čtvrtek 9. října 2025

Na úpravy kurikula bude dohlížet Národní kurikulární rada. Její členkou se stala ředitelka SKAV Petra Keprtová

Národní kurikulární rada byla zřízena jako stálý poradní tým ministra školství. Jmenováni do ní byli zástupci a zástupkyně veřejných institucí a nezávislí odborníci a odbornice z různých oblastí vzdělávání, včetně ředitelky Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) Petry Keprtové. Aktuálně se Národní kurikulární rada zaměřuje na problematiku implementace revidovaného kurikula pro základní školy.

 

Zdroj: SKAV 6. 10. 2025

 

Zřízení Národní kurikulární rady oznámil ministr školství Mikuláš Bek letos v červenci. Jako nezávislý poradní orgán ministra má rada vytvářet prostor pro širokou odbornou diskuzi nad obsahem vzdělávání, v němž se budou moci potkávat názory a poznatky z různých oblastí vzdělávacího systému. Členové a členky Národní kurikulární rady, kteří obdrželi jmenovací dekrety z rukou vrchního ředitele sekce vzdělávání a mládeže Jana Mareše, se mají v následujících měsících podílet na tvorbě implementačního plánu pro zavedení nového rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Ten budou školy v některých ročnících povinně zavádět nejpozději od školního roku 2027/28. 

 

Revizi RVP ZV považují členské organizace SKAV za klíčové téma vzdělávací politiky, v rámci SKAV se jí proto dlouhodobě zabývá odborná pracovní skupina. Širší diskuzi o kurikulární reformě SKAV podporuje organizováním kulatých stolů a vydáváním odborných stanovisek a odborných publikací. Na začátku září zveřejnila SKAV odborné stanovisko ke znění revidovaného RVP ZV a jeho implementaci, ve kterém konstatuje, že ministerstvo školství rezignovalo na některé z proklamovaných cílů revize, a navrhuje konkrétní kroky k tomu, aby se implementace nového kurikula mohla stát příležitostí pro potřebnou změnu výuky.

 

Petra Keprtová je členkou pracovní skupiny SKAV k revizi RVP a problematice školního kurikula se intenzivně věnuje od počátku práce na revizi RVP ZV. Opírá se přitom o dlouhodobou učitelskou zkušenost ze základní školy i z lektorské práce ve školách zaměřené například na podporu rozvoje růstového myšlení u dětí nebo na využívání formativního hodnocení ve školách.

 

„Národní kurikulum definuje pro vzdělávací systém, jež je veřejnou službou, co a jak se mají děti, žactvo a studující učit. Národní kurikulární rada má být místem, kde společnou odbornou prací můžeme nahlížet na kurikulární dokumenty jako na rámec, který vymezuje obsah vzdělávání tak, aby byl v souladu s legislativními a strategickými dokumenty. Měla by do diskuse o kurikulu a jeho implementaci přinášet celostní pohled vycházející z vize celoživotního učení a zajistit kontinuitu vzdělávání nejen napříč všemi stupni vzdělávacího systému, ale také v průběhu celého života. Složení kurikulární rady podporuje spolupráci na dosahování společného cíle, kterým je vytvořit propojený a soudržný ekosystém, v němž jsou všechny klíčové složky vzdělávacího systému aktivně sladěny s novými cíli a obsahem vzdělávání,“ říká ředitelka SKAV Petra Keprtová.

 

 

Zdroje

 

Stanovisko SKAV ke znění revidovaného RVP ZV a jeho implementaci zveřejněné 4. 9. 2025 ZDE.

 

Záznam kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Odpovídá návrh nového kurikula vzdělávání pro budoucnost? z 18. 4. 2024 ZDE.

 

Více materiálů SKAV k revizi RVP ZDE.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat