Společností hýbe debata o školních domácích úkolech. Není divu. Problému rozumí každý, podobně jako sestavě fotbalového nároďáku, vakcinaci nebo měnové politice. A každý na to má tím pádem příslušně silný názor: „Děti se víc naučí,“ volají jedni. „Je to zbytečnost, která je jen poškozuje,“ reagují druzí. Bum, prásk, křach.
Zdroj: Hospodářské noviny 29. 3. 2023
Dovolím si z tohoto „fightu“ udělat úkrok stranou, abych se poté – jsa vzděláním učitel – s lehkou nadsázkou postavil na stranu zastánců domácích úkolů.
Vyjděme z toho, že
smyslem školního vzdělání nejsou vědomosti samotné. Upřímně řečeno, kdo dokáže
po třiceti letech odříkat bez zaváhání druhý zákon termodynamiky, vyjmenovat
osy souměrnosti v krystalických soustavách nerostů a rozebrat větu do
posledního přívlastku shodného? Já tedy ne. Smyslem všeobecného vzdělání by po
mém soudu měla být hlavně příprava na život. A tady hrají domácí úkoly opravdu
nezanedbatelnou, ba podstatnou roli. Jaké praktické kompetence si při nich děti
mohou osvojit, zkusím osvětlit na pěti příkladech.
1. Home office
V současném profesním světě se stále více prosazuje práce z domova. Začalo to v době covidu a trend se prohlubuje. Je stále obvyklejší, že se firmy odklánějí od rituálního „chození do práce“ a jde jim racionálně hlavně o to, aby byla příslušná práce vykonána. Šetří to náklady na kanceláře, energie a podobně.
Školní
domácí úkoly připravují nastupující generaci na tuto proměnu charakteru
práce velmi dobře. Děti si zkusí, jaké to je, pracovat, když nad nimi nikdo
nestojí, zkusí se soustředit, když vedle řve televize nebo
papoušek, případně když jim na pracoviště vtrhne vysmátý sourozenec, který
právě okusil nelegální substanci. Domácí úkoly vedou ke schopnosti soustředění
v obtížných podmínkách domácího kraválu; děti se jimi
mentálně zocelují a připravují se na tvrdou kariérní realitu.
2. Týmová práce
Kdo někdy viděl, jak dnešní děti řeší domácí úkoly, nestačí
zírat. Ne, opravdu to není nějaké osamělé dřepění s tužkou někde v koutě. Děti
fungují ve whatsappových skupinách, radí se, posílají si řešení, komunikují.
Prostě parádní týmová práce. Tak dobře jako domácí úkoly je
tomuto efektivnímu modelu fungování nic jiného nenaučí.
Ve třídě je
to jen simulace týmové spolupráce. V případě „domácích úkolů“ je to jiné.
Žáci se musí domluvit na čase, kdy se spojí, musí se domluvit, kdo bude co
řešit. A hlavně jsou motivováni k maximální efektivitě, protože úkolu nechtějí
věnovat více času, než je nutné. Kdo by se dlouho mordoval s „matikou“, když si
může jít zahrát střílečku nebo se mrknout na YouTube, že jo! Pro
budoucí uplatnění je to super dovednost.
3. Time management
V dnešní době si všichni stěžujeme, že nic nestíháme. Většinou
je to ale jen tím, že si své záležitosti nedokážeme rozumně zorganizovat. Coby
titulární chaotik to vím z vlastní zkušenosti velmi, ale opravdu velmi dobře.
Domácí
úkoly sice mohou být zatěžující, ale připravují děti na dobu dospělosti, kdy
nebudou nic stíhat, tak jako nestíháme nyní my. A budou mít, tak jako my,
na vybranou ze dvou možností: buď si dokážou zorganizovat čas, nebo skončí u
psychiatra. Je tu někdo, kdo u svých dětí nepreferuje první možnost? Asi není.
Takže doporučuju přitakat domácím úkolům jako dobrému tréninku time
managementu.
4. Práce pod tlakem
Ve firmách se, jak všichni víme, člověk musí
naučit rychlým změnám tempa. Chvíli se nedělá nic a pak najednou
přijde moment, třeba uzávěrka projektu nebo termín daňového přiznání, a jede se
na milion procent. Jak s tím souvisí domácí úkoly? Velmi! Jsou dobrým
pomocníkem při přípravě na tuto profesní realitu. Jak? V momentu, kdy
se na ně žák vykašle nebo na ně zapomene. Pak musí akcelerovat z nuly na
sto o přestávce, aby šéf (učitel) nic nepoznal a byl spokojen. Že se přitom
opisuje? No a co! Ve firmách se taky většinou nevymýšlí nic nového. Nejde
o to, být originální, podstatné je splnit úkol a tvářit se přitom v pohodě a
cool. Pak jde člověk rychle nahoru.
5. Objevování nových možností
Domácí úkoly jsou ideálním polem pro rozvoj kreativity. Ne kvůli tomu, co se v nich řeší, ale kvůli tomu, jakou metodou se řeší. Příkladmo: kde myslíte, že se umělá inteligence využívá nyní nejvíce? Ano, při řešení domácích úkolů. Že je to podfuk? No, jak se to vezme. Na tomto „podfuku“, tedy na spolupráci lidí s AI bude asi stát budoucnost řady profesí. A jestli si žáci budou za účelem řešení domácích úkolů tvořit své AI avatary, kteří jim pomůžou, budou pak zcela automaticky fungovat v prostředí, do kterého nyní dospělí vstupují s nechutí, nedůvěrou a obavami. Může se nám to samozřejmě nelíbit, můžeme s tím nesouhlasit, můžeme říkat, že to povede k obecnému zhloupnutí, a můžeme mít i pravdu, ale je to úplně fuk. Ve výše popsaném je prostě budoucnost.
Takže
celkově: domácím úkolům na školách lze říci ano. Pokud jich tedy nebude tolik,
že se z nich děti zblázní dříve, než by se na základě jejich řešení něco
praktického naučily. Domácí úkoly představují dobrý trénink na život. Ten není
jednoduchý a vyhrává v něm ten, kdo se dokáže rychle samostatně zorientovat.
Někdo tuto tréninkovou nabídku vezme, jiný ji nechá ležet, to je jedno.
Podstatné ale je, aby nabídka tréninku jako taková zůstala zachována.
Super názor - s nadhledem a vtipem. Souhlasím!!!
OdpovědětVymazatNaprosto souhlasím!!
OdpovědětVymazatTaké souhlasím s tímto názorem!
OdpovědětVymazatVelmi přesvědčivé a souhlasím !
OdpovědětVymazatAno, souhlasím. A děkuji, že to taky někdo vidí jako dobrou věc.
OdpovědětVymazatJeště bych k tomu přidala, že v současné době je velmi kritizována motivace absolventů plnit pracovní povinnosti (= úkoly), což jim obecně ztěžuje start na pracovním trhu. Domácí úkoly (samozřejmě v přiměřené míře) jsou dobrým tréninkovým nástrojem při výchově k zodpovědnosti- rozvíjí pracovní kompetence (kromě těch popisovaných kompetencí k řešení problémů).
Žáci si v době covidové výuky mnohdy pochvalovali, že si mohou sednout k práci, kdy jim to vyhovuje - tak proč by to mělo vadit u úkolů? Pokud k tomu připočítám bonus v podobě hodnocení (a to je další polemika!), tak každý má možnost si úkol "vyšperkovat" s využitím veškerých dostupných prostředků a přinést si tak "jedničku z domova".
A ještě jeden důvod, který není zanedbatelný. Učím češtinu a pokud chci hodně procvičovat, není už tolik prostoru k psaní souvislejších textů. Čím dál častěji se setkávám s tím, že písmo je nejen neúhledné, ale i nečitelné. Když nebudu zmiňovat různé testy (přijímací a maturitní zkoušky, přijímačky na VŠ), dotazníky a úřední záležitosti, tak v současné době hodně firem využívá samostatný písemný projev nebo přepis textu (třeba životopisu) jako nástroje u přijímacího řízení na vyšší pracovní pozice. Písemný projev je součástí naší prezentace, jednou z našich "vizitek". S vědomím, že mnozí zaměstnavatelé nechávají písemné projevy uchazečů posuzovat grafologem, by mělo být i toto úsilí učitelů chápáno kladně se slovy: Těžko na cvičišti - lehko na bojišti!
Nejsem proti pokroku, způsobů zadávání úkolů je hodně. Ale pokrok neznamená, že se musí všechno změnit, i to, co bylo dobré a osvědčené. Nikdo nedělá rád zbytečnou práci, takže kdyby to nebylo efektivní, proč už by dávno zkušení pedagogové od zadávání úkolů a ještě méně populárního jejich následného vymáhání neupustili? NO PROTOŽE TO ASI K NĚČEMU BYLO UŽITEČNÉ!
DÚ ano, známkovat ne.
OdpovědětVymazatČasto vypracuje jen jeden člověk za celou třídu, zbytek CTRL+V, otevřené zadání je zas jen pro větší děti.
Dobrý den, děkuji za racionální názor bez hysterie a emocí.
OdpovědětVymazatMoc hezky napsané a srozumitelné …souhlas 👍👍👍
OdpovědětVymazat