Ředitel má zásadní vliv na kvalitu vzdělávání i na děti ve škole. O pozici má však zájem jen šestina učitelů, což se projevuje nízkým počtem uchazečů při konkurzech. V polovině případů je dokonce jen jeden. Vyplývá to ze studie Učitele naživo, kterou zpracovala výzkumná organizace PAQ Research.
Zdroj: Aktuálně.cz
8. 6. 2024
"Výzkumy
ukazují, že až 30 procent toho, co se děti naučí, je ovlivněno kvalitou
ředitele. Je to pro představu, jako kdyby deváťák na škole neúspěšného ředitele
odcházel s výbavou šesťáka na škole toho úspěšného," popisuje ředitel
organizace Učitel naživo Martin Kozel.
Zájemců o
vedení školy přitom není mnoho. V průměru se do konkurzu přihlásí dva lidé, do
poloviny výběrových řízení dokonce jediný uchazeč. Učitelům totiž brání v
ambicích vést školu několik bariér. "Po ranním probuzení se i po letech
ředitelování těším, co nového bude ve škole. Ale začátky se zřizovatelem školy
nebyly ideální," popisuje dlouholetá ředitelka Základní školy Trmice v
Ústeckém kraji Marie Gottfriedová.
Když se
po komunálních volbách zásadně změnilo vedení radnice v Trmicích, požadovali po
ní dramatickou přeměnu školy. Nové vedení si přálo, aby do školy nechodili
Romové a aby se všichni maturanti dostali na střední školu s maturitou a
pokračovali na vysokou. Ve třítisícovém městě přitom Romové tvoří zhruba
třetinu obyvatel.
Podle
výzkumu organizace Učitel naživo odrazuje 22 procent učitelů od funkce ředitele
právě nedostatek podpory či vedení ze strany zřizovatele. "Každé jednání
se zřizovatelem bylo složité. Pokud jsem někdy přemýšlela, že už bych
ředitelkou být neměla, bylo to v těchto chvílích. Nakonec jsme se dopracovali k
příměří a uhájili jsme si ve škole to, co jsme dělali," uvádí ředitelka.
"Bere
mi to elán"
Také
další překážky, které vyplynuly ze studie, odpovídají podle Gottfriedové
realitě ve vedení školy. Pro 74 procent učitelů je zásadní překážkou zatížení
ředitele administrativou, kterou musí zvládnout. Bojí se, že by pak ztratili
čas na učení i kontakt s dětmi.
"Bere
mi to elán, ale je to bohužel potřeba. Odbřemenění od papírů bych postavila na
první místo. Hlavní prací ředitele má být vedení lidí a prosazování hodnot,
které se dají těžko měřit administrativními výstupy," dodává Gottfriedová,
která je ředitelkou školy již 19 let.
"Když
je u nás role ředitele nastavena jako velmi složitá, zájemce pak odrazují
bariéry," uvádí analytička Učitele naživo Kateřina Konrádová. Podle ní je
třeba zamyslet se nad tím, kdo a na základě jakých kritérií ředitele v
konkurzech vybírá a také, jak je v Česku role ředitele nastavena. Konrádová
také zmiňuje, že chybí systém vyhledávání a přípravy talentů. Zároveň podle ní
chybí lidé, kteří by měli ředitele a jejich přípravu na starost.
Výzkum Učitele
naživo také odhalil, že pouze 16 procent učitelů zvažuje konkurz na
vedení školy v následujících deseti letech. Každý třetí učitel navíc pochybuje
o férovém výběru kandidátů na ředitele. "Výběr by měl podléhat
transparentním kritériím. Nicméně již u konkurzů se může plně projevit střet
politické a odborné úrovně, jelikož finální slovo ve výběru ředitele má
zřizovatel," vysvětluje Konrádová.
Vedoucí
pracovníci škol jsou vybíráni na šest let, poté buď rovnou pokračují, nebo je
čeká opakovaný konkurz. Nejvyšší počet vypsaných výběrových řízení byl před
šesti lety, kdy podle České školní inspekce zřizovatelé vypsali 1512 konkurzů.
Letos tak značnou část škol výběr ředitele znovu čeká.
Článek vznikl za podpory Nadace České spořitelny.
Žádné komentáře:
Okomentovat