Země, které mají lepší vzdělávací výsledky než Česko, jsou v mnohém velmi rozdílné. Přesto v jejich vzdělávacích politikách najdeme společné rysy. V knize Chytrozemě je popsala britská učitelka a výzkumnice Lucy Crehan. Naší snahou by nemělo být inspiraci z těchto zemí bezhlavě kopírovat, ale zkoumat, co může fungovat v našich podmínkách.
Zdroj: Řízení
školy 24. 1. 2023
Ve
filmu Čtyři slunce stojí u přepážky na pracovním úřadu herci
Roden a Mádl a vyplňují formulář. Ve filmu hrají tak trochu „lůzry“. Mádl zírá
do papíru a pronese větu: „Ty tomu rozumíš?“
Ve
skutečnosti porozumět jednoduchému formuláři nebo přečíst krátké oznámení na
webu nebo v novinách a pochopit, o čem se v něm píše, nezvládá 20 %
patnáctiletých Čechů. To je každý pátý deváťák. Vychází to opakovaně v
testování gramotností PISA.
Některé
státy mají lepší bilanci než Česko. Britská učitelka a výzkumnice Lucy Crehan o
nich napsala knihu, která vyšla v roce 2022 i česky pod názvem Chytrozemě (psal
zde o ní již Dan Pražák). V knize shrnula, co je podle ní klíčem k úspěchu
zemí, jako je Finsko, Kanada, Singapur, Šanghaj nebo Japonsko. Řada zásad,
které se v těchto zemích uplatňují, si je podobná, ačkoliv vycházejí z různých
politických a společenských představ a hodnot. Některé z nich mohou podpořit i
zřizovatelé a vedení škol a o těch bude v tomto textu řeč.
Mateřské školy – investice s vysokou
návratností
Děti vyrůstají
v různě podnětných rodinách a jsou na školu různě připravené. Mateřská škola s
kvalitním vzdělávacím programem může tyto rozdíly vyrovnat a připravit děti na
budoucí učení. Na základě výzkumů a pozorování například ve finských školkách
Crehan doporučuje, aby všechny děti chodily do školky až do 6–7 let. Místo
trénování tvarů písmen by se měly učit takové dovednosti, jako je třeba
soustředit se, plánovat činnosti, rozvíjet řečové dovednosti – vše formou hry.
Snaha „učit“ děti co nejdříve může mít špatný vliv na jejich motivaci nebo
sebepojetí.
U nás je
důležité přivést do školek i ty děti, které tam rodiče z různých důvodů
neposílají. Znamená to například vytvářet mezioborové týmy, které umí terénní
práci (sociální pracovníci, speciální pedagogové, školní psychologové).
Motivovat rodiče například obědy zdarma nebo příspěvkem na dopravu. A také
vyžadovat, aby školky měly kvalitní vzdělávací programy, nebo v některých
regionech zajistit kvalifikované učitelky.
Profesní rozvoj učitelů
Úspěšné
země pečlivě vybírají adepty o studium učitelství. Důraz se při studiu klade na
oborové didaktiky a certifikovaným učitelem se stane ten, kdo absolvuje nejen
studium, ale i určitou dobu praxe (oproti českému prostředí se jedná o měsíce
až roky). V prvních letech se u začínajících učitelů dbá na odborné vedení,
noví učitelé úzce spolupracují se zkušenými kolegy při přípravných setkáních
(mají nižší výukovou zátěž a jejich mentoři také). Plánování a hodnocení výuky
probíhá ve skupinách – učitelé na to mají vyhrazený čas ve svém rozvrhu.
Kanada nabízí učitelům dobré platy a podmínky (plat učitelů je jednou z mála věcí, které korelují s výsledky šetření PISA). Singapur nabízí stipendia pro budoucí a nové učitele. Čína jde cestou přísných podmínek na kvalifikaci učitelů a pracuje s kariérním řádem.
Řada z
těchto věcí vyžaduje systémový zásah na úrovni vzdělávací politiky, nicméně
pokud zřizovatel a vedení školy může podpořit nějakou aktivitu, která jde tímto
směrem, udělá dobře. Investovat lze například do mentorů, vzájemných hospitací
učitelů, supervizních setkání nebo péče o začínající učitele.
Podpora škol namísto cukru a biče
Ve všech
systémech se školy ze svých případných neúspěchů zodpovídají – některé
inspekci, některé místním samosprávám. Data pocházejí buď z řízeného hodnocení
učiteli (Finsko), školních zkoušek (Japonsko, Šanghaj, Singapur) nebo
provinciálních zkoušek (Ontario, Britská Kolumbie). Podstatné je taková data
mít a také to, k čemu se zjištění používají. V úspěšných systémech k tomu, aby
byla škole zajištěna pomoc a podpora a ona se mohla zlepšit. Sankce jsou až na
posledním místě.
V Kanadě je
vždy několik škol sdruženo do školské rady, která zaměstnává superintendanty
(obvykle bývalé úspěšné ředitele). Pokud škola neuspěje v provinciálních
zkouškách, superintendant se ředitele školy ptá, v čem byl podle něj problém,
probere s ním, jaké kroky podniknout, propojí ho s jinými školami, odkud si
může vzít příklad. Ředitelé škol se navíc setkávají pravidelně a vyměňují si
zkušenosti.
V Japonsku,
Šanghaji nebo Singapuru se do škol, které mají horší výsledky, cíleně umisťují
dobří ředitelé. V Šanghaji to je součástí rozsáhlejšího systému, který se
označuje jako „pověřené vedení“ – do slabší školy jsou cíleně dosazeni učitelé
a členové vedení z nějaké velmi dobré školy. Na chvíli mohou být dokonce
pověřeni vedením dané školy, pak se vrátí a v jejich práci pokračují učitelé a
vedení, které tam vyškolí.
V českých
podmínkách se můžeme soustředit například na výběr kvalitních ředitelů v
konkurzech, financovat uvádějící ředitele, motivovat ředitele k dalšímu
vzdělávání v oblasti leadershipu a strategického managementu a ředitele
odbřemeňovat. U velkých škol je možné například uvažovat o rozdělení funkcí na
technického a pedagogického ředitele.
Nejde o návod
V knize
jsou uvedeny i další zásady a praktické příklady. Nejde ale o návod, jak
nastavit vzdělávací systém. Spíše jde o to porozumět principům těchto zásad a
uvažovat o tom, co z nich může fungovat i u nás. Jak píše Crehan – nemá cenu
naříkat nad tím, že „je to všechno kulturou“. Ani ve zmíněných zemích nebylo
vše tak jako dnes. V 80. letech 20. století byl v Singapuru takový nedostatek
učitelů, že je museli najímat ze zahraničí. Dnes je tam učitelství prestižním
povoláním.
Žádné komentáře:
Okomentovat