Děti si tu mohou klidně celý den hrát, číst nebo něco vyrábět. Není výjimkou, že se tak oproti žákům z běžných škol naučí psát, číst nebo počítat i o několik let později. Znalosti si totiž v Osvobozené škole osvojují hravou formou podle svých možností i zájmů. "Tento typ vzdělávání je vhodný pro téměř všechny děti, ale málokteré rodiče," říká ředitelka. Aktuálně.cz zjišťovalo, jak škola funguje.
Zdroj: Aktuálně.cz, Chytré
Česko 11. 2. 2024
Netradiční škola sídlí v
nenápadném činžáku na pražských Vinohradech. Před vstupem musí každý
zmáčknout zvonek, vstupem do budovy připomínajícím vchod do garáže se pak
prochází do vnitrobloku. Až za ním jsou konečně vidět dveře do
školy.
Za miniaturní chodbičkou stojí
skříňky, kde se děti přezouvají a převlékají. Další místnosti vlevo slouží ke
hraní a odpočinku. Je zde také kuchyňka, kterou používají dospělí i děti, když
si chtějí udělat čaj nebo svačinu. Naproti ní u dvou velkých stolů sedí několik
žáků a navlékají korálky. Je tu i místnost se svítivě zelenými žíněnkami,
kde probíhají shromáždění a hry. Třídy jsou oproti klasickým sotva
poloviční.
Popsat běžný den je
v případě Osvobozené školy podle její ředitelky a spoluzakladatelky
Magdaleny Košnarové těžké. Každý je totiž jiný. Spojují je jen takzvané kruhy,
kde se ráno všichni sejdou, aby společně zahájili den. "Každý den
máme ranní a závěrečný kruh. Probíhají pravidelné i jednorázové lekce, scházejí
se výbory složené z dospěláků i dětí, například expediční nebo oslavový,"
popisuje.
Dvakrát týdně
probíhá velký kruh, což je celoškolní zasedání, kde se mění a přijímají
pravidla, všichni společně rozhodují o důležitých záležitostech školy.
Košnarová to označuje za základní nástroj fungování demokratické školy.
Žáci i učitelé,
kterým se tu říká průvodci, pohodlně usedají do kruhu na hnědý koberec. Všichni
si navzájem tykají, děti se s průvodci z legrace pošťuchují a chovají se k nim
jako ke kamarádům.
Na začátku si volí
vedoucího kruhu, dnes se o tuto pozici hlásí lektor Honza. Nastavuje časovač,
který měří dobu určenou k diskusi. Všichni znají probíraná témata dopředu.
Společně rozhodují například o přijetí nových žáků. Hlasovali i o tom, zda
mohou školu navštívit reportéři Aktuálně.cz. Každý hlas tu má stejnou váhu a
žádný názor nezapadne. Cílem setkání je nacházet společný kompromis.
__________________________________________________________
Osvobozená škola
První základní škola v Praze postavená na sebeřízeném vzdělávání a demokratické komunitě. Děti se zde učí vlastním tempem, na základě své vnitřní motivace. Inspirací jsou školy Summer Hill, Netzwerk-Schule.
Ve škole je přihlášeno 40 dětí, z toho deset se učí z domova. Spoluzakladatelka a současná ředitelka Magdalena Košnarová by vzhledem k vysokému počtu uchazečů chtěla školu rozšířit na 90 míst.
Školné pro aktuální školní rok je 114 tisíc korun (9500 korun měsíčně). Podle ředitelky dostává ale téměř polovina dětí slevu .
__________________________________________________________
Právě se hlásí
blonďatá holčička. Ve chvíli, kdy jí Honza předává slovo, ale mlčí.
"Potřebuješ tiskového mluvčího?" ptá se s úsměvem ředitelka, která
sedí hned vedle. Dívka souhlasně kýve hlavou a šeptá svoji myšlenku kamarádce
po pravé ruce, ta ji vzápětí sděluje všem nahlas.
Pokud chce někdo z
účastníků kruhu vyjádřit souhlas, místo pokřikování nebo kývání hlavou mlčky
třepe dlaněmi. Na znamení mírného nesouhlasu zvedá jednu ruku. A pokud někdo
striktně nesouhlasí, vztyčí obě ruce.
Tento způsob řešení neshod velmi
oceňuje matka absolventa a také spoluzakladatelka školy Barbora Hrubešová. Její
syn sem přešel v páté třídě z běžné základní školy, protože jej ostatní děti
šikanovaly. "V Osvobozené škole věděl, že žádný problém nezapadne. Ať už
to bylo něco ve vztahu s jiným dítětem, nebo i s dospělým. Naučil se o sebe
postarat a ví, že když se něco děje, tak to může říct a s ostatními
vyřešit," vysvětluje.
Ředitelka Košnarová potvrzuje, že konfliktů zažívají spoustu, ale vždy jim věnují pozornost. "Zjišťujeme, co se stalo. Ale ne ve smyslu, na čí straně je pravda, ale co je potřeba udělat, aby se vztahy vrátily do pořádku. Máme nastavená pravidla, ale jsou dynamická. Někdo může říct, že mu cokoliv vůbec nevyhovuje a potřeboval by to změnit, tak hledáme cestu," popisuje. Přiznává, že to může být nevýhoda pro ty děti, které potřebují, aby věci zkrátka platily a neměnily se.
Učit se nenápadně
Průvodkyně Ivana krátce po skončení
ranního kruhu zacinká na zvoneček, což znamená, že začínají první lekce. Oproti
běžným základním školám tu však děti nemají předem daný rozvrh. Denní program
si volí samy podle svých aktuálních pocitů a potřeb. Mají na výběr z
pravidelných i jednorázových lekcí s průvodci, které fungují na principu
vyučovacích hodin. Klidně si ale můžou i celý den hrát, číst knížku nebo něco
vyrábět.
Ředitelka vysvětluje, že nechávají
děti dělat to, co je pro ně zajímavé, a když je vhodná příležitost, řeknou jim
k tomu nějaké informace. Tím, že se s nimi setkávají často, si je zapamatují.
Učení tak probíhá trochu nenápadnou a nenásilnou formou.
"Když jsem zažehlovala jedné
holčičce korálky, tak jsem si olízla prst, abych zkusila, jestli je horká
žehlička. Ona se zeptala, jak je možné, že jsem se nespálila. Vysvětlila jsem,
že je tam vrstva vody a tím, že to zasyčelo, došlo k odpařování, čímž vznikla
ochrana. A to je fyzika," líčí Košnarová.
Podle školního psychologa Martina
Hofmana je v běžné škole převaha vnější motivace, tedy hlavně tlak ze strany
učitelů a rodičů. Ale když má člověk svobodu volby, vychází z vnitřní
motivace. Učí se to, co ho zajímá a co mu dává smysl. Dodává, že tradiční
systém tomuto přístupu nedůvěřuje, protože má pocit, že to bez trestů,
odměn a kontroly nebude fungovat.
"Škola založená na vnější motivaci vychovává lidi ve struktuře, ve které ale nevidí smysl. To pak vede k tomu, že člověk čtyřicet let dělá práci, která ho nebaví a nedává mu smysl, ale dělá ji proto, že musí," vysvětluje Hofman.
Ve druhé třídě spontánně objevil mocniny
Dvě, na první pohled rozdílně staré
holčičky namísto na lekci odchází do čítárny. Platí zde pravidlo, že všichni v
místnosti čtou, poslouchají nebo jsou zkrátka potichu. Žáci nejsou rozděleni do
tříd podle věku, většinu času tráví společně a mohou se tak učit i od sebe
navzájem. Všichni se mezi sebou dobře znají. Není výjimkou, že mladší děti,
které umí například dobře anglicky, předčítají těm starším. Nebo že menší děti
navštěvují hodiny určené pro starší.
"Jeden chlapec ve druhé třídě
spontánně objevil mocniny a odmocniny. Byl z toho hrozně nadšený a asi dva
měsíce chodil na matiku s deváťáky. Získal informace, které potřeboval, a dál
už s nimi na lekce nechodil. Každopádně daleko převyšuje znalostmi druhou
třídu," popisuje svou zkušenost Košnarová. Dodává, že potom už takového
žáka nenutí počítat příklady na sčítání nebo násobení, protože ví, že jeho
uvažování je někde jinde.
Ve žluté učebně
začíná hodina vlastivědy. Lektoři Ivana a Honza usedají k malému stolu na
dětské židličky. Chvíli po nich přicházejí tři žákyně, které lekci navštěvují
pravidelně. Po zahájení všichni otevírají učebnice a nenuceně si povídají.
Namísto složitých pojmů a dat lektoři látku převádějí do praxe. Ptají se dívek,
jestli na daných místech někdy byly a co tam zažily. Ivana píše klíčová slova
na tabuli a zjišťuje, jestli má psát i jiným typem písma. "Každé dítě píše
rozdílně, takže občas musím použít více druhů písma," vysvětluje další
zvláštnost.
Zhruba v polovině
pětačtyřicetiminutové lekce dívky začínají ztrácet pozornost. Honza proto
rozdává pracovní listy a nevynechá ani sebe a Ivanu. Všichni se pouští do
vyplňování úkolů. "Je hrozně důležité, aby to vypadalo, že tady nejsou
rozdíly. Samozřejmě se to ukáže třeba v dílně, protože děti neovládají všechno.
Ve vědomostech to ale není nutné. Naopak si myslím, že je důležité se ve
znalostech propojit," objasňuje Honza.
Jedním z úkolů je
porozumění textu. Žačky text střídavě předčítají a ostatní si zapisují, co jim
přijde důležité. "Pojďme si přečíst, co máme zapsáno," vyzývá. Téměř
žádná odpověď není stejná. "To je v pořádku, každý slyší text jinak a něco
jiného mu utkví," ujišťuje Honza.
Knihy začala číst v páté třídě
Důsledkem toho, že
žáci mají možnost učit se každý svým tempem a podle vlastních preferencí, je
mimo jiné to, že se ve srovnání se stejně starými dětmi naučí některé věci
později nebo úplně jinak.
"Moje dcera začala číst s porozuměním knihy v páté třídě. Do té doby přečetla Čtyřlístek, nápisy v metru, ale rozhodně to nebylo čtenářství. Nicméně nezažívala žádný tlak, nemusela číst na známky. Viděli jsme pokroky, ale rozhodně byly pomalejší než v běžném systému. O pár let později si dává sama od sebe budík o půl hodiny dřív, aby si mohla ráno číst," popisuje vlastní zkušenost Košnarová.
Věří, že tento typ vzdělávání je vhodný pro téměř všechny děti. Ale zároveň jen pro málokteré rodiče, protože se musí vzdát kontroly a zbavit se strachu. Úskalí Košnarová vidí právě ve srovnávání s ostatními dětmi z běžných škol.
Tento přístup má matka absolventa a
dvou současných žáků Osvobozené školy Michaela Thomas. "Já si vůbec
nemyslím, že děti umí násobilku. K čemu je násobilka? Když jim dám lentilky
nebo nějaký praktický příklad na násobilku, tak to vyřeší během vteřiny, na
papíře to ale řešit asi neumí. My doma mluvíme anglicky, takže v tom jsou dobří.
V češtině se už také zlepšují, ale nás moc netrápí, jestli mají dobře
gramatiku, nebo ne," vysvětluje. Vyvažuje se to podle ní tím, že děti umí
řešit konflikty, navrhnout demokratické řešení a spolupracovat.
To potvrzuje i psycholog Hofman.
"Moje zkušenost je, že děti, které měly ve škole možnost volby, jsou více
samostatné, zodpovědné a schopné lépe formulovat svůj názor. Tolik se nebojí
autorit a více si stojí za svými právy."
"Naše děti se chytnou dobře"
Jediné povinné přezkoušení znalostí
musí škola doložit v páté a deváté třídě. "Můžeme si v rámci těch pěti a
čtyř let dovolit nechat dítěti opravdu hodně prostoru, kdy se to naučí,"
říká ředitelka. Když děti přijdou do lekcí, je pro ně získávání znalostí
jednodušší, pokud nechodí, zkouší je opět pomocí her. "Když jsem
zjišťovala, jestli umí rozeznat synonyma a antonyma, tak jsem rozhodila
kartičky a řekla, že je potřebuji roztřídit. Děti to hravě zvládly a já si to
můžu odškrtnout," uvádí Košnarová.
Žáci v deváté třídě se připravují na
klasické přijímací testy na střední školu a podle Košnarové nemají problém s
přijetím na školu, kterou si vyberou. "Představa, že si dítě, které vyjde
z deváté třídy, pamatuje všechno, co se na základce naučilo, je mylná. Střední
školy zjišťují, na jaké úrovni žáci jsou. Ve většině případů se naše děti
chytnou dobře. Mají zdravý přístup k učení a ví, proč to potřebují," uvádí
Košnarová.
Potvrzuje to i matka absolventa
Hrubešová. Její syn se kvůli špatným zkušenostem nechtěl vrátit do běžného
českého školství, tak zvolili zahraniční školu. Studuje ji na dálku a přístupem
je podobná škole vysoké. "Neptám se ho na známky, ani jestli se učil, nebo
ne. Všechno má ve své režii a myslím, že je v tomhle vyspělejší než jiné děti v
prváku," říká.
Přijímací zkoušky
zvládl bez problému i syn Michaely Thomas, který šel na trochu běžnější školu,
která se ale pořád označuje jako svobodná. "Pochopil, že přijímačkami
projít musí, tak se čtyři měsíce učil, ne nějak intenzivně, ale zkoušky udělal.
Takže se namemoroval látku, kterou se chudáci děti trápí devět let, aby to mohl
zase zapomenout a aby byl systém šťastný," komentuje Thomas.
V Osvobozené škole
se lektoři snaží směřování deváťáků podpořit. "Jedna slečna šla na
uměleckou střední školu. Věděli jsme, že bude potřebovat kulturně-historický
přehled, tak jsme ji potom už neotravovali s chemií, kterou do té doby zvládala
obstojně," tvrdí Košnarová. Zároveň přiznává, že ve škole nejsou odborníci
na každý obor, v tu chvíli se lektoři společně s žáky dovzdělávají, hledají
informace nebo se obrací na akademická pracoviště, aby si každé dítě mohlo jít
svou vysněnou cestou.
Žádné komentáře:
Okomentovat