Celosvětové hnutí alternativních škol prochází v poslední době určitou revizí vlastních myšlenek i kroků. Možná bychom měli ubrat na energii vzdoru, myslí si Pavel Kraemer.
Zdroj: EDUin
27. 12. 2023
Celý profesní život se věnuje
alternativním školám, od waldorfských po takzvané demokratické. Zná
v tomto ohledu nejen českou, ale i zahraniční realitu. Pobýval
a učil v Německu, ve Švýcarsku, na Ukrajině, několikrát byl
i v Indii a zkoumal tam vzdělávání. „Indické alternativní školy
kladou větší důraz na vnitřní svobodu, my Evropané usilujeme spíš o tu
vnější,“ říká Pavel Kraemer, zakladatel Institutu pro podporu inovativního
vzdělávání.
Nedávno jste byl na mezinárodní
konferenci zástupců demokratických škol – což je jeden druh alternativních škol
– v hlavním městě Nepálu, Káthmándú. Ta destinace mě překvapila. Cestu
jste si platil sám?
IDEC neboli International Democratic Education Conference se pořádá každý rok v jiné zemi po celém světě. V Nepálu se konala poprvé, ale už dvakrát v sousední Indii. Tam je alternativních škol relativně hodně a jejich rozvoj je za poslední roky velmi dynamický. Na konferenci z Indie přijelo asi sto padesát lidí, což byla skoro polovina všech účastníků.
Co se nákladů týče – ano, hradil jsem si je celé sám, stálo mě to asi patnáct tisíc korun na pobyt plus letenka vyšla asi na dvacet tisíc.
Hnutí svobodného vzdělávání dnes
Z čehož vyplývá, že jste měl
silnou motivaci se zúčastnit.
Přesně tak. Chtěl jsem navázat další
kontakty, chtěl bych působit jako mentor pro školy nejen v České republice
a na Slovensku, kde to již dělám, ale i v jinde
v zahraničí, a na podobných konferencích člověk potká velmi zajímavé
lidi z různých zemí.
Proč volba padla na Nepál, nevíte?
I tam se dobře vede alternativním školám?
V Nepálu je jich jen pár, ale je to
krásná země sousedící s Indií, kde jich je naopak hodně, jak jsem říkal.
Alternativní školy jsou fenomén, který nachází své příznivce spíš
v bohatých zemích, což Nepál není. Tam, kde nejsou nasycené materiální
potřeby, je větší tlak na školy, aby fungovaly více výkonově, a pro něco
tak sofistikovaného jako je třeba svobodná škola, kde nikdo nikoho nenutí do
učení, se tam nenajde dost pochopení. Indie je už v jiné situaci, rychle
se rozvíjí, bohatne a má silnou vyšší střední třídu.
Kdo tam alternativní školy zakládá
a pro jakou skupinu rodičů jsou zajímavé?
Indie se účastní globálního IT businessu a je to právě komunita lidí v IT, která stojí za vznikem mnohých tamních inovativních škol. Letos jsem byl mimo jiné ve svobodné škole s názvem Be Me v Bangalore na jihu Indie. Bangalore je obří aglomerace, kde se soustředí IT průmysl, vývojářské firmy, takové indické Silicon Valley. Největší hustota alternativních škol v Indii je právě zde. Na rozdíl od jinak konzervativní a hierarchické indické společnosti jsou lidé v IT zvyklí na jiný způsob řízení a komunikace. Je to daleko demokratičtější, svobodnější, meritokratický svět, kde se často nehraje ani na diplomy. Není divu, že je jim blízká myšlenka svobodného vzdělávání. A není to jen Bangalore, ale například i sedmimilionové Pune v západní části Indie, asi čtyři sta kilometrů od Bombaje. Tam jsem byl na setkání rodin, které děti vzdělávají doma, to se konalo ve dvacátém patře mrakodrapu a byli to přesně tito lidé – kosmopolitní IT vrstva.
Kolik demokratických nebo i obecně alternativních škol v Indii tak asi je?
To je těžké říct. V nějakých
městech statistiky zveřejňují, ale mohou být velmi neúplné. Soukromých škol je
v Indii obrovský počet a otázka je, které z nich se už dají
považovat za alternativu. Je to i věc definice. I pojem demokratická
– nebo svobodná – škola je vágní. Podle toho, jak ho vnímáme, jak si ho
vykládáme, najdeme různý počet škol. Na té konferenci IDEC se potkávají lidé
z opravdu různých škol, nikdo neprověřuje, zda jsou to čistokrevné
demokratické školy podle nejortodoxnějšího výkladu. Vlastně se ta různorodost
spíše podporuje a vítá. Bylo tam i pár zástupců veřejných škol, kde
se filozofie svobodné, demokratické školy dá praktikovat jen ve velmi omezené
míře. Myslím, že cílem organizátorů je inspirovat i mainstreamové školy. Rozhodně
to není nějaká elitářská konference.
Tady by bylo asi namístě říci pár
vět o alternativním proudu demokratických škol obecně. Kdy vznikl, čím se
vyznačuje…
Hnutí svobodného vzdělávání, které
dnes zahrnuje jak domácí vzdělávání, tak takzvané svobodné školy, funguje asi
sto let, stejně jako jiné alternativy. Většinou se počátek datuje od vzniku
anglické internátní školy Summerhill. Její zakladatel Alexander Sutherland
Neill o ní napsal stejnojmennou knihu, která ji proslavila. Měl a dosud
má velkou autoritu a vliv nejen ve svobodných školách. Jeho knihy byly ve
své době bestsellery a vydávají se dodnes.
Filozofie této školy a celého
směru je – zjednodušeně řečeno – že nemá smysl děti nutit do učení, že to je
kontraproduktivní. Děti ke vzdělání najdou cestu samy, stačí pro to vytvořit
podmínky a nevyvíjet na ně tlak. Do školy Summerhill nejdříve chodily
především děti, kterým nevyhovovalo tradiční soutěživé anglické školství
a rodiče si s nimi nevěděli rady. V Summerhillu pookřály,
tolerantní prostředí školy jim šlo velmi k duhu a opravdu – po nějaké
době – začaly samy od sebe projevovat zájem o učení. Žáci pocházeli spíš
z dobře situovaných rodin, protože jde o školu soukromou, kde se
platí školné. Časem přibývalo rodičů, kteří byli sami hluboce přesvědčeni
o filozofii svobodné výchovy nebo do školy chodili jako děti.
To byla první vlaštovka. Do jaké
doby se datuje rozmach takových škol?
Ten nastal až v sedmdesátých
letech, do té doby model „summerhill“ neměl moc napodobitelů.
A o školách, které existovaly před rokem 1970, se toho moc neví, ač
to byly velmi zajímavé experimenty. Na tom setkání v Nepálu jsem potkal
jednu starou paní, Američanku, která byla žákyní jedné takové školy v New
Yorku, ještě před nástupem škol Sudbury Valley, se kterými se dnes svobodné
vzdělávání spojuje asi nejvíc.
Sudbury Valley byla založena
v roce 1968 ve státě Massachusetts a podle ní pak další školy
v USA, Evropě, Izraeli a dalších zemích. Tyto školy většinou nejsou
internátní na rozdíl od Summerhillu a jsou ve svém pojetí často
i radikálnější. V ortodoxních Sudbury školách dokonce učitel ani
nesmí vytvářet nabídku vzdělání. Děti si dělají, co chtějí, a když cítí
potřebu se učit, učí se samy nebo jdou za dospělým, který jim v tom může
pomoct, ale iniciativa musí stoprocentně vycházet od nich.
Třetí vývojová fáze probíhá nyní. Posledních dvacet let zažívá hnutí svobodných škol další expanzi a proměnu. Většina škol poslední generace ale hledá nějaký vlastní model, nereplikují ty existující. Je zajímavé, že na tom setkání v Nepálu nebyl ani jeden zástupce Sudbury Valley škol.
Svobodné školy v ČR
Boom posledních dvaceti let se týká i České republiky?
Ano, ale je asi o deset let
opožděný. U nás máme asi dvacítku svobodných škol, což je na počet
obyvatel – možná s výjimkou Izraele – světový unikát. Asociace svobodných
a demokratických škol jich sdružuje osmnáct a letos se chystá
přijmout dalších pět. Kromě toho je tu velké množství rodin vyznávajících tuto
filozofii, které mají děti v domácím vzdělávání. Celkově se jedná asi
o půl procenta žákovské populace. Což není málo. Takzvané sebeřízené
vzdělávání, ať už formou domškoláctví nebo ve svobodných školách, má u nás
početnou a hlasitou skupinu stoupenců. V roce 2012 vznikla Svoboda
učení, což je spolek, který šíří principy svobodného vzdělávání, a ty nyní
rezonují s postoji už desítek tisíc lidí.
První oficiální demokratické školy,
které vznikly, jsou Ježek bez klece v Brně a Donum Felix
v Kladně. V poslední době se ale s takovými školami tak trochu
roztrhl pytel a já sám už ztrácím přehled o tom, kde jsou
a kolik jich je.
Spolu s neoficiálními,
rodičovskými komunitními školami je v České republice, řekl bych, odhadem
asi padesát škol, které se inspirují svobodným vzděláváním. To je na tak malou
zemi skutečně hodně. Covid a zavření škol navíc přispěly k tomu, že
se počet domškoláků v posledních letech téměř ztrojnásobil. Proto je
trochu překvapivé, že v Nepálu kromě mne žádní Češi nebyli, a kromě
jedné Estonky ani žádní jiní hosté z Východní Evropy.
Jakou má tato vzdělávací filozofie
historii, tedy po revoluci?
Domácí vzdělávání v řízené
podobě, tedy spojené s přezkušováním v referenční škole, je
u nás uzákoněné už od počátku 90. let. Nejdříve
v experimentálním režimu. Za ministryně Buzkové to vypadalo pro
alternativní vzdělávání bledě, dokonce byl nařízen jejich zánik. Ale pak přišly
Rámcové vzdělávací programy (RVP) a ty svým velkorysým pojetím daly
možnost existovat prakticky jakékoli formě školy. S tím je spojený
i velmi liberální a progresivní přístup České školní inspekce, což
dohromady vytvořilo naprosto unikátní svobodné prostředí. K údivu mnoha
cizinců tady svobodné školy existují jako rejstříkové a finančně
podporované státem. Ve většině zemí světa toto možné není. Nejenže je stát
finančně nepodporuje, dokonce existují pouze neoficiálně jako komunitní
školy.
O komunitních školách zřizovaných
rodiči je i u nás slyšet poměrně často, alespoň v určité
sociální bublině.
Ano, to je pravda, kromě domškoláctví a svobodných škol máme další typ škol, neformální školy zakládané rodiči, kde oni sami učí a nebo si najímají učitele. Na formální pedagogickou kvalifikaci se tu vůbec nehraje. Princip je vytvořit dětem podmínky pro učení, spíš než je něco učit. Rodičovským, komunitním školám stát status školy logicky nepřiznává, takže oficiálně jsou jejich žáci domškoláky. Těchto “škol” či spíše rodičovských skupin je neurčitý počet, nedají se dobře spočítat.
Nevíme, co za úspěchem přesně stojí
Představují svobodné školy úspěšný model vzdělávání? Jste jeho zastáncem?
Jsem zastáncem všech dobře
provedených alternativních modelů. Každá věc se dá dělat hůře nebo lépe.
A k té úspěšnosti: Peter Gray, původní profesí akademik
a psycholog a dnes významný propagátor svobodného vzdělávání, byl
k tomu směru nejdřív skeptický, ale skrze své výzkumy nakonec došel
k tomu, že to funguje. Mimo jiné sledoval i další životní dráhu
svobodně vzdělávaných dětí. Dokázal, že si v dospělosti nevedou špatně
a rozhodně ne hůře než děti z klasických škol. Teď o tom právě
vyšly dvě jeho knihy v českém překladu.
A dokázaly experimenty odfiltrovat
vliv rodinného prostředí nebo typologii žáků tak, aby se dalo říci, že jde
o univerzálně použitelný způsob vzdělávání?
Má odpověď je spíš skeptická.
Principiálně zřejmě ani nejsme schopni nadesignovat takový experiment, který by
oddělil vliv zázemí a rodičů od vzdělávacího úspěchu dítěte. Nicméně,
existují zajímavé pokusy prokázat dobrý vliv jiného než klasického pojetí
vzdělávání v prostředí s velmi nízkým socioekonomickým statusem. Šlo ale
o jiné alternativní školy, ne o ty svobodné. Zapálení učitelé je
provozovali v degradovaných čtvrtích New Yorku. Do těchto škol se
děti vybíraly losováním, tedy čistě náhodně, a bylo možné pak jejich
výsledky porovnat s výsledky jejich kamarády či sourozenců, kteří těmito
školami neprošli. A opravdu se ukázalo, že výsledky žáků těchto
experimentálních škol byly výrazně lepší než těch z okolních škol. Ovšem
je otázka, co za tím ve skutečnosti je, zda metody výuky, nebo prostě to, že
tam pracovali lidé s velkým zájmem o děti, kvalitní
a respektující učitelé, kteří nad žáky nelámou hůl.
Někteří lidé aktivní ve Svobodě učení vnímají každou školu
jako zlo. A jsou dost slyšet.
Ano, tento názorový proud představuje například Zdeňka Šíp
Staňková se svým hnutím Děti jsou taky lidi, která umí oslovit lidi v řádu
desetitisíců. Členové její komunity by nejraději úplně odebrali své děti ze
systému. Nechtějí s ním mít nic společného. Chtějí si věci dělat sami
a po svém. Takových lidí je u nás teď mnohonásobně víc než rodičů,
kteří posílají děti do demokratických škol, kde přece jen existují určitá
omezení svobody, byť jsou určovaná demokraticky nebo teď čím dál častěji
sociokraticky – složitým hledáním konsensu. A samozřejmě existují další
omezení daná zákonem, pokud se jedná o oficiální svobodnou školu.
Tito lidé často vystupují i proti povinné školní
docházce, někdy i proti povinnému vzdělávání. Napadá mě, jestli jejich
odpor ke státu a institucím není do jisté míry výraz posttotalitního
vzdoru, reakce na represivní společnost, kterou mnozí zažili, byť většinou jen
v dětském věku. Často tematizují i vlastní traumatické zážitky, ať už
ze školy nebo z rodiny. Někdy mi přijde, že jejich přístup ke vzdělání
a výchově se nese v duchu: „pojďme to dělat naopak“.
Tyto věci určitě hrají velkou roli. Celosvětové hnutí
svobodného vzdělávání, ale i alternativních škol obecně,
prochází v poslední době určitou revizí vlastních myšlenek i kroků.
Zatím je to spíš menšinová, ale již zřetelně vnímatelná záležitost. Jde
o reflexi právě toho faktu, že snaha o eliminaci rigidních dogmat
porodila stejně rigidní antidogmata. Alternativní pojetí vzdělávání ve světě se
začalo velmi silně prosazovat v sedmdesátých letech a bylo živené
hlavně potřebou se vymezit proti konzervativní, silně autoritativní výchově,
která byla vnímaná jako necitelná a pokrytecká. Nové směry byly určitou
formou rebelie a často i reakcí na nějaké osobní zranění, čímž
je pak daný náhled zabarvený.
S některými lidmi, kteří na Západě hodně prosazovali
liberální až ultraliberální výchovu a vzdělávání, jsem měl možnost
komunikovat a někdy i spolupracovat a musím říct, že mi jejich
energie bývá poněkud nepříjemná. Často prezentují velmi zjednodušený,
schematický pohled na svět, který přemýšlivý člověk, nezahleděný do dané
ideologie, prostě nemůže sdílet. Řekl bych, že reformu společnosti si mnozí
z nich představovali tak trochu jako Hurvínek válku.
Teď se ale nacházíme ve velmi zajímavé fázi, která má větší
potenciál sebereflexe a objektivnějšího zhodnocení toho, co alternativní
pojetí vzdělání vlastně znamená a co přináší. I já, který jsem se
celý dospělý život orientoval výhradně na alternativní modely vzdělávání, teď
„na stará kolena“ začínám lépe chápat a oceňovat některé kvality tradiční
školy a říkám si, že jsme přešli z jednoho extrému do druhého. Rád
proto teď pracuji i s běžnými veřejnými školami, nejen s těmi
alternativními. Říkám si, že k tomu bodu větší rovnováhy hodnot
a principů lze dospět z obou stran, z mainstreamu stejně jako
z okrajovějších vzdělávacích realit. Toto sbližování se začíná dít
celosvětově. Uvidíme, co doba přinese, zda nějakou nosnější syntézu, po té až
extrémní antitezi.
Využiji ještě toho, že jako málokdo znáte alternativní školy
na asijském kontinentu, zejména v Indii, o kterých toho moc nevíme.
Mají něco specificky indického, čím by stálo za to se inspirovat?
Jsou tam velmi různorodé projekty. Některé jsou školami pro
velmi bohatou vrstvu, jiné jsou spíš sociálním projektem a nabírají děti
z chudých rodin. Donory bývají bohaté firmy nebo jednotlivci.
Školy se často inspirují západními modely, Indové velmi
pozorně sledují, co se na Západě děje, učí se od nás. Přesto tam na mne čekala
mnohá překvapení. Z některých škol jsem byl přímo unešen a přemýšlel
jsem, zda by něco takového mohlo vzniknout i u nás v Evropě. Ale
zatímco oni se od nás učí, my Evropané se od nich učíme málo nebo spíše vůbec,
což je opravdu škoda.
Teď by to chtělo nějaké příklady.
Výrazně se jim daří to, o co usilují naše alternativní
školy taky, ale často marně, a to vytvořit mezi školou a místem, kde
stojí, nějaké propojení, vnořit ji do života daného místa. Žáci jejich škol
dělají něco skutečně užitečného pro místní komunity. Navštívil jsem jednu
školu, kde se děti z okolních vesnic, ale třeba i zdaleka, učily, jak
obdělávat půdu a další zemědělské práce a jak přitom kreativně
využívat a přetvářet nástroje, které jsou v chudé vesnici
k dispozici. Ve školách se děti prakticky zapojují do různých činností,
pomáhají třeba vařit (což u nás hrozně ztěžují hygienické předpisy).
Ošetřuje se tím mimo jiné to, aby se děti neodcizily životu svých komunit,
svých rodin, což by se stalo kdyby rozvíjely jen intelektuální či umělecké
dovednosti a nikoli i ty praktické. Cílem je praktické dovednosti
upgradovat pomocí dobrého vzdělání.
Pro Indii na rozdíl od Evropy (s výjimkou waldorfské
školy), je typické i to, že tyto školy se často vztahují k odkazu
nějakého velkého duchovního učitele, jako byl třeba Ramana Mahariši nebo Swami
Vivekánanda. Je třeba mít na paměti, že indická společnost není tak ateizovaná
jako ta evropská. Postava uctívaného učitele, gurua, je v indické
společnosti obecně přijímaná, takže i vztah k nějaké autoritě obecně
není problematizován tak jako u nás. Školy bývají součástí nějakého
širšího projektu obrody a jsou napojené na nějaké duchovní středisko,
ašrám. Jedna z nejlepších škol, které jsem viděl, je Mirambika
v Delhi, a ta je součástí ašrámu nesoucího jméno indického bojovníka
za svobodu, mystika a filozofa Šri Aurobinda. Ašrám rozvíjeli jeho žáci
a nyní má tisíc šest set členů. Ta škola je mimochodem nádherná
i architektonicky a náladou i aktivitami v něčem podobná
waldorfským školám. Je zcela financovaná ašrámem, děti neplatí nic.
Zatímco u nás je slovo autorita v alternativních
školách přímo neoblíbené a lidé se mu vyhýbají. Ještě nějaký podstatný
rozdíl?
V Indii a asi v Asii obecně panuje větší
porozumění pro rozdíl mezi vnitřní a vnější svobodou. Neboli důraz je
možná spíše na rozvíjení vnitřní svobody dítěte než na odstraňování limitů
z jeho života. V některých těch školách je dokonce nemalá míra vnější
nesvobody, daleko větší požadavky na disciplínu a chování, a vůbec
jim to nepřipadá v rozporu s celkovou ideou. U nás je to jinak,
opět snad s výjimkou waldorfské školy. Lidé toužící po svobodě jsou velmi
citliví i na jakékoli vnější omezování sebe nebo svých dětí. Jenže
absolutní vnější svoboda je utopie, romantická iluze, jejímž důsledkem může být
boj proti jakémukoliv řádu. Stát je represivní nástroj, ale také funkční
nástroj organizace společnosti, to je prostě fakt. Stejně tak nejde vytvořit
ani žádný menší útvar, který ponechá svým členům absolutní svobodu. Nějaká míra
společenského korektivu existuje vždy, ať už je nám to po chuti, nebo ne.
A možná, že kdyby se lidem, kteří volají po absolutní svobodě, odebrali
benefity spojené s částečnou nesvobodou, třeba zdravotní péče, změnili by
názor.
V čem by se tedy podle vás naše alternativní vzdělávací
scéna mohla poučit od té indické?
Alternativní školy se od svých počátků před sto dvaceti lety
velmi často po nějaké době rozpadají, zakladatelé se rozhádají a nastávají
velké neshody, které mimochodem často vedou k založení další školy.
Myslím, že bychom z této energie vzdoru nebo konfliktu mohli ubrat. Je to
tatáž energie, která lidi pudí, aby se vehementně vymezovali vůči většinové
společnosti nebo represivnímu státu. Řekl bych, že když zapracujeme na své
vnitřní svobodě, přestane nás tolik ovládat tenhle poněkud dětinský postoj
věčné rebelie a odporu. Zdá se mi, že v posledních deseti letech na
tom už dost lidí pracuje, odkládá své ego, učí se větší pokoře
a porozumění, že jsou součástí nějakého většího celku a že to tak má
být.
Text vyšel ve zkrácené verzi v příloze Akademie
Lidových novin.
Pavel Kraemer vystudoval
teoretickou matematiku na MFF UK. Dvacet pět let učil v inovativních
školách u nás, v Německu, Švýcarsku, na Ukrajině a příležitostně
i v Indii. Založil Institut pro podporu inovativního vzdělávání,
který propojuje různé alternativní proudy ve vzdělávání.
Poslední
tři roky byl třídním učitelem ve waldorfské škole, nyní působí jako mentor pro
vedení škol, doprovází nově vznikající školy a pomáhá při transformaci
těch stávajících. Posledních několik let se zabývá také osobnostním rozvojem
učitelů a ředitelů, inspiruje se při tom švédským přístupem takzvané intuitivní
pedagogiky.
S kolegou
Michalem Nedbalem ze svého institutu natáčí série podcastů Bez zjednodušování
a nálepek a Neviditelná
pedagogika.
Žádné komentáře:
Okomentovat