Jak se daří dítěti na začátku studia střední školy, tak mu to relativně stejně půjde i na konci. Významně zvednout zvládne žáky jen malý podíl škol v Česku, zjistila v analýze Česká školní inspekce.
Zdroj: Seznam.Zprávy.cz
3. 6. 2025
Na
které střední škole se bude mému dítěti nejvíce dařit? Otázka, kterou
řeší každý rok rodiče deváťáků. Z analýzy České školní inspekce ale vychází, že spíše
rozhoduje zázemí, ze kterého dítě na střední školu přichází, a ani ne tak
průběh vzdělávání na konkrétní škole.
To
neznamená, že by se student během čtyř let nezlepšil, ale není zas tak
rozhodující, na jakou konkrétní školu v rámci daného oboru nastoupí. Velmi
pravděpodobně se všude zlepší tak, jak by se dalo očekávat. Škola, která
přijímá dobře připravené žáky, bude pravděpodobně i školou
s nadprůměrnými výsledky u maturit – a naopak.
Nízká
motivace žáků
„Data nám
ukazují, že ve středním vzdělávání se nedaří efektivně rozvíjet žáky. To je
způsobeno několika faktory, zejména tradičními pedagogickými přístupy, které
snižují motivaci žáků, vztahy mezi učiteli a žáky a v některých
případech i nedostatečnými materiálními a personálními podmínkami,“
vysvětluje ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Pokud má
žák doma podporu a dařilo se mu slušně u jednotných přijímacích
zkoušek, patrně se mu podaří podobně dobře i maturita za čtyři roky.
Jestliže u přijímací zkoušky příliš neuspěl, na hraně to bude mít za čtyři
roky i u maturit.
Podle
čeho se tedy mají rodiče rozhodovat, pokud chtějí pro své dítě vybrat střední
školu, která je co nejvíce posune?
„Z
pohledu rodiče je důležité se dívat na to, co škola nabízí pro rozvoj mého
dítěte. To znamená různé aktivity, možnost zapojení do projektů, výjezdy do
zahraničí, nabídka volitelných předmětů, jestli škola má rodilé mluvčí nebo
třeba vyučuje některé ostatní vzdělávací předměty částečně v cizím
jazyce,“ popisuje Zatloukal některé konkrétní body.
Právě
porovnáním zkoušek na vstupu a výstupu ze střední školy Česká školní
inspekce svou analýzu postavila. Samozřejmě to má svoje limity, protože ne
všechno, co se ve školách děje, se vejde do dvou zkoušek. Proto inspekce
rozšiřovala údaje o data z vlastního testování nebo inspekčních
zpráv.
Že chybí
lékaři? Problém může být už na střední
I
v případě porovnání výsledků přijímaček a maturit se ukazují výrazné
regionální rozdíly napříč Českem. Takto je vidět, že z pohledu maturitní
zkoušky má napříč školami a obory nejvyšší zastoupení těch nejlepších
Praha, Jihomoravský a Zlínský kraj. Naopak podíl škol s horšími
výsledky je nejvyšší v Ústeckém a Karlovarském kraji.
Tohle
zjištění může mít ale velmi praktické dopady, pokud se do dat podíváme
hlouběji. Jak inspekce upozorňuje, i u gymnázií v Ústeckém
a Karlovarském kraji, spadá velmi vysoký podíl z nich do kategorie
těch s horšími výsledky. To se pak může promítat do úspěšnosti absolventů
v případě zájmu o vysokoškolské studium těch nejnáročnějších oborů,
jako jsou lékařské fakulty, a s tím pak spojený nedostatek lékařů
s vazbou na tento region.
„Přijmeme-li
předpoklad o vyšší pravděpodobnosti usazení se absolventa vysoké školy
v území, ke kterému má blízký vztah, získáváme dílčí aspekt problematiky
chybějících profesí v problémových regionech,“ upozorňuje ve své zprávě
Česká školní inspekce, že kořeny nedostatku lékařů v Ústeckém nebo
Karlovarském kraji mohou být už na středních školách.
A to je
jen jeden příklad specializované profese, ke které vede náročné studium,
a v některých regionech se těchto odborníků nedostává.
Tady žáky
posunou
Navzdory
všem „mimoškolním“ okolnostem, které do studia vstupují, tedy zázemí rodiny
nebo místo, kde škola působí, najdeme v Česku skupinu středních škol,
která se vymyká. A to pozitivním způsobem.
V Česku
existuje asi 50 škol, kde mají žáci daleko větší úspěch u maturity,
než by odpovídalo jejich vstupním výsledkům u jednotných přijímacích
zkoušek. A důležité je se tedy podívat, co je za tím. Protože to může dát
základní návod nejen školám, ale i jejich zřizovatelům, na co se zaměřovat,
pokud chtějí žáky během čtyř let co nejvíce posunout.
A nejsou
to žádné zázračné nástroje. Lépe se daří středoškoláky posouvat tam, kde panuje
mezi žáky a učiteli dobrá atmosféra, staví se na aktivním zapojení žáků do
výuky a počítá se s jejich úspěchem. To může znít trochu triviálně,
ale určitě se bude dařit středoškolákům více v prostředí, kde cítí, že
mají ve vzdělávání podporu. Než ve škole, kde vám neustále hrozí, že
„vyletíte“, ale přitom si nemáte komu říct o pomoc.
Zásadní
v tomto ohledu je, jak všechny tyto kroky podporuje vedení školy,
respektive její ředitel. Protože právě od ředitelů vychází vše podstatné, co se
v českých školách obecně děje.
Mimochodem
analýza České školní inspekce neprokázala, že by posun nahoru u středních
škol mezi jednotnými přijímacími zkouškami a maturitou byl spojený
s tím, že se se slabšími žáky rozloučí už v průběhu studia. Naopak
u těch nejúspěšnějších škol v rámci jednotlivých oborů spíše platí,
že jim žáci ze studia neodchází.
A přitom
odchody žáků ze středních škol jsou poměrně časté. Na konci studia to
u některých oborů může být průměrně i mezi
15 a 20 procenty.
Žádné komentáře:
Okomentovat