Proaktivita v oblasti moderní projektové výuky řemesla, umožnění žákům spolupráce s institucemi, účast na tuzemských i zahraničních stážích nebo profesní rozvoj. To vše zajistilo v letošním ročníku Global Teacher Prize Czech Republic učitelce zlatnictví Elišce Havránkové z Akademie Světlá nad Sázavou první místo.
Zdroj: EDUin 28. 5. 2025
Životem mladé učitelky ve zlatnické dílně se protíná jako červená nit celoživotní náklonnost k řemeslu. „Přestože řemeslo spojuje několik mých zálib, jako jsou manuální činnost, historie, umění a kreativita, tak trávení času o samotě v dílně mě nikdy úplně nenaplňovalo. Jsem společenský člověk, pro kterého je sdílení jediná forma života. Když přišla nabídka na pozici učitelky odborného výcviku ve zlatnické dílně, byla to pro mě příležitost a výzva. Teď už dobře vím, že teprve spojení řemesla, časté komunikace a kolektivu mladých lidí ve školství mi přináší každodenní pocit radosti,“ říká Eliška Havránková.
Prošla jste řadou stáží a restaurátorských dílen, máte v řemesle vysoké kvalifikace. Co bylo tím zlomem, kdy jste si řekla: chci začít učit?
Původně
jsem se věnovala zlatnictví a restaurování a představovala si, že
jednou budu někde v muzeu, s nadsázkou řečeno, oprašovat památky. Ale
když jsem byla v posledním ročníku vysoké školy, zavolali mi
z Akademie ve Světlé nad Sázavou, jestli bych nevzala záskok za kolegyni
na mateřské. Nastupovala jsem v prosinci, do už rozjetého školního roku.
A teprve tehdy jsem zjistila, že tohle je ta cesta, která mi sedí nejvíc.
Zpočátku jsem
měla obavu, že když začnu učit takhle mladá, když mi bylo něco přes pětadvacet,
tak se pro mě ta řemeslná stránka zastaví. Že se nebudu dál rozvíjet, protože
budu jenom předávat to, co už umím. Ale opak je pravdou. Díky tomu, že žáci
nosí do dílny své vlastní návrhy šperků, které před nimi nikdo nedělal, musíme
spolu vymýšlet nové technologické postupy úplně od nuly. Jako běžný zlatník
nebo restaurátor bych si na takovou škálu věcí vůbec nesáhla, tam pořád dokola
opravujete řetízky nebo vyrábíte snubní prsteny. Tady jsem v kontaktu
s autorskou tvorbou každý den.
Díky tomu se mi
už i stalo, že se mě zlatníci z praxe ptají, jestli jsem někdy něco
nezkoušela, nebo jestli s tím už nepřišel nějaký student. Žáci se nebojí
pracovat s netradičními materiály, používají třeba plastické hmoty nebo
kombinují kov se sklem. Výhodou naší školy je i to, že tu máme spoustu
různých oborů, od truhlářů po brusiče, máme školní hutě, kde se taví sklo, máme
umělecké vitráže. Každé z těchto řemesel má i třeba odpolední
kroužky, moji studenti tak chodí po výuce třeba do brusírny skla a pak ty
komponenty kombinují do šperků. Taková zkušenost jim otevírá dveře
k dalším oborům – a mně vlastně taky. Zároveň nám chodí i různé
zakázky zvenčí.
Můžete
přiblížit některé zakázky nebo projekty, kterých jste se měla možnost se
studenty zúčastnit, ať už ve spolupráci s institucemi a organizacemi
u nás, případně se zahraničním přesahem?
Nedávno
jsme například spolupracovali s Národním muzeem na výstavě Nejstarší
šperky a ozdoby těla. Kurátorka nás oslovila, žáci navštívili výstavu,
pak měli za úkol vytvořit buď šperk inspirovaný nějakým exponátem, nebo úplně
nový, ale jen z materiálů, které byly dostupné v paleolitu. Takže
jsme brousili kosti, prosívali hlínu a dílna vůbec nevypadala jako
zlatnická. Pro mě to byla úplně nová zkušenost, protože škola je obecně takové
trošku umělé prostředí, a vždy to tak bude.
Co se týče
zahraničních zkušeností, naši žáci se například zúčastnili mistrovství světa
v kování v Itálii, kde jeden rok dokonce i vyhráli. V Česku
máme velkou výhodu v tom, že se tady umělecká řemesla vyučují už na
středních školách, což v zahraničí není běžné. Tam se často jedná jen
o soukromé workshopy, mnohdy placené. Takže když se pak potkáme na
soutěžích, naši šestnáctiletí žáci stojí vedle padesátiletých mistrů a oba
se od sebe navzájem učí. Soutěže mají jasné zadání, které žáci znají
s předstihem, ale na samotnou realizaci mají na místě jen dvě až tři
hodiny. To je skvělý trénink práce pod tlakem, týmové spolupráce
a improvizace. Ne vždy jde všechno podle plánu, ale právě v těch
vypjatých chvílích se člověk nejvíc naučí. Žáci si zažijí i to, že už za
ně nikdo nic nezachrání a prostě musí najít řešení. A to jsou
zkušenosti, které je rozvíjejí nejen profesně, ale i lidsky.
Co podle vás
tyto zkušenosti žákům přinášejí, jaké dovednosti a kompetence jim
rozvíjejí?
Dává
mi obrovský smysl zapojovat do výuky i odborníky z praxe, ať už jsou
to řemeslníci, živnostníci, firmy nebo třeba umělecké ateliéry. Žáky posíláme
na mimoškolní praxe právě tam, kde se šperkařské výrobě opravdu věnují. Nejenže
tam narazí na jiné přístrojové vybavení, se kterým ve školních dílnách nemáme
možnost pracovat, ale zároveň se dostanou do přímého kontaktu s realitou
oboru.
Když se
z praxe vrátí, mám pro zaměstnavatele připravený jednoduchý dotazník se
zpětnou vazbou: co žák zvládl, kde má rezervy, co by potřeboval dovzdělat, aby
měl na trhu práce lepší uplatnění. A díky tomu mám jako učitelka cenné
informace, jak výuku zacílit, jestli už je nějaká technologie nezbytná, jestli
něco chybí, nebo naopak co funguje. Je to výhra pro všechny strany.
Navíc tato
zkušenost žáky často motivuje i nad rámec školy – někteří se v těch
dílnách „zaháčkují“, navážou vztahy, pak se tam vracejí
i o prázdninách nebo si domluví stáž na vlastní pěst. Často se tím
rovnou přirozeně propojí s trhem práce ve svém regionu. Další přínos vidím
v tom, že se naučí komunikovat sami za sebe, umí se sami prosadit, jsou
průbojnější a samostatnější. A co považuji za obrovský bonus: během
praxe nahlédnou i za dveře samotné dílny. Vidí, jak se objednává materiál,
jak se zakládá živnost, jak řemeslníci prezentují svou práci třeba na
sociálních sítích nebo přes e-shopy. Dnes nestačí být jen šikovný řemeslník,
musíte být zároveň i trochu manažer, marketér, grafik… těch kompetencí,
které jsou potřeba k uplatnění, je mnohem víc. A i když se snažíme
tohle ve škole předávat, nic nenahradí reálné prostředí.
Dávají jim
zaměstnavatelé už třeba i během školy nabídky spolupráce, když se osvědčí
na praxi nebo v soutěži?
Zpočátku
bylo těžké přesvědčit zlatníky, aby si žáky vzali. Je to pro ně práce navíc
a chápu, že jim nemůžou hned svěřit výrobu zakázky. Vždycky jim ale
dopředu vysvětluji, co už žáci zvládnou: že umí základní techniky, že dokážou
zasadit kámen do šperku. Garantuji jim, že se do toho pustí s nasazením.
Občas samozřejmě dostanu i negativní zpětnou vazbu, třeba že žák nezvládá
komunikaci. Ale bavíme se o žácích mezi patnácti a osmnácti lety, pro
které je to první pracovní zkušenost. Někdy jsou zamlklí, něco pokazí. Ale
právě proto říkám zaměstnavatelům: pomozte mi je vychovávat. Já jim dám pevné
základy, ale odborníka z nich neudělám za tři roky.
Do budoucna
bych si přála, aby ta spolupráce mezi školou a firmami byla větší
a stabilnější. Klidně i nějak zakotvená zákonem nebo vnitřním
předpisem školy. Zaměstnavatelé na tom totiž kolikrát tratí, dávají jim čas,
prostor, někdy možná přijdou i o zakázku. Nedostávají za to odměnu
ani od státu, ani od školy, dělají to z vlastní iniciativy. A to je
potřeba podpořit.
Je pro mě také
důležité, aby žáci zažívali v průběhu studia úspěch. Nejde jen o stáže
a soutěže, ale i o výstavy. Máme například domluvenou spolupráci
v galerii v Havlíčkově Brodě, kde dvakrát do roka vystavujeme práce
žáků. Jsou to muzejní prostory, chodí tam spousta lidí, někdy se dělá
i vernisáž. Žáci tam můžou vzít rodiče, babičky, a být na sebe pyšní.
Není to jen o tom, že něco vyrobí a schovají do krabičky. Tady to
můžou ukázat světu. Čteme si pak i návštěvní knihy z výstav, kde
bývají krásné vzkazy, to je pro žáky v tomhle věku silná motivace. Pochvala,
uznání. Vystudovat střední školu jde i snadnějšími způsoby, ale u nás
opravdu tvrdě makají. Hodiny sedí za šperkařským stolem, bolí je záda.
A o to víc si zaslouží, aby jejich práce byla vidět a pocítili
úspěch.
V českém
prostředí není úplně tak běžné chválit. Když už, tak si lidé spíše rádi
stěžují. Ale právě to, že žáky někdo ocení, může být ten moment, kdy si
uvědomí, že to má smysl. A třeba zjistí, že je víc než klasická zlatnická
práce zajímá právě kombinování materiálů nebo něco trochu jiného…
Učím
řemeslo v učebním tříletém oboru a v maturitním.
A u těch učňů to vnímám silněji, často přichází z prostředí, kde
nebyli moc chváleni, nemají studijní ambice, často si o sobě myslí, že
jsou outsideři. A pak přijdou do dílny, kde ráno leží na stole kus plechu
a drátu, ale odpoledne odcházejí s něčím, co sami vyrobili,
a vypadá to dobře! V očích mají jiskru, ptají se, jestli si to můžou
vzít domů ukázat. To jsou pro mě ty malé úspěchy. A najednou vidíte, jak
se jim začíná rýsovat nějaká životní cesta. Že možná nejsou na češtinu nebo matiku,
ale tady jsou šikovní. A to je hrozně důležitý zlom.
U maturitního
oboru je to trochu jiné, ten je výtvarně zaměřený na šperk a design. Tam
vybíráme jen čtyři studenty ročně, kteří prochází talentovkami – kresba,
modelování, domácí práce, pohovor. Takže už přichází lidi, kteří mají ambice
třeba pokračovat i na vysokou školu, věnovat se autorské tvorbě.
Jak je
motivujete, když jim to nejde hned, nebo nejsou zvyklí něco víckrát zkoušet
a dát tomu úsilí, aby to nevzdali a pořád měli pocit, že to řemeslo
má smysl?
I
učni dělají talentovky, i když jsou jednodušší než u maturitního
oboru. Na náš obor si nepodává přihlášku někdo, kdo to nechce úplně dělat. To
je pro mě velká výhoda. Občas se ale stane, že se sem dostane někdo, kdo měl
třeba jen hezké domácí práce ze „zušky“ a pak zjistí, že ho to úplně
nebere. A to je úplně v pořádku. V patnácti se rozhodnout, co
chcete dělat celý život, je fakt těžké. Někdo třeba zjistí, že ho víc
u nás láká jiný obor, udělá rozdílovky a přestoupí. V tomhle
netlačím na pilu.
Co se týče
motivace, jedna věc je chválit, ale musí to být upřímné a objektivní. Když
něco není dotažené, nemůžu říct, že je to skvělé, oni by si pak mysleli, že
takhle to má být, a to by je v praxi mohlo dost zklamat. Nepřipravilo
by je to na skutečný svět. Konkurence je velká a když nebudou dělat dobrou
práci, úspěch nepřijde. Když to tu chválu vyžaduje, pochválím je
a kolikrát i pravdivě řeknu, že bych to neudělala lépe. A naopak,
když se něco nepovede, říkám jim, že je to normální. V dílně je jich deset
vedle sebe a mají tendenci se porovnávat. Ukazuju jim proto příklady
z praxe, mluvím o tom, že i profík někdy něco zkazí.
Jaký musí být
ten profík?
Hotový
šperk musí být dokonalý, dobře sedět, lesknout se a nesmí škrábat. Takže
je nenechám odevzdat něco nedodělaného. Tvořím jim studijní materiály, takové
pracovní listy, aby si mohli jet každý svým individuálním tempem. Nechci po
nich, aby všichni odevzdávali něco ve stejný den, když to někdo ještě nemá
hotové. Někdo udělá výrobek třikrát, než se povede, ale je to za tím cílem, aby
výsledek byl kvalitní. Takže ač můžu být někdy kritická, ke konci dojdeme ke
společnému úspěchu.
Učím je si svou
práci i obhájit. Když během roku vytvářejí klauzurní, ročníkové nebo
maturitní práce, je vždy součástí i ústní obhajoba a prezentace.
Nestačí totiž jen něco vyrobit, ale musíte to umět taky „prodat“, představit.
To je reálná součást profese.
Vznikají při
tom krásné výtvarné záměry. Někdy vidíte samotný šperk a nevíte, odkud
autor či autorka vycházeli, co je inspirovalo, ale když pak slyšíte jejich
patnáctiminutovou obhajobu, úplně to tam najednou vidíte. A často mě
překvapí hloubkou svých myšlenek. Není to jen o tom, že ztvární květinu,
něco, co vidí. Často je inspiruje nějaké téma, které je jim osobně blízké,
třeba otázky životního prostředí, genderové identity, vnímání těla, „vad“ na
kráse. Téma, které jimi hodně rezonuje, je třeba tlak okolí a vnějších
názorů.
Jedna
žákyně letos dělala závěrečnou práci na téma omezenosti lidské mysli – jak
snadno se necháme ovlivnit tím, co si myslí ostatní. Vytvořila šperk ve formě
stříbrných ozdobných „špuntů do uší“, které se táhly přes celé ucho. Chtěla tím
vyjádřit potřebu někdy se uzavřít, neposlouchat hlasy zvenčí a zůstat sama
se sebou. Takové práce mě dojímají svou vyzrálostí, hloubkou myšlenky
i způsobem, jak ji dokáží převést do šperku. A často to nejsou vůbec
konkrétní inspirace, ale velmi abstraktní, introspektivní témata, která ale
výtvarně uchopí s velkou citlivostí.
Tato prezentace sama sebe musí
vyžadovat vysokou úroveň komunikace, a zejména, pokud to dělají
v zahraničí v angličtině. V přihlášce jste zmiňovala, že
dostupné studijní materiály v češtině jsou zastaralé, a tak
s žáky pracujete ve velké míře s materiály v angličtině. Pomáhá
jim, že se s ní setkávají už takto ve výuce?
Mí
žáci jsou v angličtině často lepší než já. Hodně sledují videa, mají
skvělou výslovnost, pro ně to už není cizí jazyk. Paradoxně se u maturity
víc bojí češtiny než angličtiny. A právě v angličtině často hledáme
odborné materiály, protože ty v češtině jsou zastaralé nebo skoro žádné.
Poslední učebnice technologie zlatnictví je z roku 1998, ale ty postupy už
dnes vůbec neplatí. Proto si skripta píšu sama. Vycházím ze své praxe,
z praxe kolegů, čerpám i z internetu, z videí. A často
jsou velmi přínosní i samotní žáci. Sledují zahraniční i české
tvůrce, třeba na Instagramu. Někdy uděláme hodinu tak, že si ukážeme konkrétní
techniku, pak je poprosím, ať najdou někoho, kdo ji používá. Ukazují si
navzájem videa, rozebíráme je, jak myslí, že to udělali. Tyhle hodiny je
opravdu baví. A já se díky nim dostanu k lidem, o kterých jsem
nikdy neslyšela.
Oni často sami přijdou: „Viděla jsem
tohle video, jak se to asi vyrábí?“ A já se netvářím, že všechno vím. Spíš
je učím, že nic není nemožné – že než řeknou „to nejde“, mají zkusit hledat
řešení. A když ho nenajdou, tak si klidně říct o pomoc, ale ne hned
rezignovat.
Letos jeden z maturantů dělal
práci technikou Mokume Gane, což je stará japonská metoda,
kombinace kovařiny a zlatnictví, která zahrnuje přikládání vrstev kovu za
tepla a jejich stáčení. Já sama tu techniku neumím, ale on si našel
spoustu videí a společně jsme to zkoušeli v dílně. Předcházely tomu
desítky pokusů, ale nakonec to zvládl skvěle. A bez těch online zdrojů by
to nešlo. Snažím se jim ukazovat, aby to také zkusili sdílet s ostatními.
Protože když učebnice nejsou, je to podle mě naprosto zásadní. Jinou cestu
nevidím.
Obohacujete výuku řemesla
i například používáním digitálních technologií?
Digitální
nástroje vnímám hlavně jako prostředky, které studentům umožňují
prezentovatelné výstupy, od různých strojů po třeba umělou inteligenci. AI nám
výrazně pomáhá například při tvorbě výtvarných rešerší nebo moodboardů, když si
studenti něco vymyslí a potřebují k tomu co nejvíc vizuálních
podkladů,
Lidé mají obavy, že moderní technologie
řemeslo nahrazují. Že když něco vytiskne tiskárna nebo odlije stroj, tak kde je
pak prostor pro ruční práci. Ale já to tak nevnímám. Je to jako se vším:
technologie je dobrý sluha, ale zlý pán, a musí se najít nějaká zlatá
střední cesta. Nemám pocit, že bych měla moderní technologie z výuky
vytlačovat jenom proto, že ctím nějakou tradičnost nějakého řemesla. To už to ani
nejde. Nejen že by to nebavilo žáky, kdybych se snažila o nějaké zastaralé
postupy, ale ani by neměli uplatnění. Řeknu jim jen, jak se to dělalo dřív
a hledáme nové efektivní cesty k podobnému výsledku, aby se
s tím dokázali uplatnit i na současném trhu.
Například dnes se často dělají odlévané
šperky – ne klasicky z kovu, ale z voskového modelu, který se
následně vyleje. Tak se učíme pracovat s voskem, jak ho opracovávat
a formovat. A klidně maturitní práce může vzniknout touto metodou. Odvedou
na tom stejnou práci, jen použijí jinou, modernější technologii.
Ignorovat technologie už ani nejde,
protože chtě nechtě už budou sehrávat v našich životech nějakou roli.
Panují obavy, že stroje nahradí naši práci. Podle vás je to spíše naopak?
Dneska
už na to nahlížím úplně jinak. Možná, že na začátku tam byl nějaký strach, to
je přirozené, že když se učíte něco nového, je s tím spojená
i nejistota. Ale čím dál víc si uvědomuji, že se toho už nebojím, že by si
řemeslníci nenašli svoji cestu i při využívání moderních technologií. Když
na ně nebudeme reagovat a budeme se je snažit nepoužívat nebo vytěsnit,
nemá to smysl. My totiž do práce pořád vkládáme něco navíc, tu naši lidskost.
A právě to je ta přidaná hodnota, kterou technologie nenahradí.
To souvisí i s tím, že vás ve
vašem pedagogickém přístupu silně ovlivnily principy Bauhausu. Ten také hovoří
o propojení řemeslného umění a techniky. Jak se to u vás
konkrétně promítá ve výuce?
Stejně
jako nyní, kdy řešíme revoluci digitálních technologií, před 90 lety se řešila
první průmyslová výroba. Lidé tehdy řešili, jestli design a řemeslo vůbec
přežije, když tento druh výroby přinese masovou produkci. Do té doby platilo,
že kvalitní věc je drahá, vzniká ručně a po jednom kuse, takže je dostupná
jen pro úzkou skupinu lidí.
A pak přišla myšlenka, která to vzala
obráceně. Co kdybychom průmyslovou výrobu naopak přizpůsobili designu? Aby
mohla vznikat hezká, funkční a zároveň dostupná věc? A právě to byl
třeba i princip Bauhausu. Designéři, truhláři, architekti šli do firem
a společně s nimi hledali cesty, jak průmyslovou výrobu upravit tak,
aby vznikaly kvalitní a přitom cenově dostupné výrobky šité na míru jim.
Já třeba posílám své žáky do dílen, aby
viděli reálné prostředí, ale taky proto, abychom si s těmi zlatníky sedli
a řekli si: Co tedy máme učit? Co potřebujete, aby vaši budoucí
zaměstnanci uměli? A co naopak není třeba, nebo co už je zbytečně
podrobné? Jinak se to nedozvím, pokud tady ve škole jen imituji podmínky
zlatnické dílny. Z těchto myšlenek Bauhausu můžeme pořád čerpat. Byly
velmi pokrokové a fungovalo to. A já mám pocit, že se dnes nacházíme
v podobné situaci, a že bychom se mohli z té minulosti znovu
inspirovat.
_______________________
Eliška Havránková vystudovala na střední škole obor Zlatnictví a design šperků, pokračovala na Vyšší odborné škole v Turnově oborem Konzervování a restaurování uměleckořemeslných děl z kovů, ve stejném oboru zakončila svou studijní dráhu bakalářským programem na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze. Během studií se zúčastnila řady odborných stáží na památkových pracovištích a absolvovala praxe v restaurátorských dílnách po celé republice.
Nyní působí jako učitelka odborného výcviku ve zlatnické dílně na Akademii Světlá nad Sázavou. Během působení v této škole si zároveň dodělala doplňující pedagogické studium na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové.
Žádné komentáře:
Okomentovat