V lavicích se nudí. V ruce by raději drželi mobil než knížku. Jsou citliví, emociálně méně stabilní, zaměření na sebe a zároveň přesvědčeni o své výjimečnosti. Starší generace je označuje za líné, rozmazlené a sebestředné spratky. Přitom právě tato generace sněhových vloček, i když je křehká, je výjimečná. Psycholožka Markéta Švamberk Šauerová navíc nevnímá současné mezigenerační rozdíly tak dramaticky. „Buďme upřímní sami k sobě a dopřejme mladé generaci čas, aby ukázala, že to zvládnou. Naučme se být trpěliví a dejme jim prostor,“ nabádá.
Zdroj: Deník 20. 12. 2023
Psycholožka Markéta Švamberk Šauerová z Vysoké školy tělesné výchovy a sportu Palestra definuje pojem „generace sněhových vloček“ jako generaci méně odolnou a křehkou, která potřebuje s ohledem na rychlé společenské změny jiné zacházení i vzdělávání. Kvality této generace jsou nesporné, přesto se obecně setkáváme spíše s kritikou této generace, která vychází z nespravedlivé generalizace některých, pro tuto generaci naprosto typických projevů. Tím je především život v online prostoru, přijetí moderních technologií jako vlastní součást sebe sama.
Je neuvěřitelné, s jakou lehkostí tato generace zachází s nejrůznějšími technologickými vymoženostmi. To s sebou logicky přináší i život v rychlém tempu, rychlé sdílení informací, vědomí, že vše nutné je dostupné v počítači, telefonu. Na základě tohoto velmi vřelého vztahu k online prostředí jsou pak vnímaní jako závislí, netvořiví, bez zájmu o reálný život a líní (cokoliv chtějí vědět, zjistí bez jakékoli aktivity přímo z mobilní aplikace).
Je to ale velmi často jen úhel pohledu předchozích generací, které vyrostly v jiném kontextu, před vzestupem masových technologií, nemajících tak pozitivní vztah k technickým vymoženostem. To se pak odráží i do hodnocení generace Z a do vzájemných interakcí. Chceme-li plně charakterizovat generaci Z (sněhových vloček), pak je nutné připomenout, že mezi jejich další důležité vlastnosti patří citlivost a empatičnost, což je sice na jedné straně velmi sympatické, na druhé straně z nich tyto vlastnosti činí velmi zranitelné jedince.
Jak s touto generací sněhových vloček udržet krok a komunikovat, co ji nejvíce ovlivňuje a jaká ji čeká budoucnost, jsem se v rozhovoru zeptala uznávané psycholožky Markéty Švamberk Šauerové.
Kdo tuto generaci nejvíce ovlivňuje
a čím?
Tuto generaci nejvíce ovlivňuje
vzestup moderních technologií, možnosti on-line prostoru. Tato generace se
v podstatě s moderními technologiemi narodila a provází je od prvního
nádechu. Zároveň se narodila do světa, který žije rychlým tempem, vlastně zatím
nejrychlejším, co známe. Zároveň je tato generace v době svého dospívání,
což lze považovat za jedno nejcitlivějších období v životě člověka,
ovlivněna řadou krizových situací, kterým předchozí generace vystavena nebyla
(karanténa, válečné konflikty). A v neposlední řadě je potřeba si
uvědomit, že rodiče této generace pocházejí z generace X, tedy generace
u nás označovaná jako Husákovy děti, generace, která do nástupu mladé
dospělosti nevyrůstala v demokracii, byla vychovávána v nesvobodné
rodině a nesvobodné škole a při nejlepší snaze prostě tápe v tom, co demokratické
je nebo není.
Jak to rodiče zvládají?
Není snadné si ujasnit, co patří do mé svobody a co do svobody druhých. Toto
vědomí získáváme při setkávání s druhými, s podporou zdravé reflexe a
sebereflexe, ale kdo ji rodičům generace Z dá? Rodiče vychovávající
generaci Z jsou navíc velmi často úzkostní, i oni jsou ovlivněni
mediálním světem, rychlostí informací – zvláště těch negativních. Každou minutu
našeho času na nás útočí nějaké neštěstí, tragédie, katastrofa. V takovém
světě se vychovávají děti mnohem složitěji, rodiče chtějí být zodpovědní, neumí
rozlišit reálné a virtuální nebezpečí, protože medializovaný svět působí velmi
věrohodně. Málokdo si připustí, že nebezpečí na děti číhala stále, že dítěti
mohl ublížit pedofil před
30 lety stejně jako dnes. Jen dříve se taková informace buď vůbec
nezveřejnila, anebo se uvedla do novin po týdnu, měsíci. Tím tyto události
ztratily charakter naléhavého nebezpečí.
Pro mnohé jsou to děti, které
vyrůstají s mobilem v ruce, nic nedělají a jen fňukají…
Ano, to máte pravdu. Mnozí tak tyto děti vnímají. Přitom kdo s dětmi
pracuje intenzivněji, potvrdí, že je to tradiční generační problém. Každá
generace prošla kritikou generací předchozích. Na každé generaci našli naši
rodiče a prarodiče něco, co oni nedělali a pro ty mladé to bylo typické. Obecně
bych řekla, že ale všechny generace byly kritizovány za to, že si dovolí
k těm předchozím to, co dříve nebylo možné a že to je generace líná a
pohodlná. Všimněme si ale, že každá taková kritika souvisí s technickým
pokrokem – valcha se změnila v pračku, klasické pleny v papírové,
klasické vaření na vaření s polotovary… a s tím ruku v ruce jde
názor, na co by si vůbec chtěly například maminky stěžovat, když mají takový
luxus.
Zažila jste to osobně? Jaký je váš
pohled do minulosti?
Myslím, že si na to každý vzpomene a určitě si vybaví, že to nic příjemného
nebylo. Nepopírám, že bylo fajn neprat na valše (párkrát jsem to jako dítě
zažila u babičky), ale moje babička nežila v takovém tlaku
na výkon, žila v „růžové mlze sociální jistoty“ (za
což nemohla, ale vnímání lidí bylo naprosto nerealistické, málokdo byl ohrožen
nedostatkem). Z dlouhodobého historického vývoje máme záznamy o tom,
jak každá generace kritizovala tu nastupující a označovala ji za nezodpovědnou,
lehkomyslnou, bez úcty k hodnotám. Myslím, že v tom se jen historie
opakuje, a i generace Z, nebo jak se dnes uvádí sněhových vloček, bude tu
nastupující třeba kritizovat. Je to o toleranci k odlišnosti. Třeba
právě ta generace Z bude tolerantnější než ty předchozí a dojde ke
společenské změně.
Ale abych se vrátila k dotazu.
Ano, narodili se s mobilem v ruce, umí výborně ovládat nejrůznější
moderní technologie, umí si rychle poradit s různými situacemi, pokud
k tomu mohou moderní technologie využít.
Jaká další pozitiva bychom
u nich mohli najít?
S tím fňukáním bych tolik nesouhlasila. Řada mladých lidí této generace je
akčních, chodí na brigády více než předchozí generace již při studiích, řada
z nich má jasný plán, co od života chce. Jen toho chtějí dosáhnout jinak.
Řada aktivit starších generací jim přijde neefektivní, zdlouhavá. Navíc, kvůli
životu v online prostoru nemají často praktické zkušenosti
s realitou, což ale je spíše chyba naší (mé) generace. Už jsem to zmínila
výše – to generace jejich rodičů je chránila před realitou, to generace jejich
rodičů jim moderní technologie dala do rukou už od kolébky.
A dál?
Také není úplně pravda, že nic nedělají. Oni to dělají jinak. Pojďme si spíše
říci, co naopak oproti jiným umí. Jak už jsme si řekli, jsou naprosto přirození
v užívání moderních technologií. Často umí angličtinu a další cizí jazyk
(právě díky užívání těch technologií). Jsou tolerantnější k jevům, ke
kterým předchozí generace mají silně kritický postoj (rasismus, LGBT
komunita, ekologie).
Zároveň žijí v době, kdy je tolik možností, lákadel, že se pak mohou
dostat do situace, kdy jsou všemi těmi lákadly prostě přesycení. Každá
přesycenost pak vede k odporu, apatii, „nicnedělání“.
Zmínila jste, že rodiče generace
sněhových vloček jsou Husákovy děti. Naprosto odlišná generace. Děti
v rodičích hledají vzor. Nenašli ho?
Každá předchozí generace je naprosto odlišná a každá budoucí generace zase
naprosto odlišná bude. Generaci sněhových vloček vnímá kriticky
i generace Y, tedy jen o pár let starší mladí dospělí, nejen jejich
rodiče. Lze právě v naprosto odlišném druhém člověku hledat správný vzor?
Není zrovna právě odlišnost těchto dvou generací, vyrostlých opravdu
v naprosto jiných sociokulturních a politických podmínkách tak zásadní, že
tato generace potřebuje hledat vzory sobě mentálně bližší? Zároveň si myslím,
že mnoho dětí svůj vzor v rodičích našlo, jdou v jejich šlépějích,
ale cíle, kterého chtějí dosáhnout jako jejich rodiče, chtějí dosahovat jiným
způsobem.
Jak konkrétně?
Je důležité si uvědomit, že rodiče dětí z generace Z v podstatě
„ohrožuje“, že jejich děti dosahují životních cílů jinak – déle studují,
rozkládají si ročníky vysoké školy, v průběhu studií cestují, získávají
zkušenosti, neženou se do zakládání vážných svazků a nezakládají
hned rodiny. Možná vnímají vysokou rozvodovost
u svých rodičů, krizi morálních hodnot, třeba se bojí převzít odpovědnost
za mnoho rozhodnutí, protože jim nebylo umožněno, aby si to v průběhu
dětství a dospívání trénovali – hodně rodičů šlo z jednoho extrému
autoritářské výchovy k druhému, a to výchově liberální.
Co mohou rodiče udělat pro zlepšení
vztahů?
Pokud nás jako starší generaci mrzí, že v nás naše děti nenašly vzor, pak
je dobré se zamyslet, zda jsme jim dobrý vzor dávali. Stačí se podívat na
diskuse na Facebooku, nebo při volbě hlavy státu, při volbě Miss krásy. Ty
hrozné netolerantní komentáře nejsou z profilů generace Z, ale
z profilů padesátníků a šedesátníků. Kdo by chtěl takový vzor následovat?
Já bych doporučovala být více sebekritická, třeba to pomůže zlepšení vzájemných
vztahů s těmi mladšími.
Vlastně mě napadá jedna nedávná
zkušenost. Dělali jsme průzkum na jednom pracovišti, kde mezi mladými byla
jedna starší kolegyně. V hodnocení vzájemných vazeb tato starší paní
uvedla samá negativní hodnocení, které o ní určitě mladší kolegové mají.
A byla velmi překvapená, že mladí vůbec neřešili nic z toho, čemu
věnovala pozornost ona. Jestli tedy nakonec my si ty určité negativní iluze
nevytváříme sami.
Jaká časová osa ty generace odlišuje?
Dá se říct, že nyní tak po deseti, patnácti letech přichází nová generace. Po
generaci Z přichází generace Alfa, která má také svá specifika.
Při té rychlosti, kterou žije
generace Z (sněhových vloček), mi přijde, že by se tento generační rozdíl mohl
i razantně zkrátit. Jak vidíte budoucnost vy?
Je to věc rychlosti pokroku. Vývoj může jít tak zásadně dopředu, že nám bude
stačit i kratší úsek k zachycení markantních specifik dalších
dětských generací (představme si situaci, kdy by došlo ke vzdělávací revoluci a
byly by zrušeny školy), vliv globalizace a digitalizace je
enormně rychlý a neumím si představit, co nás čeká. Nechala bych se překvapit.
Byla pro tuto generaci
i zásadní distanční výuka v době pandemie?
Zásadní určitě byla, a to ze dvou důvodů. Jednak se ukázalo, že při vzdělávání
máme jako učitelé (a systém) obrovské rezervy ve využívání moderních
technologií. A zároveň to tuto generaci ovlivnilo sociálně.
Liší se díky tomu generace
současných studentů a nastupujících studentů vysokých škol?
Chce se mi vyhrknout jasně, naprosto, jsou úplně jiní. Ale zároveň, jsou tak
stejní, jako jsme byli my, jako studenti dříve. Zkusím vysvětlit, jak to
myslím. Jiní jsou ve využívání moderních technologií. Sedí v učebně a
cvakají si na klávesnice to, co učitel říká. Problém je, že učitel nevěří, že
si zapisují poznámky a myslí si, že dělají něco jiného. Někdy pravdu má, někdy
ne. Zároveň učitel vychází z vlastní zkušenosti, když jsou porady, školení
– i on si bere telefon, notebook a „hluchá místa“ efektivně vyplňuje vyřizováním
mailů, opravou prací, zapisováním známek. A jsme zpět u toho vzoru.
Děti nás velmi dobře kopírují. Zároveň, když učitel vytvoří bezpečné prostředí,
kde není problém, když žák něco neví, když se ptá i opakovaně na něco, co
už zaznělo, když učitel využívá moderní technologie, a je přirozený, jsou
vděční, zvídaví, diskutují, vytváří skvělé projekty. Řada z nich hledá
dospělého, s nímž by mohl vést dialog, mnoho rodičů svým dětem z této
generace nerozumí, cítí se ohroženi jejich odlišností, cítí ohrožení své
vlastní autority,
čímž svou vlastní autoritu ohrožují sami. A učitelé mají jedinečnou
příležitost toho využít.
Pokud chci pravidla, musím je dodržovat sám
„Zažila jsem nedávno při jednom semináři pro učitele (téma
Komunikace učitel – žák) „zajímavou“ situaci. Učitelé střední školy si
stěžovali, že žáci při výuce porušují školní řád a hrají si s mobilem,
sledují on-line pořady, hrají hry. Během této diskuse si 5 ze
17 učitelů vyřizovalo maily a jeden telefonoval, a to tak, že vedl
rozhovor přímo z místnosti, kde probíhal seminář. Když jsem se zeptala,
jaký je v situaci jejich výuky a mého semináře rozdíl, odpověděli mi
shodně, že žáci mají jasně stanovený školní řád, a oni žádným řádem omezeni
přece během přednášky nejsou. Cítili se velmi dotčeni, když jsem se ujistila,
že školní řád platí pro všechny a ještě že existuje něco jako společenské
normy. Chci tím říci, že chci-li uplatňovat nějaká pravidla na druhé, musím je
dodržovat já sám. Na to jsou mileniálové extrémně citliví,“ vysvětluje
psycholožka.
Můžeme tedy očekávat, že tato
generace udělá revoluci ve vzdělávání?
Myslím, že každá generace svým způsobem dělá revoluci ve vzdělání. A každá generace klade otázky, k čemu je
to dobré, jak to využiji v praktickém životě. Pamatuji si na diskusi svého
bratra, na střední škole, (který byl jinak velmi tichý), s profesorkou
chemie, proč se takové věci má učit, když chce pracovat jako učitel němčiny.
Dodnes oceňuji trpělivost kantorky, že se mu to snažila vysvětlit. Je pravda,
že člověk se v životě učil řadu věcí, které asi následně nevyužil. Ale ono
se dopředu dá těžko rozhodnout, co kdo bude dělat. Je tedy nutné poskytnout
nějaký základ. Některá látka slouží k rozvoji logického myšlení, jiný druh
látky slouží k trénování paměti.
Takže kromě toho „to se učit
nepotřebuji“, jim nejvíce vadí to neustálé memorování a biflování se?
Memorování už od dob Herbarta kritizovali reformní pedagogové. Ale odlišila
bych memorování bez pochopení smyslu a vědomé zapamatování důležitých informací
(vzorečky, vyjmenovaná slova, cizojazyčná slovíčka). To mnohdy tvoří základ,
bez kterého pak nelze přistoupit k těm modernějším pedagogickým metodám –
nemohu diskutovat, když si nepamatuji informace, nemohu vést dialog v cizím
jazyce, když nemám slovní zásobu. Na to lze
namítnout, že existují různé postupy, které i slovní zásobu učí
v kontextu, ne učení se nazpaměť, ale ještě žádný výzkum neprokázal, že
vědomé učení je škodlivé. A jak to vědomé učení podpoříme, je už na
kreativitě učitele.
Z nedávného výzkumu Fakulty managementu Vysoké školy ekonomické v Praze
a Norské univerzity vědy a technologie v Trondheimu vyplynulo, že
i pedagogové zaznamenali změny v přístupu vzdělávání a chtějí
vymýšlet nové metody. To je přeci dobrá zpráva.
Ano, každá generace učitelů, tvůrčích učitelů, hledá nové metody, nové přístupy
právě proto, že i nové generace žáků jsou vždy něčím jiní. Aktuálně máme
každý před sebou výzvu, jak využít ve zdravé míře digitální svět. Jak využívat
virtuální realitu k tomu, abychom dětem přiblížili svět, který je daleko.
Abychom jim pomohli budovat představu o tom, jak vypadá to či ono, co jsme
zatím v knížce nemohli zobrazit (např. simulace pobytu ve vesmíru,
v ponorce, ve stavu beztíže). Zároveň, a to vnímám jako zásadní, ani
sebelepší metoda nemůže uspět, chybí-li didaktický základ. A všímám si, že
to se v současné pedagogické praxi vytrácí – vědomí toho, proč tuto látku
děti učím, vědomí toho, co chci, aby si z mé výuky odnesli, jak tomuto
cíli přizpůsobím tu metodu, kterou pro to považuji za nejlepší, jak to budu
s dětmi trénovat, jak ověřím, že si osvojili to důležité, jak to mohou
trénovat v domácím prostředí. To je to, oč tu běží primárně. Vůči tomu se
současní žáci vymezují.
A proč nechtějí studovat úplně
stejně jako ty generace předchozí?
A kdo chtěl studovat stejně jako předchozí generace? Myslím, že je zdravé,
že to nechtějí. Navíc, nové generace jsou vystaveny obrovskému množství nových
informací, já bych znovu do školy chodit
nechtěla. Vnímám opravdu jako nutnost redukovat obsahy vzdělávání.
A k tomu všemu je informovanost „Googlu“ tak zrádná. Vše tam najdeme.
Proč to tedy ukládat do hlavy? No, už jsme si to říkali výše – je to dobrý
trénink paměti, utváření logických struktur, rozvíjení orientace
v prostoru i čase, když si něco pamatuji, mohu lépe data srovnávat,
umožňuje mi to kritičtější zpracování dat, protože využívám více zdrojů, nejen
jeden. Zdravému využívání moderních technologií se musíme všichni naučit.
Kromě redukce učiva jaké další změny
by bylo potřeba ve vzdělávání udělat?
Pochopení úrovní v osvojení učiva a jednotlivých kompetencí, které si mají
žáci osvojit. Vnímám při práci s učiteli stále velké rozdíly v tom,
jak v praxi s těmito kategoriemi zacházejí. Teoreticky vysvětlí obsah
těchto pojmů, ale prakticky řada z nich tyto didaktické kategorie
nevyužívá ku prospěchu žáka.
A pak je ještě potřeba splnit
jednu zásadní podmínku. Aby do vzdělávací praxe nastupovali učitelé, které bude
bavit učení, kteří jsou osobnostně připravení na práci s žáky a
různorodostí, kteří rozumí tomu, že vzdělávání je náročný proces, do kterého
musí investovat mnoho energie. Aby do vzdělávacího procesu nastupovali učitelé
duševně zdraví, odolní, optimisté, se zdravým sebevědomím, které diskuse
s novými generacemi nebude ohrožovat.
Generace sněhových vloček čelí také
kritice, že je netrpělivá. Chtějí všechno hned a nestresovat se čekáním.
Souhlasíte s tím?
Já myslím, že netrpěliví jsme všichni. I my rodiče, učitelé i ostatní
profese chceme všechno hned. Jestlipak nám stačí odpověď „udělám to večer“. Kdo
dnes píše dopisy? A proč je nepíšeme? Protože to dlouho trvá. I my se
neustále díváme na zprávy, co se kde děje. Možná jsou netrpěliví, když něco
chtějí oni. Ale já myslím, že třeba u dárků,
zvlášť těch, co patří do kategorie moderních technologií, je to až
pochopitelné. Chtějí nějaký specifický mobil k Vánocům, přejte si to
v červenci a v prosinci je už „moderní“ úplně něco jiného. Nemají to
lehké. Musíme je učit mít radost z nadčasových věcí, a to vůbec není
snadné. Pro mou generaci je to snadné, vysnili jsme si Barbie nebo
Mončičáka, a to byly hity několik desetiletí. Moje dcera milovala Monster High
panenky a syn Bionicle (ty tedy táhnou stále), ale typ panenek i robotů se
na trhu také rychle měnil. Reklamy ukazují, s čím jediným můžeme být
šťastní, a pak se není co divit, že je z toho mladá generace popletená.
Zhaslo světlo, vyndali mobil a hledali informace
„Já jsem v týdnu, kdy došlo ke kalamitě se sněhem,
seděla ve vlaku s partou mladých stomatologů. Všichni, hned jak se vlak
zastavil a zhaslo se, sáhli po telefonu a hledali informace. Nikdo nečekal, až
přijde průvodčí a řekne, co se stalo. Být neustále informován pro nás znamená,
že se cítíme bezpečněji a máme vše pod kontrolou. A generace Z to má
stejně. Nemyslím, že v tomto směru jsme jiní,“ říká Markéta Švamberk
Šauerová.
A jak jim pomoct? Co potřebují
sněhové vločky od nás jako rodičů, společnosti, vzdělávacího systému?
Já myslím, že nejvíc potřebují laskavost, porozumění, trpělivost, otevřenou
náruč bez mentorování. Vyslechnout je, neradit, pohladit. Usmát se na ně.
A možná více zapracovat na vlastním sebevědomí. Když mě student
nepozdraví, klidně ho pozdravím já. Usměju se. A i když vím, že
zdravit by měl první on, když se budu rozčilovat, k ničemu to nebude. Bude
si o mě myslet: „Ach jo, další protivná baba z té staré generace“.
Ničeho jiného nedosáhnu. Možná, když ho napomenu, tak něco příště utrousí, ale
buďme si jistí, že si bude myslet něco nepěkného. Ale když chceme být vzorem,
buďme jím. Ukažme, že jsme v pohodě a vychovávejme příkladem. Mnoho
mladých lidí na to pozitivně zareaguje. Věřme si. A všímejme si toho, že
změny se dějí. Jen každá změna musí vyjít z každého z nás. Nemůžeme
čekat, že ten první udělá krok. Udělejme ho my. A generace Z bude mít
dobré vzory a nebude je hledat na internetu.
V dnešním světě to chce víc
ostré lokty. Jak tu křehkost bude generace dětí narozených mezi rokem
Řada z nich pracuje již od střední školy. Zaměření na „já“ jim komplikuje
život jen tehdy, když se dostanou do střetu se starší generací, která je na
„já“ zaměřená také. A na rozdíl od mileniálů, starší generace pořád někoho
„řeší“, mileniálové druhé neřeší. Více se noří do sebe, jsou více introvertní,
více pohlcení sociálními
sítěmi, myslí jinak, žijí v jiném světě,
nepoznali ten náš. Tahle zkušenost jim hrozně chybí, ale přece za to nemohou.
Nebojím se o to, že neuspějí v práci. Tyto starosti jsou také
historicky vlastní každým generacím, těm starším, zkušeným ti mladí přijdou
„nemožní“, „nepraktičtí.“ Ale byli jsme stejní. Opravdu. Mě také nebavila
matika, taky jsem nerada vynášela odpadky, taky jsem opisovala domácí úkoly a
při písemkách. V čem je ta generace tak odlišná? Buďme upřímní sami
k sobě a dopřejme mladé generaci čas, aby ukázala, že to zvládnou. Naučme
se být trpěliví a dejme jim prostor. Nechtějme mít vše pod kontrolou. Aby se
někdo něco naučil, musí to často nejprve zkazit. Z chyb se učíme nejlépe.
Žádné komentáře:
Okomentovat