Jménem SKAV, která zastřešuje 35 asociací a organizací působících v oblasti vzdělávání, Centra občanského vzdělávání a CEDU – Centra pro demokratické učení předkládáme stanovisko k procesu tvorby a naplňování harmonogramu revize RVP ZV. Za nutné považujeme navýšení časové dotace pro tvorbu tohoto dokumentu v řádu měsíců a také zkvalitnění designu celého procesu a jeho řízení. Tlak na rychlost revize RVP ZV ohrožuje kvalitu dokumentu a přijetí změny!
Proč je důležité zkvalitnit řízení?
V rámci
procesu revize se MŠMT a NPI ČR zatím nepodařilo vytvořit adekvátní podmínky
pro profesionální a odbornou práci zapojených expertů a expertek. Překážkou je
způsob řízení i nedostatečně připravený design tvorby dokumentu. Desítky
expertů pracovaly několik měsíců bez finálního zadání.
Doposud
také chyběl celkový realistický a detailní plán práce, který by promyšleně
určoval, jak na sebe navazují jednotlivé kroky tvorby kurikula. Oproti
současnému RVP ZV je v rámci revize naplánováno detailní rozpracování klíčových
kompetencí a průřezových témat. Obě oblasti a jejich funkční propojení do
vzdělávacích oblastí jsou zásadním, ale i novým krokem.
Kompetence (a jejich rozpracování) a detailně
zpracovaná průřezová témata jsou klíčovými prvky kurikula, přitom stále ještě
nejsou zveřejněny, natož aby bylo jasné, jak budou navzájem provázány a jak
budou implementovány do vzdělávacích oblastí a oborů. Kompetence jsou přitom
hlavním určujícím prvkem kurikula a jsou také zásadním požadavkem Strategie
2030+. Rozpracování klíčových kompetencí a průřezových témat tedy mělo logicky
předcházet dalším krokům a měl pro něj být vytvořen od konečného zadání
dostatečný časový prostor.
Dále není
zřejmé a veřejně dostupné, jak bude design tvorby a řízení tohoto náročného
procesu proveden. Dosavadní procesní excesy vedou nejen k plýtvání veřejnými
prostředky, ale i k neomluvitelnému mrhání odbornými kapacitami zapojených
expertů. Obdobnou zkušenost máme již z prací na revizích RVP, na kterých se
začalo a následně přestalo pracovat již
před třemi lety, výstupy z této doby navíc nejsou v současné práci využity.
NPI ČR sice
aktuálně zveřejnil koncepce revize pro
jednotlivé vzdělávací oblasti, ty ale byly vytvořeny bez zpracování
klíčových vstupů. Jde především o koncepci klíčových kompetencí a průřezových
témat. Ty, jak bylo popsáno výše, zatím nebyly zveřejněny a teprve nyní začíná
být konkrétněji vidět, jak různé skupiny o vzdělávacích oblastech přemýšlejí.
Elementární
logika tvorby tak komplexního dokumentu, jako je RVP ZV, je tedy zásadně
narušena, a pokud dosavadní proces nebude v následujících krocích důsledně
reflektován a zohledněn, hrozí, že výsledný dokument nebude soudržný, jeho
implementace bude problematická a cíle celého procesu revize tak nebudou moci
být splněny.
Proč je na tvorbu revize RVP ZV
potřeba více času?
Oceňujeme
dosavadní snahy přistupovat k tvorbě RVP ZV participativně. Pro kvalitu celého
dokumentu a následnou úspěšnou implementaci je participace klíčová. Pokud ale
má být participativní přístup efektivní, potřebuje kvalitní design, který
revizi RVP zatím chyběl, a to včetně realistického, detailního a veřejně dostupného
časového harmonogramu. MŠMT sice detailní harmonogram zveřejnilo, již od
počátku jej ale provázely pochybnosti, že je příliš ambiciózní. Navíc finální
verze zadání pro NPI ČR byla vydána se zpožděním v řádu měsíců (dle původního
harmonogramu měly být Hlavní směry pro revizi RVP ZV vydány v dubnu 2022, verze
HS RVP se zásadním doplněním zadání, klíčovým pro efektivní práci na úrovni NPI
ČR, ale byla k dispozici až v lednu 2023).
Dosavadní
veřejně dostupný harmonogram nejen, že není aktualizovaný, ale je i příliš
obecný a nenabízí konkrétnější představu o náročném procesu revize. Zároveň
jsme vedením NPI ČR i ministrem Vladimírem Balašem přes média ujišťováni, že
revize proběhne podle stávajícího harmonogramu.
Vzhledem k
tomu, že příprava hlavních směrů a zadání zabrala více času, než předpokládal
harmonogram, zásadní rozhodnutí a formulace pro další práci musely být
zpracovávány na poměrně vysoké úrovni obecnosti. Na tvorbu konkrétnějších a pro
další práci nezbytných formulací již dostatek času není, především na ty
extrémně důležité, například vzhledem ke koncepčnímu a detailnímu pojetí
provázání všech oblastí.
Navíc v
revidovaném kurikulu mají být detailně rozpracované oblasti, které jsme v
českém kontextu na této úrovni dosud nevytvářeli – například rozpracování
kompetencí do kontinuí a jejich provázání do očekávaných výstupů atd. Stejně
tak je pro český kontext nové a pro revizi klíčové zpracování základních
konceptů průřezových témat a jednotlivých oblastí a provázání těchto konceptů
mezi nimi. V minimálním čase se tak musí dělat složitá a zásadní rozhodnutí,
která vyžadují vysoce koordinovanou spolupráci, nicméně bez dostupného
přiměřeného času. Na zodpovědné zpracování těchto nových výzev je i vzhledem k
aktuálnímu zpoždění čas zásadně potřeba.
Termín
dokončení revize RVP ZV se navíc v rámci aktualizovaného prohlášení vlády
posunul z původního konce roku 2023 na rok 2024. Tlak na rychlé dokončení
procesu revizí je i v rozporu s aktualizovaným prohlášením vlády, které
předpokládá jejich dokončení (a nikoli implementaci) až v roce 2024.
Za 2–3
měsíce mají být klíčové kompetence rozpracovány do vývojových kontinuí, což
považujeme za časově zcela nerealistické zadání.
Rizika
Výše
uvedené problémy s nedostatkem času na tvorbu RVP ZV, limity v řízení a
omezenou transparentností procesu tvorby vedou, pokud se tyto podmínky ze
strany MŠMT a NPI ČR nezmění, k následujícím zásadním rizikům:
— Nekvalitní dokument nebude možné implementovat. Výsledný návrh nebude dostatečně
kvalitní, aby mohl dobře podporovat proces implementace a přijetí učitelskou
veřejností (např. příliš vysoká nebo naopak velmi nízká míra obecnosti,
nedopracované a dostatečně neprovázané kompetenční pojetí kurikula, nevhodně
zvolené zásadní koncepty z jednotlivých oborů, atd.).
— Nemůžeme si dovolit druhý neúspěch. Navíc i s ohledem na zkušenost s předchozí
kurikulární reformou není možné předložit učitelské veřejnosti dokument, který
není kvalitně dopracován tak, aby jako celek dával smysl a měl potenciál být
přijat.
— Ohrožení důvěry v kompetentní stát. Toto ve svém důsledku může do budoucna ohrozit
důvěru ve stát a jeho schopnost strategicky řídit vzdělávací politiky.
— Stát nebude mít kvalitně připravené budoucí generace, schopné čelit
naléhavým výzvám světa 21. století. Nedostatečně připravený dokument nejen implementaci nebude
svým designem podporovat, ale bude jí přímo zabraňovat a tolik potřebná revize
ve svém důsledku neproběhne.
— Nevyužitý potenciál participace. Obáváme se, že v důsledku časového tlaku může
docházet k omezování participace, ačkoli ta, pokud je dobře řízena, zásadně
zvyšuje kvalitu výstupů, přijetí dokumentů a zvyšuje potenciál pro úspěšnou
implementaci.
— Omezení transparentnosti procesu. Zároveň vnímáme systémové omezení transparentnosti a
participace tím, že prakticky všichni klíčoví experti, kteří se na tvorbě
revizí podílejí (jde o desítky osob) jsou s NPI vázáni pracovně právním vztahem
včetně doplnění upravující nemožnost veřejné komunikace o procesech tvorby.
Apely
Žádáme MŠMT o navýšení času na
tvorbu dokumentu revize RVP v řádu měsíců, včetně veřejné komunikace této
skutečnosti.
Navýšení času, pokud bude splněna i podmínka zkvalitnění řízení, je jedinou
možností nápravy. MŠMT tímto žádáme o podporu kvalitního řízení celého procesu
na úrovni NPI.
Participativní procesy je třeba
důsledně zachovat.
Participace, pokud je dobře řízena, zásadně zvyšuje kvalitu výstupů, přijetí
dokumentů a zvyšuje potenciál pro úspěšnou implementaci.
V tomto ohledu žádáme NPI o zvýšení
kvality řízení a transparentnosti celého procesu tím, že poskytne veřejnosti
design celého procesu tvorby dokumentu RVP ZV na NPI, který nabídne ujištění, že
naplánované kroky pro jeho tvorbu RVP jsou funkčně provázané a realistické.
Součástí je i včasné zveřejnění konkrétních termínů daných dílčích výstupů pro
veřejné připomínkování v dostatečném čase
Kdo jsme
Tento
dokument je výsledkem dlouhodobé expertní práce členských organizací Stálé konference asociací ve vzdělávání
(SKAV), reprezentující více než tři desítky organizací působících ve
vzdělávání, Centra občanského vzdělávání
a CEDU – Centra pro demokratické učení, které s předkládanými doporučeními
vyjádřily shodu. Žádáme relevantní aktéry na Ministerstvu školství, mládeže a
tělovýchovy a Národním pedagogickém institutu, kteří mají přípravu revize RVP
ZV v gesci, aby tato doporučení pečlivě zvážili a zahrnuli je do následných
kroků. SKAV nabízí MŠMT a NPI svojí podporu a spolupráci a je připraven se
zapojit do přípravy revize RVP ZV. Toto stanovisko navazuje na předchozí
stanoviska SKAV k revizi RVP ZV.
Žádné komentáře:
Okomentovat