Znovu a znovu slyšíme volání politiků, že máme být „vzdělanostní společností“. Myslí se tím, že co nejvíc tuzemců má mít maturitu a vysokou školu. Vzdělání se chápe jako cesta k úspěchu jedince i celé země.
Zdroj: Český
rozhlas plus 15. 2. 2024
To volání
ale vyznívá dost naprázdno. Loni v květnu vydal Český statistický úřad
zprávu o tom, jak u nás od
roku 2012 klesá počet absolventů vysokých škol. Cituji:
„V roce
2022 absolvovalo vysokou školu v Česku celkem 58699 osob, což je o 1900
méně než v roce předchozím. V porovnání s rekordním rokem 2012, kdy
vysokou školu absolvovalo celkem 94090 studentů, jejich počet klesl dokonce o
více než 35 tisíc, tedy o 38 procent.“
Na
vzdělanostní společnost to moc nevypadá. Kde je chyba?
Potenciál
ve vzdělávání
V pořadu
Českého rozhlasu Život k nezaplacení mluvil
sociolog Daniel Prokop ze společnosti PaQ Research, mimo jiné člen
Národní ekonomické rady vlády. Podle něj u nás zbytečně moc dětí chodí na
nematuritní obory, i když mají na to, aby zvládly školu s maturitou a
mohly pokračovat na vysokou.
Prokop vysvětluje,
že máme málo všeobecných maturitních oborů, to znamená gymnázií a lyceí.
Dokonce jich máme téměř nejméně v Evropě. Podle něj v Česku funguje
absurdní systém, kdy na vysoké školy pokračuje jen okolo poloviny mladých lidí
ze segmentu všeobecných škol. Přitom ty mají fungovat jako příprava na vysoké
školy.
Střední
školy Prokop chápe jako trychtýř a říká: „Jako bychom ten trychtýř utáhli a
potom roztáhli. Takové trychtýře moc nefungují. Trychtýř se má omezovat
postupně a v Česku ho utáhneme už ve středním školství.“
„Tudíž je
potřeba rozšířit obory, které připravují žáky na vysokou školu, protože ti,
kteří projdou odborným školstvím, tak jdou občas také na vysokou školu, ale
mají výrazně horší úspěšnost,“ vysvětluje.
Zjevně
zaostáváme
Problém
vidí v nevyváženosti regionálního školství, kde se značně liší počet
středních škol s maturitou, gymnázií a lyceí nebo i odborných škol s maturitou.
V některých
regionech, jako je třeba Domažlicko nebo Jeseník, mají žáci „jen mírně
podprůměrné výsledky, ale extrémně nepřístupné střední školy s maturitou.
Děti by většinou musely překonávat obrovské dojezdové vzdálenosti. Zbytečně tak
chodí na nematuritní obory i ti, kteří by měli na to jít na maturitní obor a na
vysokou školu. Tím ztrácíme potenciál ve vzdělávání“.
Zároveň
třeba ve Středočeském kraji a v Praze by prakticky všichni rodiče i žáci
chtěli školy zakončené maturitou, ale „nabídka naprosto neodpovídá poptávce“.
Paradoxní je, že se to všecko poměrně dlouho ví, stále se o tom mluví, ale nic
moc se neděje.
Přidám porovnání
se světem. V Česku mělo v roce 2022 vysokoškolské vzdělání
26,67 procenta lidí ve věku od 25 do 64 let. V Evropské unii činí
průměr 37,67 procenta vysokoškoláků. Země Organizace pro hospodářskou
spolupráci a rozvoj mají v průměru dokonce 40,44 vysokoškoláků.
Zjevně
zaostáváme.
Autor je komentátor Aktuálně.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat