Povinné předměty srazili na naprosté minimum. Místo toho se na gymnáziu da Vinci rozhodli dát studentům co nejvyšší míru svobody. A podpořit je v jejich vlastních projektech. Za přístupem, který se odvrací od klasické výuky, si tu učitelé stojí. Přiznávají však, že se nehodí pro každého. Jak funguje jedno z nejstarších alternativních gymnázií v Česku, zjišťovala redakce Aktuálně.cz v reportáži.
Zdroj: Aktuálně.cz
28. 10. 2025. Publikováno v rámci Chytrého Česka, společného projektu
Aktuálně.cz a Nadace České spořitelny zaměřeného na vzdělávání.
Budova
gymnázia da Vinci v Dolních Břežanech nabízí příjemné kulisy. Stěny vymalované
špinavou bílou působí teple, atmosféru podtrhuje i obložení z dřevěného masivu.
Prostoru však nejvíce pomáhá množství přírodního světla z velkorysých oken
orientovaných hlavně do zeleného bloku školní zahrady.
"Dobrá
mikina, Vítku," zdraví studenti Víta Borčany, učitele společenských věd a
dějepisu, když spolu se zástupkyní ředitele Janou Němečkovou a s redaktorem
Aktuálně.cz vchází do třídy.
Po
vyrušení pokračuje zdánlivě klasická docházka. "Dneska pracuje z
domova?" ptá se Němečková po studentce, kterou zběžným pohledem nenašla
sedět v lavici. Absence tu zřejmě není problém.
Třída,
kde právě řeší maturitní projekty a pomaturitní směřování studentů, připomíná
spíš pracovní poradu než klasickou výuku. Žáci sdílí, jak pokročili od
posledního setkání a co potřebují dotáhnout. Učitelé jim dávají prostor a
nabízí konzultaci.
Na škole
da Vinci se děti už devět let vzdělávají trochu jinak. Svobodněji a volněji,
než je na českých školách obvyklé. "Náš přístup je asi v rozporu se
společenským vnímáním vzdělání, ale dáme za něj ruku do ohně," zdůrazňuje
Borčany.
"Nejdeme
jedním směrem pedagogiky. Spíš se snažíme operativně využívat různé přístupy
tam, kde nám dávají smysl," vysvětluje s tím, že nechce školu
škatulkovat. 
Podstatnou
částí vychází z pragmatické pedagogiky. Tedy přístupu, který dává důraz na
pracovní činnost, praxi a užitečnost. "Moje představa je v zásadě taková,
že čím šílenější, tím lepší," usmívá se Borčany.
Borčany
uvádí i příklad. Když spolu s kolegy se studenty probírali historii dělnického
hnutí, zosnovali ve škole fingovanou stávku. "Studenti se zmocnili
rozhlasu, protestovali a dožadovali se zaměstnaneckých práv, zdravotního a
sociálního pojištění, maximální pracovní doby a podobně," líčí učitel.
Děti si
tak podle něj zhmotní látku, kterou zrovna probírají. "Najdou si v ní
praktický význam a vytvoří si zkušenost, díky které si toho samozřejmě
zapamatují víc," shrnuje Borčany.
Držíme se
osnov, říká vedení
Zástupkyně
ředitele Jana Němečková se nicméně brání tomu mluvit o škole jako o
alternativní. "My se v duchu přesně držíme rámcových vzdělávacích osnov ve
smyslu zaměření se na kompetence studentů," popisuje.
Škola ale
srazila povinné hodiny na nejmenší možné minimum. A k cíli se tu dostávají
jinak než klasickým biflováním a známkováním.
Odlišný
přístup představuje specifickou výzvu i pro učitele. "Je jednodušší
odvyprávět látku a otestovat studenty, kteří mě moc nezajímají, protože si je z
pozice autority učitele srovnám do latě tak, že nikdo během hodiny moc nemluví.
Což se hodí, takže je jen oznámkuju a jdu domů," nastiňuje Němečková, co
ji samotnou odrazovalo v předchozích školách, na kterých působila.
Přístup
školy da Vinci si naopak pochvaluje, více odpovídá jejím pedagogickým hodnotám.
"Nelíbilo se mi, že jsme na předchozích školách nepracovali se silnými
stránkami studentů. Že žáci trávili čas na tom, aby školou prolezli, místo toho
aby rozvíjeli, v čem jsou silní a cítí se dobře," uzavírá zástupkyně.
Místo
chemie předvolební debata
Studentům
na školních projektech viditelně záleží, jak dokresluje další hodina, kterou
reportér Aktuálně.cz navštívil.
"Hlavní
cíl je zachytit míru sekularizace českého politického prostoru, popsat míru
vlivu náboženských organizací na konkrétní politiky a strany. Přemýšlím ale,
nakolik má smysl dělat výstup v podobě podcastu," chrlí hned na začátku
hodiny jeden ze studentů.
Podobně
ambiciózní projekty prezentují i další studenti. Třeba čtvrťák Tobiáš v rámci
svého projektu letos uspořádal velkou politickou debatu se středočeskými
kandidáty do sněmovny. "Já to bral hlavně jako příležitost, kterou mi
škola dala – zorganizovat takto velký projekt.
Nemyslím, že bych jinde takovou možnost měl," pochvaluje si student.
Studenti
mluví i do řízení školy
Přístup
školy, který dává velký důraz na autonomii, svobodu i zodpovědnost studentů,
prosakuje i mimo samotné studium. Přes samosprávu mají studenti nezvykle velký
prostor promlouvat i do samotného řízení školy.
Škola si
svou vnitřní demokracii buduje několika institucemi, nejakčnější je zřejmě
koordinační tým složený z angažovaných studentů. "Před pár lety se nám s
koordinačním týmem povedlo překopat, jak se na škole učí sexuální
výchova," pyšní se studentka a členka týmu Viktorie.
Se
spolužáky prý vnímali, že ačkoliv je jejich škola poměrně progresivní a otevřená,
v sexuální výchově pokulhávala. "Nezdálo se nám, že by výuka fungovala,
nebyla efektivní. Opakovaly se tam za nás zastaralé pohledy," popisuje
nedostatky Viktorie. Společně tak vytvořili sérii návrhů na vylepšení, dlouze
je s vyučujícími rozebrali a hodiny společně proměnili.
Učitelé
na studentech často nechávají i každodenní záležitosti. "Máme docela malou
jídelnu, kde se všichni naráz nenajedí. Mohli jsme rychle vytvořit rozpis,
radši jsme to ale nechali na sněmu studentů. Jasně, pár měsíců se dohadovali a
start byl asi chaotičtější. To, že si studenti vyzkouší proces vymýšlení a
vyjednávání vlastního plánu, za nás ale bylo mnohem hodnotnější," popisuje
Borčany.
Škola se
neustále adaptuje
Svoboda a
tzv. samořízené vzdělávání si však žádají svoji oběť. "Všechno, co tu
vidíte, samozřejmě stálo ohromné množství práce, i když to třeba na první
dobrou není vidět," říká po jedné z hodin Němečková.
Podle
učitelů z da Vinci není prakticky možné pro zdejší výuku vytvořit materiály a
osnovy, ze kterých by bylo možné čerpat klidně řadu let. "Musíme pořád
přemýšlet, co by konkrétní studenti mohli potřebovat, jak každý rok trochu
přenastavit fungování. Zároveň se do toho musíme upozadit, nevzít
iniciativu, ale nechat studenty, ať si k věcem dojdou sami," popisuje
zástupkyně.
Dodává,
že pro klasického kantora je těžké upozadit se a držet se spíše role
průvodce. Během let se tak škola musela s řadou učitelů i žáků, kteří se s
jejím fungováním neztotožnili, rozloučit.
"Musel
jsem se naučit vyzrát a nechat některé věci být. Ne všechny studenty budou naše
předměty zajímat, tak to v životě je," přitakává Borčany.
Jejich
slova potvrzuje i ředitel školy Jiří Bureš. Otevřeně mluví o tom, že
přístup, kterému se sami v da Vinci už více než 15 let fungování instituce učí,
nefunguje pro každého. Nezávisle na tom, jestli jde o skvělé a talentované
učitele.
"My
zkrátka nejsme škola pro sólisty ani pro lidi, kteří potřebují mít vše jasně
nalajnované a potřebují mít nástroje jako známky a berou postavení učitele jako
nějaké absolutní autority," říká Bureš. 
"Ryba
smrdí od hlavy"
Ředitel
vysvětluje, že jeho škola je od svého vzniku založená na nějakých hodnotách – svobodě, zodpovědnosti, respektujícím přístupu. "Žít
tyto hodnoty se snažím i já z pozice ředitele," říká Bureš.
Systém,
kdy si vedení zakládá hlavně na důvěře a podpoře sboru, než aby se učitelům
detailně dívalo pod ruce, je podle něj nutné neustále udržovat.
"Práce
funguje, když se posloucháme a jednáme spolu s respektem, jak učitelé mezi
sebou, tak se studenty, rodiči. Lidé ale pořád rotují a vždy si musíme
upevňovat, že je O. K., když jako ředitel nejsem nijak postavený nad
nimi," dodává.
Právě sám
ředitel Bureš je podle některých ve zdejší škole největším volnomyšlenkářem a
demokratem. "Ryba smrdí od hlavy," říká s nadsázkou učitel
Borčany. 
________________________
Škola da Vinci v Dolních Břežanech
začala fungovat v
roce 2009 nejdříve jako mateřská. V průběhu let přibyli oba stupně základní
školy a v roce 2015 také gymnázium, to je tak jedním z nejdéle fungujících
alternativních gymnázií v Česku.
Škola se přímo nehlásí k žádnému z etablovaných směrů alternativního vzdělávání. Podle učitelů využívají jednotlivé prvky podle toho, jak jim to přijde vhodné. Klíčový důraz tak dávají hlavně na hodnoty, jako samo-řízené vzdělávání a respektující přístup. Naopak se snaží minimalizovat známkování, testy a frontální výuku.
Všechny stupně dnes navštěvuje okolo 300 dětí. Roční školné vyjde na gymnáziu na 108 500 korun.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat