Odpovědi hledá analýza EDUinu i diskuse na kulatém stole příští týden.
Zdroj: tisková zpráva EDUin 14. 3.2024
Na vzdělávací výsledky českých žáků má silný vliv socioekonomické zázemí
rodiny. To již řadu let opakovaně potvrzují výsledky mezinárodního šetření
PISA. Analýza Auditu vzdělávacího systému za rok 2023 se věnuje tomu, proč se
nám nedaří tuto situaci změnit. Proč bychom se měli zaměřit na sociální roli
školy a jak provázat spolupráci ministerstva školství a práce
a sociálních věcí? Celou analýzu najdete ZDE.
Kromě
socioekonomického zázemí rodiny má na vzdělávací úspěšnost a dokončení
základní školy vliv také destabilizující chudoba. Ta se projevuje exekucemi,
bytovou nouzí rodin a životem v sociálně vyloučeném prostředí. „Z
dat Mapy
vzdělávání (PAQ Research) můžeme také vyčíst, jak významnou roli ve
vzdělávací úspěšnosti dětí z nepodnětného prostředí hraje předškolní
vzdělávání nebo posílená personální podpora přímo ve školách,” upozorňuje
analytička EDUinu a autorka analýzy Kateřina Lánská.
Sociální
znevýhodnění nezahrnuje ovšem pouze problémy vyplývající z chudoby, ale
i potíže dětí z rodin samoživitelek/samoživitelů, dětí
s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka, dětí umístěných
v ústavní péči, těch, jejichž rodiče čelí duševnímu onemocnění, domácímu
násilí, rozvádějí se nebo je jejich domácí prostředí jiným způsobem nestabilní.
Mnoho z těchto dětí nemusí být nutně znevýhodněné ekonomicky, přesto ale
čelí řadě sociálně podmíněných bariér, které mají dopad na jejich vzdělávání.
Jak takové děti ve škole identifikovat a jakou podporu jim může škola
nabídnout? Jaké profese v tom mají škole pomáhat a jak budou
financovány?
To jsou některé
z otázek, které se budou diskutovat se zástupci obou ministerstev na
online kulatém stole SKAV
a EDUin ve čtvrtek 21. 3. 2024. Více informací najdete ZDE.
„Potřeba
propojit oblast vzdělávání se sociální prací se objevuje jak během předškolního
období, tak i na základních školách. Pokud má sociální situace rodiny vliv
na studijní výsledky dítěte nebo jeho adaptaci v mateřské škole, měla by
to škola řešit. Má k tomu však jen omezené prostředky. Navíc není nikde
stanoveno, kde končí její kompetence a odpovědnost a kde by se do
řešení měl vložit sociální pracovník. Je proto klíčové, aby na pojmenování
tohoto postupu a definování odpovědností spolupracovala obě ministerstva,
MŠMT i MPSV,” dodává Kateřina Lánská.
EDUin
připravuje Audit vzdělávacího systému od roku 2014 a jednotlivé analýzy
popisují vybraná témata, která byla v uplynulém roce důležitá. Každá
z kapitol má kromě autorů také nezávislé oponenty z řad odborníků. Na
konci každé z nich jsou také doporučení pro vzdělávací politiku. Audit
nabízí analytické texty, které hodnotí, srovnávají a upozorňují na
problémy školství. Všechny informace k auditu najdete ZDE.
Žádné komentáře:
Okomentovat