Volání po zrušení inkluze se opět před volbami vrací. Už ale nezaznívá, že by to zároveň způsobilo přesun desítek tisíc dětí a stát by to vyšlo jen v první fázi na miliardy korun. Odborníci se shodují, že to nedává smysl.
Zdroj: Seznam.Zprávy.cz
8. 8. 2025. Analýzu si také můžete poslechnout v audioverzi.
Miliardy
rovnou. A desítky miliard v budoucnosti. To nejsou vypočtené úspory,
které by ve státním rozpočtu přistály, kdyby se zrušila ve školách inkluze.
Naopak jde o předpokládané náklady.
Ať už za
stavbu nebo úpravu nových škol, kam by se musely vyloučené děti z běžných
základek přesunout, nebo za budoucí výdaje, které by sociální systém musel
vynaložit navíc.
Přesto se
tento nápad objevuje před volbami v programech některých stran. Dlouhodobě
slibuje zrušení inkluze SPD, k ní se přidali také Motoristé. K tomu
v různé formě zaznívá výrazná kritika inkluze od řady vládních
i opozičních politiků.
„Zrušení
inkluze je jen heslo. Někteří aktéři cítí, že je veřejnost negativně naladěná
vůči slovu inkluze jako takovému, tak to využívají. Vyvolávají tedy obavu, ale
žádné řešení nenabízí,“ říká Tomáš Habart z organizace Člověk
v tísni.
Jak by
ale takové zrušení inkluze vlastně v praxi vypadalo? Přesný postup nikdo
na papír nedal, ale můžeme se jej pokusit nastínit, aby bylo jasné, co by to
skutečně znamenalo.
Začít by
se muselo tím, že děti se speciálními vzdělávacími potřebami by dostaly stopku
a musely by zamířit do speciálních škol. Neberme teď v úvahu, že by
šlo o úplné otočení principu, který v Česku platí – tedy že
si rodiče mohou vybrat, kam jejich dítě na školu nastoupí. A že se Česko
k inkluzi zavázalo i na mezinárodní úrovni. Pojďme jen na praktickou
stránku věci.
Desítky
tisíc dětí v pohybu
Rozhodně
se zrušení inkluze netýká jen „pár“ dětí. Do českých základek chodí
123 tisíc žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, to je zhruba
12 procent z celkového počtu školáků. Pětina dětí už dnes ve
speciálních školách je, zbývá ale 98 tisíc žáků v těch běžných.
Je to
nesourodá skupina, do níž patří jak děti s poruchami učení – což je
třeba dyslexie nebo dysgrafie – tak žáci s mentálním nebo fyzickým
znevýhodněním, psychiatrickou diagnózou, ale také děti dlouhodobě nemocné,
sociálně znevýhodněné nebo část cizinců, kteří se teprve učí česky.
Radikální
odpůrci inkluze by asi přeřadili do speciálních škol i děti, které mají
drobné problémy se čtením, aby nezdržovaly ostatní. Pro ukázku ale vezměme
v úvahu, že by se přesouvalo „jen“ 40 tisíc žáků, kteří potřebují
výraznější podporu, ale stále jsou dnes vzděláváni na základní škole.
„Vzdělávání
dětí ve speciálních školách je ale trojnásobně dražší než v běžných,“
upozorňuje analytik vzdělávací politiky Karel Gargulák z PAQ Research.
Můžeme se
tak pustit do úplně základní matematiky. Dodejme, že jde pouze
o ilustrační výpočet.
Pokud žák
v běžné škole přijde tuzemský rozpočet průměrně na sto tisíc korun ročně,
tak přesunutí takového počtu dětí by mohlo ročně zatížit státní výdaje klidně
osmi miliardami korun.
____________________
Jak je to
s inkluzí
V rámci
inkluze mají děti se speciálními vzdělávacími potřebami možnost vzdělávat se
v běžných školách a zároveň získat podporu, aby měly šanci být
v životě co nejúspěšnější.
Z velké analýzy zaměřující se na vzdělávání žáků s poruchami ale vyplývá, že ze začlenění do běžných škol dlouhodobě těží. Když se podíváme na obvyklý argument, že ostatní žáci kvůli tomu ztrácejí, toto rovněž neplatí.
Z nedávného projektu Seznam Zpráv a deníku Právo vyplynulo, že děti jsou na tom z pohledu znalostí a dovedností po 20 letech zcela srovnatelně. Pokud by inkluze měla negativní dopad na běžné žáky, měla by se úroveň dětí průměrně propadnout. Stejně tak dlouhodobě si udržuje Česko zhruba stejné výsledky i z pohledu mezinárodního testování.
Se spuštěním proinkluzivních změn v roce 2016 se kolem tématu společného vzdělávání udála velká veřejná mela. Z dat ale nevyplývá, že by došlo k masivnímu zániku speciálních škol ani ke skokovému přesunu žáků s lehkým mentálním postižením do běžných škol, ačkoliv taková obava panovala. Od té doby zůstává inkluze prakticky nepřetržitě ve školství velkým tématem.
____________________
To jsou
ale jen záležitosti výuky. Nejprve by bylo potřeba vybudovat pro ně dostatečné
kapacity. Jestli se tak dá něco říct, tak že inkluze šetří peníze, které by se
jinak musely přesměrovat do nákladnějšího provozu speciálních škol, kde jsou
menší třídy, více učitelů a větší provozní náklady.
V Česku
je 320 škol, které fungují výhradně pro žáky se speciálně vzdělávacími
potřebami. Chodí do nich asi 25 tisíc dětí, a pokud by dalších
40 tisíc mělo najít místo, i s přifouknutím stávajících kapacit by
bylo potřeba postavit poměrně dost škol, nebo ve velkém začít zřizovat
speciální třídy v rámci běžných základních škol. Každopádně by na takový
krok jen těžko stačily jednotky miliard korun.
„Nemáme
kapacity ve speciálních školách, nemáme kapacity ani v běžných školách
k vybudování speciálních tříd, nejsou speciální pedagogové, kteří by tam
v takových počtech měli učit,“ vyjmenovává problémy Lenka Felcmanová,
předsedkyně neziskové organizace Society for All.
Ukázal to
třeba i nedávný příklad situace v Praze. Současné kapacity
speciálních škol nestačí ani pro děti, které v nich mají najít místo, jak
Seznam Zprávy popisovaly.
Vzhledem
k tomu, že se ve velkých městech a kolem nich nepodařilo
v horizontu dvou dekád připravit dostatečný počet míst v běžných
mateřských, základních a ani středních školách navzdory zcela očekávatelné
populační vlně, těžko si představit, že by – byť postupnými kroky –
stát zvládl tak obrovský počet dětí přesunout do speciálních škol.
Na
zrušení by doplatily všechny děti
Symbolem
inkluze se stali asistenti pedagoga. Ti jsou k ruce učiteli ve třídě,
v níž potřebuje některé z dětí podporu. Jejich počet skutečně
narostl, jen v posledních letech o tisíce úvazků (viz grafika
v úvodu). V roce 2016 připadlo na 100 učitelů
11 asistentů pedagoga, v roce 2023 už 24,5. Takže i v
rámci debat o efektivitě školství je tahle pozice jako kolonka
v tabulce vždy označená červeně s vykřičníky, i když jednoznačně
pomáhá.
Zrušení
inkluze tedy může znamenat i zrušení této pozice. V takovém případě
by stát uspořil v nákladech na jejich platy na základních školách něco
přes sedm miliard, v celém regionálním školství asi 11 miliard.
„Nedovedu
si představit, že bychom o asistentky přišly. Doplatily by na to všechny
děti. Asistentky nejsou ve třídách jen pro konkrétní dítě, ale celou třídu,“
říká Gabriela Hrušková, ředitelka Základní školy T. G. Masaryka ve Štětí na
Litoměřicku.
Na tamní
základce funguje devět tříd. Počty žáků stoupají ke třiceti. Jen v jediné
třídě nepůsobí asistent pedagoga.
Stejně
nesouhlasně se k debatě o rušení inkluze staví ředitelka Základní
školy Budišov nad Budišovkou na Opavsku Natálie Jaššová. Přitom právě tady by
klidně mohli žehrat nad tím, že mají daleko těžší práci než školy ve výstavních
čtvrtích velkých měst.
„Když to
přepočítám, tak máme 5,5 úvazku podpůrných profesí. Kdybychom je neměli,
tak tedy budeme posílat některé děti pryč? Nebo budeme vytvářet speciální
třídy? To je už ale přece návrat k segregaci,“ varuje Jaššová.
Do
budišovské základní školy chodí velký počet dětí z rodin v hmotné
nouzi, řeší desítky zpráv pro OSPOD i policii, musí si poradit
s vysokými absencemi žáků, mají kolem 30 procent romských žáků.
Velkou změnou pro ně bylo získání sociálního pedagoga, kdy se z roku na
rok na polovinu snížil počet neomluvených absencí a daleko méně dětí
neprospělo. O sociálního pedagoga, který se až letos dostal do zákona, by
tedy se zrušením inkluze nejspíše zase přišli.
Přitom je
potřeba říct, že inkluze v řadě ohledů žádnou velkou revoluci nepřinesla.
V Česku totiž i přes nejrůznější snahy trvající dekády zůstává zhruba
stejný počet segregovaných škol. Před osmi lety statistiky v Česku
evidovaly asi 130 škol, kam dochází alespoň třetina romských žáků. Stejná
čísla platí i dnes. Rovněž se téměř nehnula čísla škol, kam dochází tři
čtvrtiny a více romských dětí.
To vše navzdory
tomu, že jsme přes 15 let pod trvajícím dohledem Rady Evropy, jelikož
českou segregaci vyhodnotil Evropský soud pro lidská práva už v roce
2007 jako diskriminační. Zrušení inkluze by ani v tomto směru
rozhodně nepomohlo problém řešit.
„Kdyby
byla inkluze tak hrozně úspěšná a vlastně přehnaná, tak bychom přeci
neměli už takovou situaci vůbec řešit,“ všímá si Habart.
A
s tím se pojí i poslední argument – dlouhodobé náklady
vzdělávací neúspěšnosti. Státní rozpočet těží z toho, pokud budou žáci ve
škole co nejúspěšnější.
Ze studie z roku 2021 vyplývá, že žák, který
zvládne střední školu bez maturity, odvede do veřejných rozpočtů minimálně
o 2,3 milionu korun více než člověk, který zvládl jen základní školu.
A odsunem velké části dětí do speciálního školství by Česko o jejich
potenciál přišlo. Přitom jen drobné zlepšení nejslabších žáků by
z dlouhodobého hlediska vyšlo na 18 miliard korun ročně navíc (v
tehdejších počtech) do státního rozpočtu.
I učitelé
mají k inkluzi výhrady
Na druhou
stranu i velká část učitelů má s inkluzí problém. Poukázala na to
předloňská studie Jakuba Pivarče z Pedagogické fakulty
Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Z ní vyplývá,
že dvě třetiny učitelů nejsou přesvědčené o tom, že by byla inkluze
přínosná pro všechny žáky. K tomu asi 30 procent učitelů má
k inkluzi negativní postoj.
Ani
veřejnost není dlouhodobě inkluzivnímu vzdělávání nakloněná. Například z průzkumu CVVM z roku 2023 vyšlo, že skoro
čtyři pětiny lidí nesouhlasí se zařazením dětí s mentálním postižením do
běžných škol. Polovina lidí by oddělila i děti se zrakovým nebo sluchovým
postižením.
„Začátek
je už v tom, že slovo inkluze je nepochopené. A to nejen veřejností,
ale bohužel i částí pedagogů. Integrované děti byly ve školách vždycky,
akorát jsme tomu neříkali inkluze a děti nedostávaly podporu, včetně dětí
nadaných, protože i ony jsou inkludované,“ připomíná Hrušková.
Je tak
poměrně logické, že je zrušení inkluze líbivým politickým heslem. Doveden do
důsledků by ale tento krok vedl k tomu, že by na to český stát
z krátkodobého i dlouhodobého hlediska doplatil. A to nejen
finančně, ale i společensky – ani jsme nenaznačili vliv zrušení
inkluze na další polarizaci společnosti.
Zároveň
to neznamená, že společné vzdělávání (méně provokativní označení inkluze) nemá
své potíže. Na řadu škol dopadá daleko tíživěji než jinde a nedostává se
jim dostatečné podpory. Z čehož logicky plyne dlouhodobá deziluze
z této změny, zvlášť když se už na jejím startu očividně nepodařilo
politikům přesvědčit o nutnosti změny ani většinu učitelů.
Stejně
tak jsou naprosto oprávněné výzvy k hledání větší efektivity celého
vzdělávacího systému. K tomu vedou ale pouze promyšlené změny, nikoliv
prvoplánové výkřiky – mezi které patří například právě volání po zrušení
inkluze.
Žádné komentáře:
Okomentovat