Můžete si přečíst shrnutí diskuse z říjnového Kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Jak to bude dál s revizí RVP? Diskuse se věnovala procesu tvorby nového kurikula pro základní školy, který již odstartoval, přestože ještě není schváleno definitivní zadání pro revizi. Dokument Hlavní směry revize RVP ZV stále prochází vnitřním připomínkovým řízením na ministerstvu školství.
Již od léta pracovní skupiny při Národním pedagogickém institutu začaly připravovat revizi rámcového vzdělávacího programu pro základní školy (RVP). Zatím tak trochu naslepo, dokument, který má sloužit jako zadání pro jejich práci, ještě nebyl definitivně schválen, prochází stále vnitřním připomínkovým řízením. Ministr školství Vladimír Balaš, který přípravu revize RVP převzal na začátku letních prázdnin po Petru Gazdíkovi, by byl rád, kdyby školství prošlo po revizi RVP ambicióznější změnou, než se kterou dosavadní podoba tzv. hlavních směrů počítá. Ambiciózní je ale také harmonogram, který předpokládá, že nové kurikulum bude hotové na podzim příštího roku a o rok později by se podle něj mělo začít učit na školách.
SKAV (Stálá konference asociací ve vzdělávání) a EDUin proto zorganizovaly kulatý stůl na téma Jak to bude dál s revizí RVP? Některé z myšlenek, které během diskuse zazněly, přinášíme v krátkém souhrnu. Záznam kulatého stolu je k dispozici ZDE.
O stavu revize RVP diskutovali:
Jan Jiterský / MŠMT
Petra Keprtová / SKAV
Martin Rusek / KOMPAS
Petra Skalická / Člověk v tísni
Kamil Ubr / NPI ČR
Milena Vlčková / Waldorfská škola – MŠ, ZŠ a SŠ,
České Budějovice
Schvalování dokumentu Hlavní směry
Dokument Hlavní směry revize RVP ZV nyní
prochází vnitřním připomínkovým řízením na ministerstvu. “Chybí poslední krok,
schválení na poradě vedení ministerstva školství,” říká Jan Jiterský. Konsensus přitom nebyl automatický. “Národní
pedagogický institut společně s Českou školní inspekcí vytváří k Hlavním směrům
jakýsi poziční dokument, který má shrnout, jak čteme Hlavní směry, jak je
budeme převádět do praktické činnosti,” vysvětlil Jan Jiterský a podotkl, že
řadu připomínek podala i Česká školní inspekce. “Na některých se neshodujeme,
bude nutné, aby o nich rozhodlo vedení ministerstva nebo přímo ministr,”
upřesnil předseda expertního panelu, který Hlavní směry připravil. Rozhodnout
by se podle něj mělo v řádu dnů, nejpozději do dvou týdnů.
Kampaň k implementaci kurikula
Po potížích, se kterými se setkalo zavádění RVP
v roce 2005 (řada učitelů jej nepřijala dodnes) se pozornost soustředí nejen na
samotné kurikulum, ale i na jeho implementaci. “Do terénu se nyní dostávají
informace, které nejsou úplně relevantní a mohou způsobovat nepohodu. Přitom
Hlavní směry mají jako jeden z cílů dosáhnout toho, aby byl dokument přijat
učiteli a ti s ním pracovali jako s rozvojovým materiálem,” upozornila Petra Keprtová na reakce, se kterými se
setkává při své práci s učiteli.
Panelisté se shodli na tom, že je nezbytné začít
praxi na změnu připravovat dříve, než bude kurikulum “napsané”. Ministerstvo
školství podle Jana Jiterského
připravuje velký systémový projekt, který by měl implementaci podpořit, na
starosti ho má NPI. “Nyní pracujeme na projektové žádosti, abychom ji mohli co
nejdříve předložit ke schválení,” řekl Kamil
Ubr. Se startem projektu počítá od ledna 2023, první výstupy by mohly být
podle něj k dispozici se začátkem dalšího školního roku.
Překážky, se kterými se revize bude muset vyrovnat
Tou největší je negativní postoj části učitelů a
ředitelů škol k jakékoli změně. “Je spousta dobrých a také méně dobrých škol, a
s tím nové RVP nic neudělá, ať bude vypadat jakkoli. Nejdůležitější je, jak se
bude pracovat s praxí, ale například i s rodiči. Už jen mluvit o připravované
změně, jako se to děje právě teď, je důležité. I tím praxi na změnu
připravujeme,” myslí si Milena Vlčková.
Důležitá podle ní bude metodická podpora, která bude srozumitelná pro všechny,
a také dostat do škol nositele dobré praxe, kteří tam nepřijedou jen na
předváděcí hodinu, ale na delší dobu, aby mohli vypozorovat, co konkrétního
škola potřebuje.
“Je také na místě dopředu říct, že to bude stát
nějaké úsilí, ale zároveň už během procesu vzniku kurikula komunikovat se
školami, učiteli, že v procesu implementace nezůstanou osamocení, ale budou mít
k dispozici nástroje podpory – průvodce, mentory, konzultanty, metodické
materiály… Musí také zaznít, že to děláme, protože nové RVP přinese… a tahle
věta končí pomyslnými třemi tečkami, které si musíme vyjasnit,” řekla Petra Keprtová.
Zadání pro revize
Většina diskutujících vyjádřila obavy z
nejistého zadání. Martin Rusek
poukázal konkrétně na pojetí klíčových kompetencí v Hlavních směrech. “Máme
tvořit činnostní kurikulum, když ale nebudeme vědět, jak jsme na tom s
klíčovými kompetencemi, zůstanou zase vytknuté před závorkou. Až se tady pak
sejdeme za 15 let, budeme zpátky u toho, že kompetence do kurikula nebyly
dostatečně propsané a že je nikdo nepřijal. Z tohoto kruhu bychom měli
vykročit,” poznamenal Martin Rusek.
Na rozdíl od něj Mileně Vlčkové jednoznačné zadání až tak nechybí: “Někdy se
domnívám, že čekáme na zadání, protože jsme zvyklí pracovat podle úkolů, ale my
to přece můžeme využít a být tvůrčí, i když to někdy bolí a rychlejší by bylo
pracovat podle nějakého plánu.”
Inovace versus přijetí učiteli
Do jaké míry má být nové kurikulum inovativní, a
do jaké míry má zachovávat kontinuitu se současnou praxí? “Můžeme vytvořit
revoluční dokument, za který nám všichni zatleskají, ale praxi s ním
neovlivníme. Krok nemůžeme udělat příliš dlouhý, ale je třeba ho udělat
správným směrem, což se ukazuje jako problematické,” myslí si Martin Rusek.
To je v rozporu s názorem ministra Balaše, který
zadání pro revizi označil za málo ambiciózní. “Nemůžeme mít stejný dokument
jako před dvaceti lety, stejně jako v jiných oborech. Učitelé jsou
profesionálové a my od nich můžeme požadovat, aby šli s dobou. Pochopitelně k
tomu potřebují mít vytvořeny podmínky,” myslí si naopak Petra Skalická.
Průběh revize a harmonogram
“První fáze je přípravná, během ní se pracovní
skupiny poznají, nastaví se pravidla fungování uvnitř i mezi skupinami, do
konce roku bychom měli mít první pohled na vzdělávací oblast, na klíčové
kompetence a gramotnosti nebo průřezová témata,” nastínil proces, který mají
před sebou pracovní skupiny NPI, Kamil
Ubr.
Zhruba v dubnu by měla být hotová první verze
revidovaného RVP, která bude předložena veřejnosti k připomínkám. S finální
verzí se počítá během podzimu 2023. I když je harmonogram napjatý, s
prodloužením termínů se (prozatím) nepočítá. “Pojďme se o tom bavit, až budeme
mít něco odpracováno a budeme mít lepší představu o tom, co nás ještě čeká.
Komunikovat o odkladu jen na základě posunutého schválení Hlavních směrů
považuji za předčasné,” řekl Jan
Jiterský. Dodal ale, že ve chvíli, kdy pro to budou jasné argumenty, posun
termínů rád podpoří.
Petra Skalická upozornila, že čas bude potřeba i na implementaci: “Jde nám o to, aby učitelská i široká veřejnost kurikulum přijaly, k tomu budou potřebovat čas, aby se učitelé i veřejnost s kurikulem dobře seznámili a byli na změnu dobře metodicky připraveni. Pokud se tato fáze urychlí, vymstí se nám to.”
Participativní přístup
Diskuse o participativním přístupu k tvorbě
kurikula poukázala na pozitiva i některá negativa tohoto přístupu. “Kurikulum
bychom dokázali napsat uvnitř NPI, ale my to chceme dokázat společně. To je
cesta, jak vytvořit něco, co je přijatelné pro většinu,” popsal svůj postoj Kamil Ubr, připustil současně, že
cestu, jak uplatnit participativní přístup, hledají pracovní týmy za chodu.
Na rozdíl od něj Martin Rusek upozornil, že otevřenost nemusí být vždy ku prospěchu
věci: “Tříštíme síly plamennými výzvami určenými od učitelů po ministra,
snažíme se pracovat participativně, na což nemáme čas. Hrozí, že až ten čas
dojde, sedne si jeden člověk a napíše kurikulum, nad kterými jsme se dlouho a
participativně scházeli.” Ze zpětné vazby od svých kolegů v Kompasu
konstatoval, že přes nejisté zadání, “nedobře fungující” pracovní skupiny a
rychle se blížící termín nevidí “světlo na konci tunelu, za kterým by mohli
kráčet”.
Dokument Hlavní směry
revize RVP ZV je k dispozici ZDE.
SKAV k revizi RVP vydal
od dubna letošního roku čtyři odborná stanoviska, najdete je ZDE.
Žádné komentáře:
Okomentovat