce. Například když mají žáci samostudium,
něco počítají a pak si to nechají zkontrolovat umělou inteligencí. Samozřejmě
by si to mohli nechat spočítat rovnou, pak by to ale postrádalo smysl. Hodně
jsme o tom diskutovali. Ve školním řádu a kodexu je napsáno, že by student měl
zvažovat míru použití umělé inteligence. Když si nechají všechno spočítat,
napsat a namalovat, tak se může stát, že budou malinko hloupí. Pak nebudou umět
programu s umělou inteligencí položit ani správný dotaz, co má dělat. Při práci
s těmi programy je klíčové kritické myšlení.
Vy jste na této škole zakládali obor kybernetická bezpečnost, budete tady zakládat také obor umělá inteligence?
Je to
možné, ale spíš se bavíme o tom, že by do budoucna bylo dobré, kdyby se
žáci nehlásili přímo na určitý obor, ale na školu jako takovou. Nemuseli
by dopředu říct, jestli budou chodit na gymnázium, kybernetickou bezpečnost,
nebo na IT, ale měli by první rok, kdy by se učili všeobecnější věci, trochu
přičichli k jednomu nebo druhému, a až pak se rozhodli, jaké si zvolí zaměření.
Mluvil jsem o tom i s
ministrem školství, ale v tuto chvíli je to politicky neprůchodné.
___________________
Radko Sáblík: středoškolský pedagog a spisovatel. Ředitelem Smíchovské střední průmyslové školy je od roku 2002. Od října 2018 je místostarostou města Mníšek pod Brdy (za ODS).
Absolvoval
Fakultu strojní Českého vysokého učení technického v Praze. Dvacet let byl
předsedou Tělovýchovné jednoty Sokol Motol, šestnáct let předsedou Pražského
basketbalového svazu a vedoucím Sportovního centra mládeže v Sokole Motol,
posléze ve Spartě Praha.
Žádné komentáře:
Okomentovat