U příležitosti Dne učitelů podepsali ministr školství Vladimír Balaš a zástupci fakult připravujících učitele společné memorandum týkající se přípravy učitelů a dalších pedagogických pracovníků. Dokument vznikl v návaznosti na naplňování Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
„Učitelé
a pedagogičtí pracovníci na všech stupních škol mají v procesu vzdělávání zcela
zásadní a nenahraditelný význam. Ovlivňují, zda budoucí generace budou schopné
prožívat plnohodnotný život, zda budou efektivně komunikovat, vzájemně
spolupracovat a učit se nové věci. S tím souvisí jak ekonomický, tak kulturní
rozvoj naší země. Fakulty připravující učitele a MŠMT tak u příležitosti Dne
učitelů společně prohlašují, že si vzájemně váží probíhající intenzivní
spolupráce na realizaci Reformy pregraduální přípravy učitelů a chtějí tuto
spolupráci dále prohlubovat,“ píše se v memorandu, které společně s ministrem Vladimírem
Balašem podepsali předseda Asociace děkanů pedagogických fakult ČR Daniel
Jandačka, předseda Asociace děkanů filozofických fakult Robert Antonín,
předseda děkanů přírodovědných fakult Tomáš Kašparovský a předseda Asociace
děkanů tělovýchovných fakult Miroslav Petr.
Podpora přípravy učitelů a dalšíchpedagogických pracovníků jako nutnost pro naplňování Strategie vzdělávacípolitiky České republiky do roku 2030+
Společné prohlášení fakult připravujících učitele a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky při příležitosti oslav Dne učitelů 28. března 2023
Učitelé a pedagogičtí pracovníci na všech stupních škol mají v procesu vzdělávání zcela zásadní a nenahraditelný význam. Ovlivňují, zda budoucí generace budou schopné prožívat plnohodnotný život, zda budou efektivně komunikovat, vzájemně spolupracovat a učit se nové věci. S tím souvisí jak ekonomický, tak kulturní rozvoj naší země.
V roce 2020 přijalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (dále jen „MŠMT“) Strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ (dále jen „Strategie 2030+“). Strategická linie 3 je věnována pregraduální přípravě učitelů. Již na začátku roku 2021 se MŠMT začalo realizaci strategické linie věnovat. Jednotlivé kroky jsou rozpracovávány v rámci Reformy pregraduální přípravy učitelů, které se účastní všechny fakulty připravující učitele (dále jen „FPU“). To úzce souvisí také s programovým prohlášením současné vlády, ve kterém se píše, že „Ve spolupráci s pedagogickými fakultami a fakultami připravujícími učitele posílíme motivaci pro výběr učitelského povolání a zasadíme se o reformu profesní přípravy učitelů s důrazem na praktické zkušenosti“.
FPU a MŠMT
tak u příležitosti Dne učitelů společně prohlašují, že si vzájemně váží
probíhající intenzivní spolupráce na realizaci Reformy pregraduální přípravy
učitelů a chtějí tuto spolupráci dále prohlubovat. Spolupráce již přinesla řadu
velmi podstatných výsledků, jako je shoda na způsobu podpory kvality
pedagogických praxí prostřednictvím podpory provázejících učitelů, spuštění
pokusného ověřování tohoto systému; spolupráce na vstupním a průběžném
vzdělávání pro provázející učitele; dále vytvoření Kompetenčního rámce
absolventa učitelství jako společné vize kvality a jeho otevření pro
připomínkování a další.
Realizace
Strategie 2030+ staví před FPU významné úkoly. Ty spočívají v nutnosti
uskutečňovat studijní programy tak, aby byly ve shodě se Strategií 2030+. Dílčí
úkoly směřující k tomuto hlavnímu cíli je možné shrnout následovně:
1. V
souladu s vytvářenou koncepcí pregraduální přípravy učitelů FPU usilují o to,
uskutečňovat studijní programy v souladu se Strategií 2030+. Konkrétně zvětšují
individuální podíl práce se studentem, inovují studijní plány (například větší
podíl speciální pedagogiky, práce s nadanými a talenty, osobní rozvoj, práce se
třídou, spolupráce s rodiči atd.) a rozvíjejí oborové didaktiky i pedagogický a
psychologický výzkum.
2. FPU
intenzivně rozvíjí spolupráci se vzdělávací praxí, konkrétně školami všech
stupňů v regionech, kde fakulty působí. Na školách v regionech probíhají
pedagogické praxe studentů, jejichž kvalita je systémově zvyšována. K tomu je
nutné zvýšit zainteresovanost edukační praxe, škol, krajů, obcí na spolupráci
při vzdělávání pedagogických pracovníků škol a školských zařízení pro
kompetence ve společnosti 21. století.
3. FPU
spolupracují na vytvoření a naplňování výše zmíněného Kompetenčního rámce
absolventa učitelství. Profil popisuje profesní předpoklady a kompetence
absolventa učitelství, který bude schopen zvládat zátěž profese, aplikovat
moderní metody a formy výuky zaměřené na žáka pro společnost ve 21. století,
efektivně spolupracovat s kolegy i rodiči aj. FPU budou implementovat
Kompetenční rámec do přípravy učitelů.
4. FPU
budou reflektovat připravovanou revizi rámcových vzdělávacích programů (RVP).
Příprava učitelů by měla reagovat na změny, které budou z revidovaného RVP
vyplývat, připravit případné organizační a strukturní změny.
5. FPU jsou
zásadními institucemi, které připravují pro společnost v 21. století
kvalifikované učitele, a to zejména v regionech, kde je nedostatek učitelů na
trhu práce. V těchto regionech je nutné zvýšit aktivity v přípravě učitelů.
6. FPU
usilují o posílení pregraduální přípravy učitelů s akcentem na využívání nových
technologií, včetně nastupující technologie v podobě strojového učení, jako
didaktických nástrojů.
7. FPU se
musí výrazně podílet na vytváření univerzitních center zaměřených na další
vzdělávání pedagogických pracovníků.
8. Ve vazbě
na zvyšování přítomnosti žáků s jiným mateřským jazykem v našich školách
pedagogické fakulty inovují a budou dále přizpůsobovat své studijní plány a
zároveň pracovat na kurzech pro učitele zaměřené na zvládání této problematiky.
Z výše
uvedených bodů vyplývá zásadní význam pregraduální přípravy učitelů vycházející
ze Strategie 2030+, aktualizovaných Rámcových vzdělávacích programů a
současných naléhavých problémů, kterým je české školství vystaveno. Zřejmá je
zvýšená náročnost přípravy budoucích učitelů, a to jak organizační, odborná i
finanční. Z tohoto pohledu musí být v rámci systému vysokého školství v ČR
pregraduální přípravě učitelů věnována odpovídající strategická pozornost a
podpora.
V Praze dne 28. 3. 2023
Žádné komentáře:
Okomentovat