Výjimeční a inspirativní učitelé fyziky a informatiky převzali 28. října ceny Albertus. Do třetího ročníku bylo nominováno 30 pedagogů působících na gymnáziích, základních a středních školách po celé ČR. Sedm z nich porota vybrala mezi finalisty. Mezi nimi je RNDr. Věra Koudelková, Ph.D., učitelka fyziky na ZŠ generála Františka Fajtla a vědecká pracovnice na Katedře didaktiky fyziky MFF UK.
Zdroj: OPMK, www.matfyz.cz, 13. 10. 2022
„Vzpomínám si na první setkání, kdy jsme jako vyděšení prváci seděli v lavicích, přišla paní profesorka a začala zběsile psát vzorečky na tabuli. V tu dobu všude panovaly vyděšené výrazy. O to více nás potěšilo a pobavilo, když nám paní profesorka oznámila, že to byl od ní pouhý vtip a že opravdu tímto tempem hodiny fyziky probíhat nebudou. Tím si hned ze začátku získala naše sympatie.“ – Kristýna Mášová (bývalá studentka)
Co pro vás
znamená fyzika?
Pro mě osobně je
fyzika radost. Baví mě pozorovat fyzikální jevy v běžném životě na ulici
a takto ji ukazovat i žákům. Absolventi nedávno vzpomínali, jak jsem
je posílala na exkurzi na záchody v obchodním centru, kde byla vidět
zrcadla proti sobě, která tak tvořila „pohled do nekonečna“, nebo si
poslechnout sršení drátů vysokého napětí u stanice metra. A třeba
letos v létě jsem na dovolené ve Skotsku obdivovala tzv. Falkirk Wheel,
což je krásná aplikace Archimédova zákona.
Pokud byste
mohla sobě a svým žákům zprostředkovat setkání s jednou osobností
fyziky, kterou byste vybrala a proč?
Výhodou učitele
je, že se může „vnutit“ na spoustu zajímavých pracovišť, ať už v rámci
exkurzí pro učitele nebo spolu se svými studenty. Proto v principu není
problém potkat v CERNu nositele Nobelovy ceny nebo diskutovat
s lidmi, kteří dělají současný špičkový výzkum.
Vybírat budu
proto z historických osobností. Moc ráda bych potkala Marii Curie
Sklodowskou, protože její život tak, jak ho zachytila v životopise její
dcera, mi přijde neuvěřitelný (přestože byl neskutečně těžký). A stejně
tak mě fascinuje osobnost Richarda Feynmana – zajímalo by mě srovnání jeho
osobnosti naživo s historkami, které vypráví ve svých knížkách.
Co vás při práci
nejvíc motivuje?
Když vidím posun
a vidím, že to má smysl. U žáků to jsou například nadšené reakce,
když se jim povede rozsvítit žárovku, ale třeba i to, když absolventka rok
po maturitě pošle mail s tím, že díky mně chce taky učit. A že to má
smysl i u učitelů, mi potvrdila nedávno jedna skupina na semináři, když mi
děkovali, že jim u jednotlivých témat ukazuji, čemu všemu na tom pořádně
nerozumí a jak se díky tomu za dobu, kdy s nimi pracuji, posunuli.
Kdybyste mohla ve
školství změnit jednu věc, co by to bylo?
Podle mého
názoru má školství obrovskou setrvačnost a jak prohlásil kolega kdysi na
semináři, každá reforma nařízená shora se zastaví ve dveřích do třídy. Přijde
mi proto mnohem užitečnější a smysluplnější měnit výuku fyziky zespodu,
pracovat s jednotlivými učiteli a ty posouvat dál. Toto se podle mého
názoru v Heuréce i v Elixíru do škol daří velmi dobře.
Takže, co
změnit? Dát větší podporu těm učitelům, kteří na sobě chtějí pracovat
a chtějí učit smysluplně. A to podporu finanční, časovou, ale
i materiální a hlavně lidskou: aby ti, co se chtějí učit, nebyli svým
okolím považováni za blázny.
____________________
RNDr. Věra Koudelková, Ph.D. (* 1983): vystudovala Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy. Za sebou má čtrnáctiletou praxi ve školství. Vyučovala na základní škole, soukromé střední škole i na gymnáziu, od roku 2020 působí na pražské Základní škole generála Františka Fajtla DFC, kde učí fyziku. Současně je vědeckou pracovnicí na Katedře didaktiky fyziky MFF UK, kde se podílí na přípravě budoucích učitelů.
Aktivně se angažuje ve vzdělávacích projektech Elixír do škol a Heuréka, kde mimo jiné vede dvě regionální centra a víkendové kurzy pro učitele fyziky.
Žádné komentáře:
Okomentovat