Čtvrtina českých dětí, tedy skoro třicet tisíc ročně, chodí do školy o rok později. Je to nejvíc z celé Evropy: v sousedním Německu jsou to jen necelá tři procenta, na Slovensku sedm. Čím to je, se můžeme jen dohadovat, podle odborníků se nabízí několik vysvětlení.
Zdroj: Český
rozhlas Plus 7. 4. 2024
České školy
jsou na děti moc náročné a nejsou vstřícné, tvrdí například PAQ Research, který
i na této stanici provádí pravidelné sociologické rozbory české společnosti.
Šéf výzkumníků, Daniel Prokop, dokonce tvrdí, že se vytváří strach ze školy,
strach ze zklamání či selhání dětí, a tak rodiče raději tlačí na to, aby šlo
dítě do školy později. Škola by měla být připravena na dítě, ne dítě na školu,
tvrdí efektně Prokop.
Děti mají
logopedické problémy a chybí jim sociální dovednosti
Je to pěkná
rétorická figura, nevysvětluje bohužel, proč v testech školní zralosti
české děti tak neprospívají, když jsou nároky přinejmenším velmi podobné jako
před třiceti lety. Co se změnilo ve výchově českých dětí?
Polovina z těch, které jdou do školy později, má logopedické problémy,
uvádějí statistiky, málo se zřejmě s dětmi mluví a málo opravuje, zábavně
cvičí řeč, zdá se. Dalším dětem chybí sociální dovednosti, neumějí se
přizpůsobit skupině nebo nemají dostatečně vyvinutou jemnou motoriku. To
všechno jsou věci, na nichž se dá pracovat v raném věku, především doma,
méně ve školkách, a přece u zápisů, které teď začaly, přibývá mimořádně
nezralých a neobratných dětí.
Pracovat by
s nimi museli hlavně rodiče, kteří ale ve většině už sázejí na to, že dítě
dospěje, že se všechno nějak doučí, že dozraje, až trochu povyroste. Požadavky
školy se tu skutečně diametrálně rozcházejí s představami rodičů a vzniká
napětí, od něhož se utíká k odkladům, které jsou pak nejjednodušším
řešením, které vyhovuje všem.
Kromě
zřizovatelů škol a školek a také ministerstva školství, které začalo tlačit na
to, aby se odklady omezovaly opravdu jen na děti, jež jsou vážně velmi nezralé
a měly by ve škole problémy.
Je špatné,
že se děti naučí číst, psát a počítat až na konci třetí třídy?
A jsme opět
u toho: Co vlastně škola po dětech chce, co to přesně znamená „mít ve škole
problémy“?
Je
například špatné, že se děti naučí číst, psát a počítat až na konci třetí
třídy? Je počet odkladů školní docházky také projevem odporu k tlaku
společnosti výkonu, která chce děti normovat, přestože je každé z nich
originál? Mají s tím v sousedních zemích menší problém, protože se
lidé tomuto tlaku podřizují snadněji?
Falešná
nezralost
Jsme
racionálně řízená společnost, stále častěji se spoléháme na vědecká data.
V tomto případě nám to moc nejde. Vývojová psychologie přitom poměrně
jasně dokládá, že ve věku šesti let by běžně obstarávané a vychovávané dítě
mělo být pro školu připravené fyzicky i mentálně.
A pokud tomu tak není, a přitom dítě nemá žádnou uchopitelnou vadu, která
by mu v tom bránila, není jiné vysvětlení, než že mu v růstu rodina
moc nepomáhá, přestože mají rodiče pocit, jak se svému dítěti věnují a kolik
času s ním v radosti a lásce stráví.
Říká se
tomu „falešná nezralost“, která, jak to z velkého počtu odkladů
v Česku vypadá, může být masovějším jevem, než jsme si jako společnost
doposud připouštěli.
Ministerstvo
školství teď chystá řadu opatření, jak počet odkladů školní docházky snížit,
jako by jejich vysoký počet byl jen byrokratickým nedostatkem. To hlavní se ale
neudělá na úřadě, nýbrž přímo s dětmi doma.
Všem by nám
jako společnosti asi nejvíce pomohlo pochopení, že falešná nezralost není
pozitivní individualizující odchylka, nýbrž zbytečné omezování příležitostí,
které v sobě každé dítě má.
Autor je komentátor časopisu Euro.
Žádné komentáře:
Okomentovat