Nová studie Máme příliš mnoho vysokoškoláků? Co lze vyčíst z celoživotních mzdových profilů srovnává celoživotní mzdové profily vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců různých generací a snaží se tak odpovědět na otázku, zda je současný český pracovní trh již vysokoškoláky přesycen. Vyplatí se veřejná podpora dalšího zvyšování podílu vysokoškolsky vzdělaných mladších generací v ČR?
Zdroj: IDEA
CERGE-EI 13. 11. 2023
Shrnutí
Od počátku nového století došlo v ČR
k dynamickému růstu VŠ vzdělané pracovní síly. V ČR k tomu nejdříve přispěl
vznik a rozvoj soukromých vysokých škol na konci 90. let a posléze výrazné
otevírání veřejných vysokých škol po roce 2005. Podíl VŠ vzdělaných ve věkové
skupině 30–34 let se tak během tří dekád více než zdvojnásobil.
Nemáme už v Česku z ekonomického
pohledu příliš mnoho vysokoškolsky vzdělaných? Odpověď na otázku je důležitá
pro rozhodování, do jaké míry by měl stát finančně či jinak podporovat další
růst počtu VŠ studentů a absolventů a nakolik by měl občany k počátečnímu a
celoživotnímu VŠ studiu motivovat. Odpověď je důležitá i do debaty o potřebě
posílení dnes velmi nízké úrovně a rozsahu finanční podpory VŠ studentů.
V předkládané studii vytváříme
popisné statistiky o mzdách a platech zaměstnanců, které jsou užitečným
podkladem pro diskusi o této důležité otázce. Srovnáváme vývoj úrovně mezd a
platů vysokoškoláků pro kohorty narozené v letech 1960, 1970,
Za úrovní mzdy (platu) vysokoškolsky
vzdělaného jednotlivce je kromě náhodných faktorů následujících pět
systematických procesů: (i) kumulace profesních a obecně pracovních zkušeností
a dovedností během let pracovní praxe (věku); (ii) růst nominální mzdové úrovně
v ekonomice v důsledku růstu cenové hladiny; (iii) růst agregátní produktivity
práce v zemi, a tedy reálných mezd tažený technologickým pokrokem a řadou
dalších makroekonomických a institucionálních fenoménů; (iv) výběrovost
přístupu k VŠ vzdělaní, která způsobuje, že s rostoucím podílem věkové kohorty
dosahující VŠ vzdělání roste mezi VŠ vzdělanými podíl méně talentově
disponovaných jedinců (přitom intelektuální dispozice se do mezd promítají i
přímo, mimo dosažené vzdělání); (v) interakce agregátní (či kohortní) nabídky a
poptávky po VŠ vzdělané pracovní síle v ekonomice. Pro danou strukturu ekonomiky
rostoucí nabídka VŠ vzdělané pracovní síly může tlačit na snižování mzdového
poměru VŠ/SŠ. K tomuto tlaku nedochází, pokud poptávka po VŠ vzdělané pracovní
síle roste rychleji než nabídka. Např. na narůstající nabídku VŠ vzdělaných
může reagovat přiliv kapitálu, který VŠ vzdělaných disproporčně využívá, tj.
poptávka může reagovat na nabídku.
Předkládaná studie vizualizuje vývoj
kohortních mezd (platů) zaměstnanců s věkem, tj. proces (i), a porovnává ho
napříč různě vzdělanými kohortami po zohlednění vlivu cenové hladiny a agregátní
produktivity (ii a iii). Pokud mzdy vysokoškoláků v mladších kohortách
nezaostávají za mzdami stejně starých vysokoškoláků ve starších kohortách, kde bylo
vysokoškoláků méně, pak je vliv procesu (iv) relativně omezený nebo poptávka
reaguje na nabídku (v), což by bylo v souladu s tvrzením, že VŠ vzdělaných u
nás ani v mladších kohortách není příliš. Podobně lze argumentovat u srovnání
založených na mzdovém (platovém) poměru, kde je pro výši poměru VŠ/SŠ
samozřejmě určující i vývoj mezd středoškolsky vzdělaných zaměstnanců.
Naše analýza ukazuje, že mladší
vysokoškoláci, kteří jsou méně vyselektováni na talent než jejich starší
kolegové, mzdově ani platově nezaostávají za staršími VŠ kohortami. Dále
ukazujeme, že mzdový poměr VŠ/SŠ je sice pro mladší kohorty mírně nižší než pro
starší, méně vzdělané kohorty, ale navzdory rychlému růstu podílu VŠ vzdělané
pracovní síly mezi nejmladšími zaměstnanci v průběhu posledních dvou dekád
zůstává mzdový poměr VŠ/SŠ velmi vysoký: ve středním věku se blíží až dvojnásobku.
Ve veřejném (platovém) sektoru pak byl poměr VŠ/SŠ napříč kohortami velmi
podobný.
Vývoj v ČR byl navíc podobný jako v
dalších dynamicky rostoucích ekonomikách EU, kde podíl VŠ vzdělané
pracovní síly rostl také. Naše zjištění jsou tak v souladu s domněnkou, že
dynamický růst nabídky VŠ vzdělané pracovní síly doprovázel (díky přílivu
kapitálu využívajícího VŠ vzdělané) obdobně dynamický růst poptávky po ní.
Vysoký mzdový poměr VŠ/SŠ podporuje hypotézu udržení vysoké produktivity VŠ
vzdělaných zaměstnanců i v mladších vzdělanějších kohortách a udržení vysokých
soukromých výnosů z investic do VŠ vzdělání.
Ideální odpověď na otázku vývoje
kauzálního dopadu VŠ studia na mzdy a platy v souvislosti s nárůstem podílu
vysokoškoláků v mladších kohortách by vyžadovala využití kvazináhodného
přiřazení podobných absolventů středních škol do VŠ studia, respektive mimo
něj, a to v různých časových obdobích. Dále by budoucí výzkum měl zároveň
postihnout výdělky vysokoškoláků a středoškoláků, kteří nejsou zaměstnanci.
Naše popisné statistiky nicméně
hovoří ve prospěch veřejné podpory dalšího zvyšování podílu VŠ vzdělané
pracovní síly v ČR. Ostatně podíl VŠ
vzdělané pracovní síly v ČR, včetně té nejmladší, nadále zaostává za průměrem
zemí EU. Dodatečná podpora VŠ vzdělání by jako v jiných zemích však měla nejen
podporovat vysoké školy, ale také VŠ studenty (uchazeče) ze slabšího
socioekonomického zázemí a dále navyšovat podíl středních škol poskytujících
širší vzdělanostní základ potřebný k VŠ studiu.
Žádné komentáře:
Okomentovat