pátek 19. prosince 2025

Učitelská platforma: Od nového ministra školství očekáváme stabilitu, odbornost a jasnou komunikaci

Učitelská platforma vyzývá novou vládu a ministra školství Roberta Plagu, aby opustili praxi neustálých změn a bezodkladně se soustředili na dokončení klíčových, již schválených reforem. Hlavními prioritami musí být garantování kontinuity Strategie 2030+, dokončení revize obsahu výuky a zavedení kariérního řádu pro učitele.

 

Zdroj: tisková zpráva Učitelské platformy 15. 12. 2025

 

„České školství nepotřebuje rychlá ani ideologická řešení, která dále destabilizují systém. Požadujeme předvídatelnou a systematickou práci s jasně definovanou dlouhodobou vizí,“ zdůrazňuje předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová. Učitelská platforma proto upozorňuje na klíčové priority, které musí vláda neprodleně zavést.

 

 

1. Garantovat stabilitu a vzdělávací Strategii 2030+

 

Zásadním požadavkem je garantovat stabilitu vzdělávací politiky a důsledné pokračování
v plném naplňování vzdělávací Strategie 2030+. Učitelská platforma varuje, že neustálé změny bez dokončení započatých kroků oslabují důvěru škol v systém a vyčerpávají pedagogy.

 

„Školství potřebuje kontinuitu. Nestačí schválit strategii, je nutné vytvářet podmínky pro její naplňování a neposílat do škol stále nové úkoly bez odpovídající podpory. To školy i učitele vyčerpává a ve výsledku poškozuje žáky,“ doplňuje Petra Mazancová.

 

 

2. Zajistit otevřenou a včasnou komunikaci

 

Ministerstvo školství musí zajistit otevřenou, srozumitelnou a včasnou komunikaci. Zásadní změny ve vzdělávání musí být vysvětleny s dostatečným předstihem a v aktivním dialogu s těmi, kteří je budou realizovat ve školách.

 

„Pokud se mají školy na změny připravit, musejí mít informace s předstihem a následně dostat odpovídající množství času a podpory při jejich zavádění. Komunikace na poslední chvíli staví školy občas i do neřešitelných situací,“ říká ředitel ZŠ a MŠ Žďár Josef Halama.

 

 

3. Finalizovat obsah výuky a stanovit realistická pravidla

 

Učitelská platforma zdůrazňuje nutnost jasného rozhodnutí o dalším směřování změn vzdělávacího obsahu v rámcových vzdělávacích programech (RVP). Stále chybí informace pro střední školy a je nutné reflektovat dopad generativní umělé inteligence, která zásadně mění práci žáků.

 

„Ředitelé dnes nesou odpovědnost za to, co učitelé ve školách skutečně učí. Učitelé potřebují čas a podporu, aby mohli nové vzdělávací programy smysluplně zavádět, a není možné jejich práci znovu a znovu zpochybňovat,“ upozorňuje učitelka 26. základní školy Plzeň Dana Ticháčková.

 

 

4. Zavést kariérní řád a definovat standardy kvality

 

Mezi klíčové systémové priority patří zavedení kariérního řádu učitelů, definování standardů kvality učitelské práce a opatření, která zabrání prohlubování rozdílů v kvalitě vzdělávání mezi školami.

 

„Bez jasně definované profesní dráhy a standardů kvality naší profese hrozí, že se rozdíly mezi školami významně prohloubí, což negativně dopadne především na žactvo,“ doplňuje Halama.

 

 

5. Posílit předškolní vzdělávání

 

Předškolní vzdělávání musí být posíleno jako základ pro další učení a vytváření rovných příležitostí. Je klíčové, aby mateřské školy byly kvalitní, dostupné a poskytovaly stabilní podporu už od raného věku.

 

„To, co dítě získá v raném dětství, si nese po celý život. Chceme-li skutečně rovné příležitosti bez ohledu na rodinné zázemí, musíme začít právě v předškolním věku,“ uvedla učitelka v MŠ a ZŠ Sluníčko Turnov Petra Rakoušová.

 

 

6. Upravit přijímací řízení na střední školy a odstranit nerovnosti v přístupu ke vzdělání

 

Učitelská platforma požaduje úpravu systému přijímacího řízení na střední školy, zejména směrem ke konání jednotných přijímacích zkoušek před podáním přihlášek. Tento krok posílí rovné šance žáků a sníží sociální nerovnosti.

 

„Je nutné řešit vzdělávací nerovnosti. Nastavit systém, který prostřednictvím podpory škol, žáků a pedagogů minimalizuje rozdíly mezi kvalitou vzdělávání,” varuje ředitel ZŠ Dukelská v Kraslicích Jan Kuzebauch.

 

 

7. Plnit zákonné závazky a opřít rozhodování o data

 

Učitelská platforma dlouhodobě upozorňuje na nutnost plnění zákonných závazků v oblasti platů učitelů, řešení nedostatku personálu a opření veškerého rozhodování o věrohodná data a pedagogický výzkum.

 

„Obecně je velmi obtížné najít učitele a učitelky matematiky, chemie, fyziky nebo informatiky. Což se může projevit v oslabeném zájmu současných žáků o studium přírodovědných a technických oborů,” uzavírá Jan Kuzebauch.

 

Učitelská platforma je připravena s novým ministrem školství spolupracovat a přispět svými zkušenostmi z praxe k rozvoji českého vzdělávání.

 

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat