Do školky musí děti chodit povinně od pěti let věku, povinné předškolní vzdělávání se v Česku zavedlo od školního roku 2017/2018. Do posledního ročníku školky tak musí nastupovat děti, kterým má být v první třídě šest let. S odkladem ale nastupují do školy až sedmileté děti. Fakt, že se dlouhodobě nedaří snížit počet dětí, které mají o rok odloženou povinnou docházku, potvrzují i data výroční zprávy České školní inspekce.
Zdroj: Beduín
3/2024, 15. 1. 2024
V uplynulém
školním roce byl v mateřských školách podíl šestiletých a starších
dětí 19 procent, o rok dříve to bylo 20 procent. I ve školním roce
2017/2018 bylo dětí s odkladem ve školkách 19 procent.
Hlavními
odůvodněními, proč děti mají odklad, jsou:
— celková
nezralost – ve 37 procentech
— logopedické
vady a poruchy řeči – ve 22 procentech
— celkový
opožděný vývoj řeči – v 9 procentech
— sociální
nezralost – v 7 procentech
A to není
jediná věc, na kterou Česká školní inspekce ve spojitosti s docházkou dětí
do mateřské školy upozorňuje. Od roku 2017 klesl také podíl dětí, které do
školky opravdu chodí. „Naopak stoupl podíl dětí, které se vzdělávají
individuálně na základě oznámení rodičů – konkrétně z 1464 na 2525 dětí,”
ukazuje znepokojující data výroční zpráva ČŠI. Proč je to problém, kterého by
si mělo české školství začít všímat a snažit se ho rychle
vyřešit, vysvětluje analytička EDUinu Nikola Šrámková.
„Kvalitní
předškolní vzdělávání v raném dětství podporuje rozvoj osobnosti, vytváří
předpoklady pro další vzdělávání, a pomáhá tak snižovat sociální
nerovnost. Je zvláště významné pro děti ze znevýhodněného prostředí, které na
jejich vzdělávací potřeby mnohdy nedokáže adekvátně reagovat. Z různých
dokumentů vyplývá, že právě tyto děti se předškolního vzdělávání zpravidla
neúčastní. Současně se objevuje trend, že i když jsou tyto děti zapsány do
předškolního vzdělávání, do škol buď pravidelně nedochází, nebo se vzdělávají
individuálně. A pedagogové pak při ověřování zjišťují, že se s dětmi
příliš nepracovalo,” vyjmenovává s tím, že v zahraničí se řeší
i to, komu individuální vzdělávání dětí ze škole povolí. „Na Slovensku může individuální předškolní vzdělávání
poskytovat pouze osoba, která má minimálně maturitní vzdělání. U nás
takové pravidlo není,“ dodává Šrámková.
Ve srovnání
s dalšími evropskými zeměmi je v odkladech Česko „na špičce”
a zvažuje se, jestli je ministerstvo nezakáže úplně – v Německu mají
odklad jen dvě procenta dětí, v Belgii necelé procento, ve Francii tuhle
možnost děti nemají vůbec. Potřeba je ale dodat také to, že docházku do školky
komplikují nedostatečné kapacity mateřinek, především ve velkých městech
a jejich okolí, nebo jiné trvalé bydliště, než kde rodiny skutečně žijí.
To je důležité hlavně kvůli spádovosti, podle které se přednostně přijímají zájemci
s trvalým bydlištěm ve spádovém obvodu školky. Zejména děti ze
socioekonomicky znevýhodněných rodin často tuto podmínku nesplňují, jelikož
rodina nemá hlášený trvalý pobyt v místě, kde skutečně bydlí.
„Další
skupinou dětí, pro které je podmínka trvalého bydliště limitující, jsou děti
cizinců. Přitom právě děti ze socioekonomicky znevýhodněných rodin a děti
s odlišným mateřským jazykem potřebují obvykle zvýšenou míru podpory, aby
dokázaly dorovnat rozdíly vzniklé sociálním vyloučením a jazykovou
bariérou,” doplňuje ve výroční zprávě ČŠI. Inspektoři u mateřských škol
upozorňují také na nedostatečnou diagnostiku dětí se speciálními vzdělávacími
potřebami nebo chybějící mladé učitele, které se nedaří do školství nalákat.
Věk se
ukazuje jako možný problém také u základních škol. Ve věku 51+ je
v českých školách přes 67 procent ředitelů. Meziročně se sice zvýšil počet
uchazečů o ředitelský post o jednoho na celkem tři, ale i tak se
ve čtvrtině konkurzů přihlásil pouze jeden uchazeč. O pozici tak není
vysoký zájem a do budoucna to společně s vysokým věkovým průměrem
ředitelů může znamenat problém. Nejčastějším důvodem pro vyhlášení konkurzu
byla totiž rezignace ředitele, konkrétně ve 35 procentech, a druhým
nejčastějším důvodem byl právě jeho odchod do důchodu, konkrétně ve 28
procentech.
Výzva čeká
učitele také v rámci inkluze. Na základních školách jsou nejrychleji
rostoucí skupinou žáků cizinci, což se dá částečně přičíst válce na Ukrajině.
Ve školním roce 2021/2022 byl jejich podíl tři procenta, ve školním roce
2022/2023 to bylo už sedm procent, což je více než dvojnásobný nárůst.
V tuzemských školách jsou to dlouhodobě zejména Slováci, Vietnamci, Rusové
a Ukrajinci. Nejvyšší zastoupení cizinců připadá kromě hlavního města
Prahy (16 procent) také na Karlovarský kraj (11 procent) a Plzeňský kraj
(10 procent).
Jak
v mateřských, tak v základních školách se podle inspektorů dlouhodobě
nedaří individualizovat výuku. To je důležité pro všechny děti, nejen ty se
zvláštními vzdělávacími potřebami, jak vysvětluje Nikola Šrámková. „Jde
o přizpůsobení výuky individuálním potřebám žáků, jako je učební styl,
motivace, tempo, nadání, schopnosti jednotlivých dětí a jiná specifika,
která mají. S tím souvisí i používání různých metod, které nejlépe
vyhovují potřebám každého žáka, aby si mohli efektivně osvojit dané učivo
a plně se rozvíjet,” přibližuje analytička EDUinu.
Data
ukazují, že i když je zřejmé mírné zlepšení, stále pouze v 16 procentech
školek se vzdělávání individualizuje a „vychází z kvalitně
prováděného hodnocení dětí v rámci diagnostiky, jehož závěry jsou
zohledňovány v plánování na úrovni třídy, přes jeho realizaci až
k vyhodnocení naplnění stanovených cílů a přijetí dalších adekvátních
opatření pro další pedagogickou práci,” píší inspektoři. To ale znamená, že
více než 80 procent školek neumí přizpůsobovat vzdělávání potřebám dětí, což se
týká i nadaných jedinců. Ve sledovaném záměrném individualizovaném
přístupu k dětem se nejvíce využívají aktivity na pomoc v oblasti
nedostatků a problémů, naopak minimálně se pedagogové zaměřují na podporu
silných stránek a rozvoj potenciálního nadání každého dítěte ve
třídě.
Že by se
situace v rámci individualizace zlepšovala aspoň na základních školách, se
podle dat ČŠI také říct nedá – v 64 procentech navštívených škol
pedagogové při plánování a realizaci výuky nezohledňovali uspokojivě
potřeby a výsledky práce žáků. Individualizaci vzdělávání se nevěnují ani
ředitelé v rámci školení, kdy jim většinu zabere administrativa. Přes 71
procent ředitelů se věnuje u dalšího vzdělávání legislativní oblasti, 58
procent řízení pedagogického procesu, 51 procent organizačnímu řízení školy, 46
procent dovednostem v ICT a 44 procent se dále školí v ekonomické
a finanční oblasti. K individualizaci vzdělávání a pedagogické
diagnostice se dostane jen 13,5 procenta ředitelů základních škol.
Inspektoři
upozorňují také na nízkou aprobovanost učitelů, kteří nakonec předměty vyučují,
a to především u výtvarné, hudební i tělesné výchovy, cizích
jazyků a informačních technologií.
Žádné komentáře:
Okomentovat