Přijímací zkoušky na střední školy mají děti za sebou, sociální sítě jsou plné úloh, které zadavatelům přišly jako nezbytné pro další vzdělávání, zatímco skoro všem ostatním jako nesmyslné týrání… A odborníci opět rozebírají kvalitu českého školství, které je sice veřejné a otevřené všem, reálně je ale čím dál víc elitářské.
Zdroj: Hospodářské
noviny 22. 4. 2025
Znovu se
vrací debata, zda podpořit všeobecné vzdělávání, které pak děti vede k tak
„nesmyslným“ studiím, jako je filozofie, regionalistika či politologie. Nebo
trvat i nadále na specializaci v co možná nejranějším věku a plnit tak zbožná
přání majitelů průmyslových a stavebních gigantů, kteří si neustále stěžují na
nedostatek pracovní síly.
Možná
není od věci se podívat na trh řemeslníků. Ano, přesně na ten trh, který je
často zmiňován jako zlatý důl (kdo jiný by si měl vydělat víc než ten, kdo má
zlaté ruce). Trh, který je opředený mytickými pověstmi o nedostupnosti lidí, o
tom, že se na řemeslníka čeká tu měsíce, tu dokonce i roky. Zkrátka, kdo v
určitém věku nemá svého „známého“ elektrikáře a instalatéra, ten nemá ve
společnosti žádnou váhu.
Realita
je – jako vždy – o dost přízemnější. Určitě je pravda, že inzeráty na všemožných
pracovních webech oplývají přehršlí nabídek na práci topenáře, betonáře,
jeřábníka, elektrikáře či zedníka. Pohled na nabízenou odměnu naznačuje, proč
je těch inzerátů tolik. Například firma z Prahy, která o sobě tvrdí, že je
„stabilní společností působící v mezinárodním prostředí“, nabízí obdobným
profesím nástupní plat mezi
Připomeňme,
že průměrná mzda v
posledním čtvrtletí loňského roku v celé republice stoupla na 49 229 korun
měsíčně. Průměrná mzda v Praze činila podle Českého statistického úřadu ve
čtvrtém čtvrtletí roku 2024 dokonce 59 870 korun, což je zhruba dvojnásobek
toho, co nabízejí firmy hledající řemeslné profese. Reálně jsou nabídky v Praze
pod průměrnou mzdou v Karlovarském kraji, který si dlouhodobě drží nejnižší
mzdovou úroveň.
Společenský
status řemeslníka ovšem nevyplývá z jeho mizerně placené práce pro firmu, byť s
mezinárodním působením. Tyto práce Češi rádi přenechají uprchlíkům z Ukrajiny,
kteří jsou už dávno skutečnou páteří českého stavebnictví a jejich práce po
letech působení v ČR není o nic méně kvalitní než „našinců“.
Řemesla
si zkrátka žádají vznik vlastní firmy nebo alespoň živnosti. Nutno uznat,
že český daňový řád je vůči těmto profesím velmi vstřícný a někdejší myšlenka,
že by i tyto profese měly mít registrační pokladnu, nebo dokonce elektronickou
evidenci tržeb dávno upadla do zapomnění. Střet s realitou pak bývá pro mnoho
klientů řemeslníků léčbou šokem – ne všichni vysokoškolští pracovníci jsou
ochotni akceptovat, že si „dobrý muž“ dokáže za hodinu čištění odpadu vydělat
zhruba tolik, kolik oni za několik dní intelektuální práce. I proto se ve
společnosti pohlíží na rekonstrukce, přestavbu či výstavbu čehokoliv jako na
zlatý grál, k jehož dosažení je nutné prodat ledvinu.
Ve
skutečnosti dnes máme přetlak
nabídky nad poptávkou. Počet řemeslníků, kteří své služby nabízejí
online a je pro ně normální faktura, prudce roste. Samotní řemeslníci pak
potvrzují, že v současné době vyrábějí víc cenových kalkulací než samotných
staveb a realizací. Poptávka je slabší, klienti si zvykli více vybírat a nejsou
zvědavi na typickou větu „to nejde“, případně „nějak se domluvíme, přece byste
nechtěl fakturu“. Od první poptávky na webu k realizaci nové koupelny mohou
uplynout jen tři dny. I to je dnes realita.
Menší
poptávka vyžaduje od řemeslníků nejen větší dovednosti a víc poctivosti, ale
především schopnost myslet. Tedy udělat kvalitní a gramotnou nabídku, zlepšit
svoji propagaci ať už na webu, nebo na sociálních sítích, víc spolupracovat s
ostatními profesemi, zkrátka víc manažerských schopností. Stále platí, že k
tomu řemeslník nepotřebuje číst Vergilia v originále, ale upřímně, kolik
ředitelů nadnárodních společností s naprosto nesrovnatelnými příjmy by si jej
dnes umělo přečíst?
Robotizace,
automatizace, výrazný posun v materiálech, to vše zjednodušuje práci nejen v
továrnách u pásu. Ani umělá inteligence ale nedokáže nahradit všechny a
všechno. Čím větší rozsah znalostí, tím lépe. Pro všechny – dodavatele i
odběratele na všech úrovních obchodního styku. Bohužel na tohle české školství
nemyslí.
Žádné komentáře:
Okomentovat