V českém školství, o jehož nezbytné reformě se roky mluví a sepisují koncepce, se překvapivě alespoň něco málo začíná dít. Po letech kvantitativního růstu, kdy základní škola musela být v každé vesničce a každé krajské město chtělo svou vlastní univerzitu, bychom se konečně mohli zaměřit také na kvalitu.
Zdroj: Seznam
Zprávy 12. 10. 2023
Politiky
k tomu ani tak nedohnalo nějaké osvícenství, ale paradoxně spíš nedostatek
peněz. Ministr školství Mikuláš Bek z hnutí STAN, jenž je pod palbou
učitelů, kteří se cítí podvedeni slibem o platu ve výši 130 procent
průměrné mzdy, a jehož příští týden čeká stávka některých vysokých škol,
přišel s úplně novým argumentem – efektivitou.
Troufnul si
položit otázku, jestli všechny peníze směřující do školství – 270 miliard
korun ročně – jsou efektivně vynaloženy. Což je samozřejmě dost ožehavé,
protože se to nedá snadno změřit a protože vzdělávání všechny politické
strany rády označují jako svou prioritu.
Tuzemské
školství je světově unikátní tím, jak je decentralizované a atomizované.
A jak extrémní množství kompetencí drží ředitelé a zřizovatelé. Obce
u základek, kraje u středních škol a všemocné akademické senáty
řídící vysoké školy.
Ministr
s tlakem na efektivitu začal u veřejných základních škol, kterých
jsou dnes v zemi zhruba čtyři tisíce. Bek volá po jejich slučování,
k čemuž chce obce finančně motivovat. Samozřejmě s citlivým ohledem
na to, že prvostupňové školičky mají v malý obcích svůj velký komunitní
význam a že rodiče si pochvalují snadnou dostupnost.
Jde
o extrémy: Když třeba mají čtyři sousední vesnice každá svou malotřídku,
tak je chce dotlačit do společné základní školy s více třídami. Výsledkem
nemusí být jen dramatická ekonomická úspora, ale především také kvalitnější
výuka. Školní inspekce v jedné ze svých zpráv uvádí, že ve větších
institucích je více času na vzdělávání, protože se všichni – každý „školník“
zvlášť – nemusejí zabývat provozními patáliemi typu prasklý vodovod.
Bek se
zároveň rozhodl zastropovat počet pedagogických pracovníků, jako jsou učitelé,
asistenti pedagoga či školští psychologové, který se v posledních letech
zvedal výrazně rychleji než počet dětí. Což je dobře, ale v jednu chvíli
je nutné říct – dost, stačí. Mezinárodní srovnání ukazují, že čeští učitelé
mají méně přímé pedagogické činnosti než ti západní. Jednoduše řečeno – že méně
hodin učí ve třídách, zato věnují více hodin přípravě.
I kdyby
se ale v regionálním školství podařilo najít a odstranit všechny
neefektivity, nezvýší to podprůměrný a dále klesající podíl výdajů ze
státního rozpočtu na školství. Peněz je málo pořád.
V případě
středních škol už vlna slučování proběhla – v některých regionech se
povedla víc, jinde méně. Říkalo se tomu vznešeně optimalizace sítě škol. Kraje
jako zřizovatelé k ní byly donuceny rozpočtovými úsporami v kombinaci
s nižším zájmem o některé školy a obory.
Největší
neefektivnosti zůstávají na středních odborných školách bez maturity včetně
učilišť, v nichž chybějí studenti a učni, ale učitelé zůstávají.
Ministr Bek chtěl k další optimalizaci středních škol použít jako cukr
evropské peníze z Národního plánu obnovy, ale vláda to zamítla. Bez cukru
se toho moc reformovat nedá, protože ředitelé škol i regionální politici –
i s ohledem na krajské volby v roce 2024 – o žádné velké změny
zrovna teď nestojí.
Jediný, kdo
se jakýmkoliv reformám zcela brání, jsou tak vysoké školy se svou extrémní
autonomií a akademickým svobodami. Terciární vzdělávání trpí typickým
českým nešvarem – roztříštěností. Je to vlastně úplné stejné jako s obcemi
nebo základními školami. Je jich na desetimilionovou zemi až moc, protože
i tady platí ono motto: klidně malí, šedí, průměrní, to je jedno, důležité
je, že jsme samostatní!
V Česku
dnes máme 26 veřejných vysokých škol, kromě dvou z nich jsou to
všechny univerzity. Dále v zemi funguje ještě 50 soukromých vysokých
škol, dvě státní (Policejní akademie a Univerzita obrany) a pak ještě
několik zahraničních univerzit nebo jejich poboček.
Člověk by
mohl na základě tolika institucí poskytující nejvyšší vzdělání zvolat: To musí
být země zaslíbená, chytrými lidmi a inovacemi oplývající! Kdepak.
Tuzemské vysoké školství – až na výjimky – už roky spí. Hlavní potíž není ani
tak v počtu škol, ale v tom, že všechny dělají vlastně totéž. Chtějí
být univerzitami, tedy poskytovat spoustu oborů na více fakultách. Nabízet
bakalářské, magisterské i doktorské studium a navrch ještě dělat
výzkum.
Tím se ale
energie, talenti nebo peníze jen rozmělní a výsledek je bídný, šedivý.
Ideální by bylo mít vysoké školy rozmanitější – maximálně třeba deset
univerzit, které budou centry excelence a výzkumu a kde se budou
soustředit vědci. A vedle toho mít profesní vysoké školy, které budou
pružněji reagovat na potřeby trhu práce. Třeba dnes by už někdo takový měl
okamžitě otevírat obor o umělé inteligenci.
Všechny
tyhle problémy a hrozby nejsou ničím novým, už před patnácti lety je
v Bílé knize terciálního vzdělávání detailně popsali experti v čele
s Petrem Matějů a Danielem Münichem. Navrhli také spoustu změn, ale
za ty roky se z těch doporučení podařilo prosadit jen naprosté minimum.
Důvod?
Naprostá neochota podstatné části vysokých škol akceptovat nutnost změn. Každá
je přesvědčena, že musí mít charakter univerzity. A protože si užívají
velké autonomie, nikdo s nimi nehne. Žádná vláda nepůjde do střetu
s veleváženými rektory, děkany, profesory a docenty. Kdyby na ně
někdo přece jen zatlačil, budou volat, že ohrožuje jejich akademické svobody
a nezávislost.
Partikulární
zájmy hlavních aktérů tudíž znemožňují jakoukoliv reformu. Vlastně o ni
vysoké školy nestojí, současný rigidní systém jim vyhovuje. Jsou zabetonované,
funkcionáři a vyučující tam až na čestné výjimky chtějí hlavně klid
a pohodu.
Je to svět
sám pro sebe, uzavřený tomu vnějšímu. Soukromému sektoru i zahraničním
partnerům. Kariéru dělají výhradně lidé zevnitř, kteří tam jsou od studentských
let. Tento incestní způsob personálního rozvoje pak přirozeně brání novotám
a pokroku: My to tady takhle děláme roky, tak je to správně!
V
mezinárodních srovnáních pak vidíme, jak se české univerzity propadají
a ztrácíme talenty. Bohužel, má to fatální důsledky pro celou společnost.
Ztráta konkurenceschopnosti vysokoškolského vzdělávání dopadá na
konkurenceschopnost celé ekonomiky. Dnes to pociťujeme o to víc, když
nechápeme, jak je možné, že zrovna Česko zamrzlo a začíná zaostávat.
Je to
opravdu divné, protože tolik vědců a badatelů snad nikde jinde nemají!
A to nejen na univerzitách, ale také třeba v 54 výzkumných
ústavech Akademie věd. To by bylo, aby z toho něco nevzešlo. Aspoň jeden
důležitý vynález či inovace ročně!
Pokud si
přece jen kladete otázku, proč to nefunguje, existuje řešení: Měl by vzniknut
buď nový výzkumný ústav, nebo nová univerzita, kde se příčiny úpadku vzdělávání
budou zkoumat. A nejlépe v Karlových Varech, které si už roky
stěžují, že jsou jediným krajským městem bez veřejné vysoké školy.
Žádné komentáře:
Okomentovat