V Česku přibývá dětí s takzvanými speciálními vzdělávacími potřebami, nejčastěji s poruchami autistického spektra nebo s kombinovaným postižením. Kapacity základních speciálních škol jsou ale omezené, řada dětí nebyla vylosována u zápisu a jejich rodiče teď čekají, co bude dál. Především v Praze je to už kritické.
Zdroj: Český
rozhlas Plus 12. 6. 2024
Od září
2016 bylo zavedeno inkluzivní vzdělávání, které umožňuje, aby podobné děti
chodily do klasických základních škol. Podle vedoucí Speciálně pedagogického
centra Arabská Jany Nermutové, ale
není tento koncept vhodný pro všechny žáky.
„Hlavně pokud jde o ty, kteří mají hlubší obtíže už v raném věku. Pro
rodiče je často velmi obtížné dostat se k odborníkovi, aby popsal potřeby
dítěte, a především je nastavil pro školku, která ho má pro vzdělávání
přijmout. Tam to všechno začíná,“ říká Nermutová.
Speciálně
pedagogická centra posuzují míru potřeb dětí a pak je doporučují k přijetí
na konkrétní školu.
„Pro
některé děti je dobré, aby šly do běžných základních škol, kde pak probíhá
inkluze – jim totiž doporučujeme podporu asistentem pedagoga apod. Pro spoustu
dětí to ale vhodný koncept není,“ zdůrazňuje Nermutová. To se obvykle týká
žáků, kteří mají už takovou míru obtíží, že jim neumožňují vzdělávání v „běžném
proudu“.
Může jít o
školy logopedické, pro děti se sluchovým nebo zrakovým postižením, případně pro
ty s kombinovanými vadami a mentálním postižením.
Selhává
systém?
„V
posledních letech se ale dostáváme do úskalí, protože ve chvíli, kdy máme rodičům
doporučit vhodnou školu tzv. na míru, často není v jejich dosahu. Buď jsou
technicky špatně dosažitelné, ale spíš už mají svou kapacitu naplněnou, takže
vůbec nevypisují zápisy,“ popisuje speciální pedagožka.
Každá ze
speciálních škol je podle Nermutové limitována i tím, kolik dětí ji
v tom kterém roce opustí – podle toho zas může nové žáky nabrat.
„A to nás opravdu pálí nejvíc – musím říct, že je nám rodičů nesmírně líto,
protože absolvují několik zápisů do ZŠ a dítě jim nepřijme žádná. To je pro ně
obrovská rána a veliký stres,“ doplňuje.
„Navíc
nárůst dětí s poruchou autistického spektra, se speciálními vzdělávacími
potřebami, ale především s narušenou komunikační schopností je za poslední roky
enormní,“ zdůrazňuje Nermutová.
Narůstající
problém v oblasti vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami si
uvědomuje i pražský magistrát. Podle informací od ředitelů základních škol byl
letos zájem o umístění dětí obrovský.
„Praha
žádnou z existujících speciálních škol nikdy nezrušila. Naopak tam, kde je to
možné, jejich kapacity navyšujeme a vyhledáváme i nové prostory, což není
snadný úkol vzhledem k obsazenosti školských objektů,“ říká mluvčí Magistrátu
hlavního města Prahy Vít Hofman.
Selhává inkluze, nebo prostě jen
není vhodná pro každé dítě? A kam s dětmi, které nezapadají do škatulek?
Na tyto a další otázky odpovídá pořad Zaostřeno
Lucie Korcové.
Žádné komentáře:
Okomentovat