Místo pro setkávání, prostor pro vzdělávání, úkryt před šikanou, zázemí pro odpočinek a v neposlední řadě hlavně police plné knih, tím vším jsou – anebo mohou být – školní knihovny. V České republice jich existuje podle posledních údajů Centra pro školní knihovny z roku 2019 přibližně tři a půl tisíce.
Zdroj: Magazín Eduzín 17. 2. 2023
Začínali se třemi
poličkami knih
Školní knihovna
Základní a mateřské školy na Beránku v Praze je včleněná do budovy školy. U
skříní se svazky v jednom z rohů místnosti postává klavír s obřím
modelem mouchy, blízko něj leží sešit pro zapisování výpůjček. U polic
s různými tituly se průběžně střídají žáci a pedagogové. „Láká to
například i děti, které by normálně knížku do ruky nevzaly,“ říká pedagožka ve
zdejším montessori programu Petra Mitická. Výhodou školní knihovny podle
ní je, že je dětem blízko.
Školní knihovna je tu
organicky propojena s výukou. Jak to například vypadá, vysvětluje Petra
Mitická: „Najdeme krásnou knihu a výuku vytvoříme podle ní. Snažíme se, aby
byla kniha co nejvíce zapojená do českého jazyka a literatury.“ A přibližuje to
na příkladu díla Ruty Sepetysové Musím
tě zradit, které se týká komunistického převratu v Rumunsku.
„Vytvořila jsem na ni čtenářskou lekci, kterou jsme dělali s dětmi
v devátém ročníku. Vyberu vhodné ukázky z knihy a pracujeme metodami
kritického myšlení,“ popisuje Mitická. Důležité podle ní je, aby se knížka
přímo fyzicky účastnila lekce, protože vždy na konci přijde otázka, zda si ji
chce někdo zapůjčit.
Knihovna podle Mitické
ve škole začínala před deseti lety v podobě tří polic a bez jakéhokoli
výpůjčního systému. „Říkali jsme si, že by to chtělo nějak utřídit, aby se
v tom lépe orientovalo jak učitelům, tak dětem. Souběžně s tím přišla
myšlenka, že bychom chtěli krásné knížky, takže jsme napsali rodičům, jestli
některé z těch knih doma nemají a nechtěli by je třeba darovat. Tím se
fond skokově rozšířil,“ říká Petra Mitická. Rodiče pak podle ní začali sami škole
dávat knihy jako dárky. „Teď už to funguje tak, že když doma někdo vyřazuje
knihovnu, napíše nejdříve mně a něco vybereme.“ Další knihy pak škola pořizuje
například z fondu spolku rodičů. Aktuálně disponuje školní knihovna
tisícovkami titulů.
Najdi, co by sis chtěl
číst
Aby si děti na
přítomnost místností plných knih uvnitř školy zvykly, vždy na začátku školního
roku dojde podle Petry Mitické na seznámení s knihovnou. „Přijdou sem
všichni znovu, i ti, co tu už byli. Každý ročník zvlášť. Zopakujeme si tady
pravidla, aby se nestávalo, že někdo knížku vezme a odejde. Musí ji i zapsat;
ukážeme si jak. Dělám také různá hledání v knihovně s konkrétními
úkoly, například – najdi knížku, která má v názvu klučičí jméno nebo
nějakou o husitství,“ uvádí Mitická s tím, že poslední úkol bývá „najdi
knížku, kterou by sis chtěl přečíst“. A končí to tak, že už v září řada
dětí přímo s knihou odjede. V rámci roku jsou pak úzce
s knihovnou propojené dílny čtení. Zajímavostí na škole je také takzvané tutorské
čtení, kdy mladší žáci čtou těm starším – a naopak.
Kromě žáků slouží
knihovna i pedagogům, kteří v ní mohou nalézt odborné tituly. „Jsou tady
knihy pro všechny věkové skupiny, dokonce i rodiče si tady, když například
čekají, půjčí knihu. Anebo vybírají knihy pro svoje děti. Chodí sem ale i naši
bývalí žáci,“ konstatuje Mitická. A jak knihy v Základní a mateřské škole
na Beránku do fondu vybírají? Jde například o knihy, které by si prý děti samy
nekoupily. Řídí se i titulem 2x 101
knih pro děti a mládež od autora Pavla Mandyse.
Oceněné knihovny
Školní knihovny mohou
získat i ocenění. Takzvaný počin školních knihoven udílí Centrum pro školní
knihovny. Za rok 2021 se na předních příčkách umístily rovnou knihovny dvě, a
to Základní škola Rabasova Ústí nad Labem a 1. základní škola v Rakovníku, na
druhém místě byla oceněna knihovna České a slovenské školy Okénko v Londýně.
Školní knihovnu v 1.
základní škole v Rakovníku rozvíjejí od roku
Místo setkávání
To, v čem má
knihovna nezastupitelnou roli, je podle Folbera rozvoj nadaných a mimořádně
nadaných dětí, a slouží také jako místo pro setkávání. „Určitě vnímáme také
fakt, že školní knihovna, která je otevřená i v době polední přestávky, hraje
určitou roli v prevenci rizikového chování žáků. Ti mohou po obědě před
odpoledním vyučováním buď jen tak bezcílně bloumat v okolí školy, nebo se
pohybovat v blízkosti knihovny, sednout si do ní a prolistovat si časopis nebo
knížku, popovídat si s učitelem,“ dodává ředitel 1. základní školy
v Rakovníku Karel Folber. U žáků pocházejících ze sociálně znevýhodněného
prostředí pak může knihovna pomoci s určitou kultivací osobnosti – a to díky
tomu, že se mohou účastnit akcí, které knihovna pořádá. Existence školní
knihovny není podle Folbera protiváhou městské knihovny, nemůže být ani její
konkurencí. „Spíše jde o symbiózu. Necháme žáky načichnout čtenářstvím a oni si
pak snáze hledají cestu do velké knihovny,“ míní Folber.
A jaké akce tu pro
letošek chystají? Podle Markéty Markové se například pokračuje v akci
Lovci perel, kdy děti sbírají korálky za přečtené knihy, bude se tvořit
literární postava z dýně a v rámci Mezinárodního dne památky obětí
holocaustu se ve škole konala i výstava s besedami pro žáky i veřejnost. Pro
financování rozvoje knihovny se škole podařilo najít partnery mezi velkými
společnostmi. Jinak se podle Folbera řeší peníze vícezdrojovým financováním:
„Lapidárně řečeno – vždycky se najdou peníze.“ Buď knihovna sežene sponzora,
nebo využije prostředky z evropských fondů.
Nové knihy na
facebooku
V další oceněné
škole – Základní škole Rabasova – funguje školní knihovna už od jejích počátků,
tedy od roku 1991. „V posledních dvou letech jsme velmi intenzivně pracovali na
tom, aby se pro žáky i učitele stala současně místem vzdělávání, zábavy a
odpočinku. Pořádáme v ní nejrůznější literární akce, workshopy, soutěže i
čtenářské dílny,“ přibližuje Lenka Kaliničová.
Přímo v knihovně
se podle ní odehrává čas od času také výuka literatury a slohu.
S vybavením odbornou literaturou pomáhali například vyučující přírodních
věd. A i oni mohou využít prostory knihovny pro výuku. „Potkávají se zde
nejmladší čtenáři s těmi zkušenějšími. Starší žáci dávají mladším knižní tipy.
Knihovna odpoledne slouží dětem ze školní družiny. V knihovně jsme realizovali
autorská čtení, stala se vhodnou kulisou akce Pasování na čtenáře,“ doplňuje
Kaliničová.
O tom, že dorazily
nové tituly, se žáci i jejich rodiče dozvídají například přes oficiální stránky
školy na facebooku. „Výkladní skříní knihovny se staly dvě vitríny na centrální
spojovací chodbě školy. Tematicky zaměřené výstavy knih se snaží upoutat
pozornost kolemjdoucích žáků. Pravidelně pořádáme soutěže o nejpilnějšího
čtenáře. Osvědčily se i celoškolní tipovací hry,“ popisuje triky na udržení
pozornosti čtenářů Lenka Kaliničová ze Základní školy Rabasova. Tamní školní
knihovna prošla už několikrát rekonstrukcí. Největší investice se uskutečnila
před dvěma lety. „Když opomineme reorganizaci knihovny, ročně se investuje
přibližně pět tisíc korun do nákupu nových knih,“ uvádí Kaliničová.
České stopy ve Velké
Británii
Poměrně daleko od
České republiky se nalézá mezinárodní školní knihovna v České a slovenské škole
Okénko v Londýně. Škola vznikla v roce
„V současné době v
Mezinárodní knihovně Okénka nabízíme přes 16 tisíc knih a e-knih pro čtenáře
každého věku, a to jak v češtině a slovenštině, tak i české či slovenské autory
v angličtině,“ uvádí Jana Nahodilová. Samotné zřízení školní knihovny
v zahraničí popisuje jako složité – a to z důvodu, že většina tamních
škol nemá své vlastní prostory. „Na začátku to tedy znamená vozit knihy s sebou
neustále v krabicích. Situace se mění, jakmile najdete školu, kterou si
pronajímáte a která vám poskytne místo, kde můžete svoji knihovnu mít
stabilně,“ konstatuje Nahodilová.
Druhý problém je podle
ní nedostatek zkušených knihovnic, které dokáží vytvořit knihovnický systém, a
třetí samotné pořizování knih, jež na začátku museli složitě převážet
z České republiky. „Později jsme domluvili spolupráci s dvěma dodávkovými
službami. Vozí nám knihy zdarma, protože jsme nezisková organizace,“ říká Jana Nahodilová
z České a slovenské školy Okénko.
Také v Okénku se
soustředí na to, aby školní knihovna nefungovala pouze jako výdejna. „Snažíme
organizovat pravidelné tvůrčí dílny s autory, soutěže, ale také semináře pro
učitele, abychom podporovali jejich vývoj a zároveň je informovali o nových
knihách a materiálech do výuky,“ poznamenává Jana Nahodilová. A na jaké
literární aktivity láká Okénko v Londýně? Každý týden na čtení a rozhovory
s autory pro děti. Každý měsíc na Knižní klub pro dospělé a rozhovory
s autory. Ve spolupráci s Českým centrem v Londýně by se měla
uskutečnit například beseda se spisovatelkou Kateřinou Tučkovou nebo Noc s
Andersenem se spisovatelkou Alenou Mornštajnovou.
Kroužek anime i LGBT+
A vraťme se
k poptávaným zkušeným knihovnicím nebo knihovníkům. Ve Skotsku na této
pozici působila Dana Neumannová, která působila jako školní knihovnice ve dvou
tamních školách v Glasgow. Popisuje, jak knihovna fungovaly: „Žáci
navštěvují knihovnu pravidelně v hodinách angličtiny během prvních třech let studia.
Do knihovny chodí většinou jako celá třída společně s učitelem nebo jsou
posíláni postupně po malých skupinkách. Knihovna má vlastní rozvrh, kterým se
učitelé řídí. V praxi to tedy znamená, že je tam neustále plno.“ A
dodává: „Všechny děti čtou každý den prvních deset minut výuky angličtiny.
Učitelé je nijak neomezují – mohou si vybrat ze všeho, co je v knihovně, tedy
fikce, literatura faktu, komiksy i manga. Svůj pokrok pak zapisují do
čtenářských deníků.“
I Dana Neumannová
vyzdvihuje jako velký klad školní knihovny, a to, že je dětem blízko. Využít ji
mohou i během přestávek a obědové pauzy. „Velmi důležitá funkce knihovny je i
to, že je útočištěm pro děti, které se právě během přestávek nebo obědových
pauz chtějí vyhnout chodbám, jídelně nebo venkovnímu dvoru, kde je často příliš
hluk nebo kde jsou vystaveny šikaně,“ upozorňuje Neumannová. Během poledních
pauz v knihovně pořádala různé kroužky, například antistresový kroužek,
kde si děti mohly malovat, vybarvovat nebo skládat puzzle, anime & manga
kroužek, během něhož bylo možné sledovat anime, LGBT+ kroužek anebo čtenářský
kroužek pro děti, které neměly angličtinu jako mateřský jazyk.
Děti ale mohly klidně jen přijít a
nic nedělat. Pracovala jsem v jedné z nejchudších čtvrtí Glasgow a většina žáků
pocházela ze silně sociálně znevýhodněných rodin. Velké procento dětí nemělo
doma žádné knihy a školní knihovna byla jediným místem, kde měly ke čtení
přístup,“ zmiňuje Dana Neumannová. Co se týče akcí, záleží podle ní hodně na
osobnosti a zájmech knihovníka, protože v této práci existuje poměrně velká
volnost.
Bez systémové podpory
Dobrý školní knihovník či knihovnice
je podle metodičky Centra pro školní knihovny z Národního pedagogického muzea a
knihovny Jana Amose Komenského Edity Vaníčkové Makosové velmi často ten, kdo
může jako první zachytit náznaky, že dítě prožívá nějakou krizovou situaci. „Ze
své mnohaleté praxe ve školní knihovně si nesu zkušenost, že během diskuse nad
knihou, během diskuse o čtenářském prožitku, je pro dítě snadnější se otevřít a
hovořit o svých problémech. V zahraničí je pojem biblioterapie již velmi
zavedený a používaný pojem, v našich končinách jej teprve objevujeme,“ podotýká
Edita Vaníčková Makosová.
A upozorňuje také, že v České
republice zatím není zavedena systematická podpora pro fungování školních
knihoven. Ve velké míře tak záleží na samotném řediteli či ředitelce školy a
knihovnících, jak bude konkrétní školní knihovna vypadat – a co svým
návštěvníkům nabídne.
Žádné komentáře:
Okomentovat