Přeplněné třídy, krátké přestávky, ošklivé učebnice, přísné hodnocení známkami. Každý z nás by asi na českém školství změnil něco jiného. Co by ale změnili nadšení a skvělí učitelé, kteří dnes a denně stojí před tabulí? Zeptali jsme se finalistů ceny pro nejinspirativnějšího učitele Česka Global Teacher Prize CZ za rok 2024.
Zdroj: Magazín
Eduzín 16. 6. 2024
Lenka Baše, škola SVAT, Olomouc
Zeštíhlila bych
vzdělávací programy škol, dala učitelům podporu a svobodu v jejich způsobech
výuky a eliminovala zatěžující administrativu. Zároveň bych významně
transformovala přípravu budoucích pedagogů na vysoké škole.
Kateřina Círová, ZŠ Kunratice, Praha
Já už to měním. Tedy
doufám, že i já alespoň trošku k té změně přispívám. Chtěla bych, aby se
propojila teorie s praxí. Od školských dokumentů naplňujících skutečnou školní
realitu až po přípravu budoucích učitelů a jejich budování kompetencí v
reálných školách. Proto se jsem hned v několika koncepčních skupinách pro
implementaci rámce kvalit budoucích učitelů. Jsem provázející učitel a svoji
výuku nabízím jako školní laboratoř pro studenty.
To vše dělám, protože
si přeji, aby bylo učení skutečně smysluplné, s tím jde i ruku v ruce
sebejistota učitelů. Věřím, že právě tak máme šanci zvýšit učitelskou
prestiž.
Ludmila Fidlerová, ZŠ Husova, Brno
Prostor pro tandemovou
výuku, větší otevření se spolupráci s rodinou a přibližování školního a
domácího prostředí. Zjednodušení administrativních úkolů. A aby bylo běžné,
přirozené a nijak neohrožující společné vzájemné učení pedagogů i setkávání
napříč školami.
Karel Gamba, Arcibiskupské gymnázium,
Kroměříž
Přijímací zkoušky na
pedagogické fakulty tak, aby nereflektovaly jen to, jestli uchazeč umí toto,
nebo tamto, ale i jestli je pro povolání učitele osobnostně nastavený, jestli
chce opravdu toto povolání vykonávat, nebo se jedná jen o obezličku k titulu.
Sabatický rok pro učitele, aby měli čas na sebevzdělávání, odpočinek a
regeneraci a nějak dostat mezi učitelstvo větší pružnost reagovat na výzvy
dnešní doby. Jinak si myslím, že české školství není tak špatné, jak se může
zdát jeho obraz v mediálním prostoru. Naopak, má v sobě hodně skvělého jak v
osobách učitelů, tak také žáků.
Tereza Kottová, LMŠ a ZŠ Vlásenický
dvůr
Určitě bych na prvním
místě obrátila pozornost směrem k učitelům. Pokud budou ve třídě spokojení
učitelé, je to už jen krůček k tomu, aby mohli učit spokojené žáky. Přála bych
si, aby před všemi dětmi, které jsou dnes ve školách, stáli takoví dospělí,
jakými by se žáci rádi sami stali.
Žákům bych přála, aby
zažili školu, kde má cenu trávit čas. Školu, kde se děje život sám a kde se učí
takové znalosti, dovednosti, hodnoty a postoje, které se jim budou hodit do
světa, do kterého rostou a dnes nevíme, jak bude vypadat. Přála bych si, aby v
našich školách rivalita a soutěžení neměly prostor, kde s žáky vyučující vedou
dialog a nepotřebují je motivovat, trestat nebo uplácet známkami, smajlíky nebo
kamínky. Kde je prostor pro otevřenou komunikaci a vytváří se takové prostředí,
ve kterém se mohou žáci volně pohybovat i dýchat, mohou vyjádřit svá přání,
nápady, návrhy na změny. Přála bych žákům zažívat takovou školu, kde se učí
přebírat spolu-odpovědnost za to, co a jak se učí třeba v podobě bloků na
samostatnou práci. Kde mají mnoho příležitostí trávit čas venku, trávit čas
společně s ostatními dětmi napříč celou školou. K tomu velmi přispívají smíšené
třídy.
Olga Kovaříková, ZŠ a MŠ Přerov nad
Labem
Změnila bych nastavení
v myslích mnoha učitelů, rodičů i samotných žáků, že děti by měly excelovat ve
všech předmětech, se kterými se ve škole setkají. Toto nastavení pravděpodobně
podvědomě nejvíce způsobují známky, protože kvůli nim je nevyřčeným cílem celé
školní společnosti „mít jedničku“ ze všech předmětů.
Tento cíl ovšem
předpokládá zcela nereálnou věc, a to že dítě je skvělé ve všech předmětech. To
samozřejmě není pravda. V konečném důsledku to znamená, že předměty, které žáku
přirozeně jdou a pravděpodobně ho i baví, žák neprohlubuje (stačí mu jeho
dovednosti), a předměty, které mu nejdou, se snaží dohnat, aby získal dobrou
známku.
Jinak řečeno, více
svého času věnuje oblastem, které ho nebaví a které mu nejdou, protože k nim
pravděpodobně nemá dispozice nebo ho prostě nezajímají. A hlavně se bude snažit
jim vyhnout i ve svém budoucím životě, jakmile o tom bude moci sám rozhodovat.
V horším případě se v budoucím životě kvůli tomuto návyku ze školy bude věnovat
něčemu, co ho nenaplňuje, protože si zvykl, že musí a je to tak správně.
Koneckonců naše
zkušenost z našich školních let, ale i od absolventů našich tříd, nám často
potvrzuje, že třídní rebelové, kteří se nebáli vykašlat ve škole na to, co je
nezajímá, se často v životě úspěšně prosadili v něčem, co jim vážně jde a co je
baví. Myslím si, že toto vžité paradigma v podstatě plýtvá potenciálem dětí ve
škole a neúprosně mrhá jejich časem, o jejich zkresleném sebepojetí ani
nemluvě.
Pavlína Moravcová, ZŠ kpt. Jaroše
Trutnov, odloučené pracoviště Pod Montací, Náchod
Do přípravy na
učitelskou profesi bych zařadila učení se dovednosti zacházení se skupinou,
tomu se v přípravě podle mě věnuje málo prostoru. Přitom to tvoří minimálně
polovinu učitelské práce. Zařadila možnost zapojit se do nějaké sebezkušenostní
skupiny, udělat si terapeutický či koučovací výcvik.
Změnila bych způsob
zřizování škol. Nepřijde mi dobré řešení, že školy zřizují obce. O ředitelích a
školách často rozhodují lidé, kteří nejsou odborníky v této oblasti. Znám
několik z mého pohledu výborných ředitelů, kteří odstoupili kvůli osobním či
politickým neshodám se zřizovatelem (starostou). Z mého pohledu tento systém
brání rozvoji českého školství. Líbí se mi např. návrh ohledně zřizování od
Partnerství vzdělávání 2030.
Jaroslav Najbert, Gymnázium Přírodní
škola, Praha
Změnil bych toho moc.
Zuzana Staňková, Škola Můj Projekt
Mánesova – gymnázium, ZŠ a MŠ, Sokolov
Odstranila bych co
nejvíce překážek za kvalitní a smysluplnou výukou, které musí překonávat
učitelé; těmi jsou zejména známky a nekvalitní učební materiály (učebnice).
Lukáš Šlehofer, Gymnázium Na
Zatlance, Praha
Moc by se mi líbilo, kdyby vztahy ve
školství (mezi učiteli a studenty, studenty mezi sebou, rodiči a školou, ale i
státem a školami) nebyly častokrát postaveny na strachu, ale na ochotě si
naslouchat a spolupracovat. Školství by také pomohla vydiskutovaná vize místo
politických marketingových hesel a finance na její uskutečnění místo slibů.
Žádné komentáře:
Okomentovat