Kdyby dostal ministr Mikuláš Bek jako školáci teď v pátek vysvědčení, měl by problém jak s prospěchem, tak s chováním. Za využití majáčku a jízdu záchranářskou uličkou na dálnici D1 kdoví proč by dostal aspoň ředitelskou důtku. Je to smutná tečka za nevydařeným školním rokem.
Zdroj: www.irozhlas.cz
25. 6. 2024
Ten začal
pro ministra už vloni v červnu před prázdninami, kdy dostal od svého
vládního kolegy z financí Zbyňka Stanjury z ODS návrh rozpočtu na rok 2025
se škrtem 29 miliard. Nakonec se školství vyhrabalo na plus čtyři miliardy, ale
na jasnou vládní prioritu to bylo ostudně málo.
A neustálé
handrkování o peníze zatížilo celý školní rok. Jednak znejistilo a otrávilo
učitelky, ředitele i další lidi na školách, až sáhli k zoufalému kroku –
ke stávce. A ministrovi a jeho úřadu zbylo málo soustředění a politického
kapitálu na zásadní potřebné změny ve školství, které vláda Petra Fialy slíbila
v programovém prohlášení. Teď už víme, že se nestihnou.
Loňskou
výjimečnou stávku zavinilo ministerstvo tím, že nebylo schopné zajistit peníze
na platy pro nepedagogické pracovníky a škrtalo v hodinách výuky placených
státem. A také mlživým a úskočným způsobem komunikace se školami.
Neplnění
slibů z vládního programu
Nedostatek
peněz na školství, který se promítá v celém jeho fungování od platů
učitelů po hluboké regionální nerovnosti, plyne z hlavního vládního
nesplněného slibu – totiž že bude vydávat na vzdělání v poměru k HDP
aspoň jako je průměr vyspělých zemí.
To se nikdy
nepodařilo, končící školní rok vinou dvou státních rozpočtů zaznamenal další
pokles.
Velkou
událostí byly přijímačky na střední školy – poprvé elektronicky. Díky
pirátskému postupu ředitele Cermatu nakonec vše dopadlo vlastně dobře. Hned
měly navázat práce na obsahové změně přijímacího řízení a také maturit, i to má
kabinet Petra Fialy v programu. Jenže ministr Bek veřejně vyhlásil, že tento
slib se plnit nebude, žádné další změny se na příští školní rok neplánují.
Letos se
také ukázalo, že vláda – opět v rozporu se svým programem – nestihne
změnit obsah učiva – ono slavné „od memorování k porozumění“.
Start se už
jednou posunul – dobrovolně budou moci školy začít učit nově ve školním roce
2025/2026 a povinně pak všechny o dva roky později. Nedávná krátká veřejná
diskuse nad tak zvaným Rámcovým vzdělávacím programem, což je srdce nové
strategie, ale ukázala, že bude potřeba ještě víc času. Na dopracování,
odstranění zásadních nedostatků a především musí ministerstvo připravit školám
dostatečnou podporu a srozumitelně vysvětlit změnu rodičům.
Takže
ministr a vláda možná na sílu stihnou revizi vzdělávacích programů do konce
roku 2024 schválit, jak stojí v programovém prohlášení, ale rozhodně ne
„zajistit podmínky pro jejich implementaci ve školách“, což je podstatnější
část závazku.
Právě
končící školní rok tak byl další ukázkou obětavosti většiny vyučujících, vedení
škol, dalších pedagogických i nepedagogických pracovníků, kteří drželi
vzdělávání svou trpělivostí, nadšením a pevnými nervy.
Nic se ale
nezměnilo v neplnění slibů z vládního programu, z priority se stal
zase o něco víc jen resort do počtu. A ministr školství i celý kabinet přišli o
další kus věrohodnosti, že to se vzděláváním myslí vážně.
Žádné komentáře:
Okomentovat