Při jednání u kulatého stolu pod záštitou premiéra Petra Fialy jsem představila balíček reformních opatření pro mateřské, základní a střední školy.
Zdroj: Pedagogicke.info, 28. 3. 2023
S pedagogy, odborníky
na vzdělávací politiku, ekonomy, zástupci zaměstnavatelů, či odborů jsme
diskutovali dopady a možné přínosy navrhovaných změn.
1. Prodloužení povinného
vzdělávání o dva roky na střední škole +
2. Zkrácení základní školy na 8 let
Trendem úspěšných
vzdělávacích systémů je modularita a prodlužování povinného vzdělávání. Řada
odborníků, rodičů, a dokonce i žáků se shoduje na tom, že devátý ročník se
postupně stal pouze čekáním na střední školu. Nahraďme ho dvěma povinnými roky
na střední škole.
✅ nastartujeme dlouho
odkládanou reformu středního školství
✅ pomůžeme efektivnějšímu
rozložení sil v učitelských sborech
✅ společný odborný základ
příbuzných oborů a postupná specializace usnadní dětem volbu oboru i úrovně
vzdělání
✅ získáme jednoduše více
kapacit pro ZŠ a MŠ
✅ získáme zhruba 10 miliard
pro efektivnější financování předškolního a prvostupňového vzdělávání
3. Redesign a podpora předškolního vzdělávání
Studie dokládají, že
investice do předškolního vzdělávání mají největší efekt a návratnost. Výrazně
ovlivňují průběh i výsledky následného vzdělávání s dopady až do dospělosti.
✅ využijme efektivně nově
vzniklé kapacity ZŠ
✅ vytvořme zde vyrovnávací
(přípravné) třídy
✅ přesuňme sem odklady
školní docházky a snižme jejich enormní množství
✅ šestileté děti s
odkladem nebudou blokovat místa nejmenším
✅ zrušme propadání,
podporujme žáky ve vyrovnávacích třídách
✅ zajistěme, aby každé
dítě ve škole zažilo úspěch
4. Na změny ve středním
školství koncepčně navazuje vytvoření systému dalšího profesního vzdělávání v
rámci celoživotní učení. To kvitují také zástupci zaměstnavatelů.
✅ s lepší prostupností vzdělávacího systému mezi
učebními a maturitními obory může změna sehraje pozitivní roli při volbě
vzdělávací a profesní dráhy
✅ uchopme všechny možnosti učení – ať už v
tradičních vzdělávacích institucích v rámci vzdělávacího systému či mimo ně –
jako jediný propojený celek, který:
✅ dovolí rozmanité a četné přechody mezi
formálním, neformálním a informálním vzděláváním, mezi vzděláváním a
zaměstnáním
✅ umožní získávat kvalifikaci, potřebné
znalosti, dovednosti a kompetence různými cestami a kdykoli během života
S odborníky se shodujeme na potřebě zásadní
změny, a to zejména u návrhu prodloužení povinného vzdělávání. Rušení devítky
naopak může být kontroverzní, nicméně nahlížejme na návrhy optikou toho, jaký
chceme vzdělávací systém za 10 let.
Svět prochází složitou dobou a před námi stojí
několik zásadních výzev. Pokud je chceme překonat a další generaci na ni
připravit, musíme se zvládnout adaptovat. Jako učitelé musíme mít odvahu, ideu
a vizi.
Dobře si uvědomuji, že
na zásadní změny je třeba nahlížet z pohledu všech aktérů a především s ohledem
na žáky. Klíčová bude odborná debata, na jejímž začátku se právě nacházíme.
Diskutujme.
V roce 1976 komunisté uvedli v život dokument o Dalším rozvoji československé vzdělávací soustavy. Důvody této optimalizace byly především ekonomické. Základní škola byla zkrácena na osm let a část učiva se přelila do nižších ročníků. Výsledkem bylo masivní přetěžování dětí mladšího školního věku, enormní nárůst klientů poraden a zahlcení tehdejších zvláštních škol dětmi, které v hlavním vzdělávacím proudu selhávaly. Povinná školní docházka byla prodloužena o dva roky středoškolského vzdělávání, což vedlo především k tomu, že už tehdy neatraktivní učňovské školy musely strpět řadu žáků, které nemohly vyloučit, a ocitly se v začarovaném kruhu apatie, nepostižitelného hrubého chování a nárůstu neomluvené absence. V devadesátých letech se i díky inovativním hnutím (Nemes aj.) podařilo (mimo jiné) tento krok stranou alespoň zčásti napravit.
OdpovědětVymazatNaprosto souhlasím se Zdenkem Běleckým - tyto "reformní" návrhy nelze považovat za dobrý nápad, již to tu bylo a velmi se to neosvědčilo.
OdpovědětVymazatV.Hrabovská
OdpovědětVymazatPaní Zajíčková, dřív než bude navrhovat podobné pitominy, by se měla seznámit s ím, co už tu bylo za komunistů, k čemu to vedlo, jak dlouho trvalo eliminovat důsledky...