Před konferencí Lepší Česko se bavíme s největšími mozky Česka, politickou elitou i nejúspěšnějšími byznysmeny a byznysmenkami v zemi. Jan Konvalinka je biochemik, který stojí v čele Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd České republiky. Priorita Česka by podle něj měla být věda a vzdělání, navzdory programovým prohlášením však naše školství ve světě zaostává.
Zdroj: Forbes
13. 10. 2023
Budoucí
priorita naší země je ve vědě a vzdělání. Všichni se na tom shodnou, píše
se o tom v novinách, stojí to v programových prohlášeních
všech vlád za posledních dvacet let, a ještě jsem nepotkal ministra,
který by při těchto slovech chápavě nepokyvoval na souhlas. Takže je to
všem jasné a není třeba se o tom příliš rozepisovat.
Přesto máme
problém. Naše vysoké školy se propadají nebo maximálně stagnují ve všech
relevantních žebříčcích kvality. Naše střední a základní školy nevynikají
v žebříčcích přírodovědných, matematických ani jazykových dovedností.
U Vltavy žádné Silicon Valley nestojí (a to u Svratky je pořád
příliš malé), a když je třeba sáhnout k rozpočtovým škrtům, vysoké
školy a Akademie věd přijdou na řadu mezi prvními, priority nepriority.
Co
s tím? V první řadě je nezbytné si přiznat, že máme problém. Naše
věda a vysokoškolské vzdělávání nevzkvétají. Třicet let po revoluci
stále většina našich vysokých škol nemůže konkurovat západoevropskému
standardu. Ano, máme obory, katedry, možná některé ústavy, které se evropské
špičce blíží, ale stále to jsou bohužel spíše výjimky, které se prosadily
navzdory systému, ne díky němu.
Utěšujeme
se, že podle nejrůznějších ukazatelů je naše země stejně jako naše
nejlepší univerzity na špičce v bývalém sovětském bloku. Je nejvyšší
čas, aby nám to přestalo stačit. Možná opravdu nemůžeme mít hned
zítra v Praze Harvard ani Cambridge, ale neexistuje jediný důvod,
proč bychom se nemohli sebevědomě srovnávat s Heidelbergem nebo Lovaní.
A tam, kde jim nestačíme, přestat vynalézat kolo a poučit se
z jejich cesty k excelenci. Máme na to.
Jak to
udělat? Především je třeba se zbavit omezeného provincialismu. Všemi prostředky
a za každou cenu je třeba podporovat příchod nových špičkových lidí se
zahraniční zkušeností na naše vysoké školy a vědecké ústavy. Podporovat
zakládání nových vědeckých skupin a tam, kde je to jen trochu možné,
tlačit angličtinu jako hlavní komunikační prostředek.
Potřebujeme
nejlepší talenty z celého světa (nebo alespoň ze střední a východní
Evropy a Balkánu). Pevně doufám, že nemusím vysvětlovat proč. Abychom
získali cizí studenty a postdoky, potřebujeme i zahraniční vedoucí
laboratoří, ústavů a skupin, je to autokatalytický proces.
K tomu
jsou zapotřebí peníze, ale hlavně institucionální podpora: prostor, jazyková
vybavenost – anglicky musí umět nejen vedoucí katedry, ale i „paní na
studijním“ a lidi ve skladu. Angličtina se musí stát samozřejmým
komunikačním nástrojem, anglicky musí být i orientační šipky na chodbách
a bezpečnostní předpisy, anglicky se musí jednat na schůzi katedry nebo
ústavu.
Je protivné
žádat legislativní změnu, tu chce totiž každý jako řešení jakéhokoli
společenského problému, ale bez novely vysokoškolského zákona a zákona
o veřejných výzkumných institucích se nepohneme.
Rektoři
musí dostat pravomoci řídit své univerzity, ředitelé akademických ústavů
pravomoci řídit své ústavy, a to vše musí být spojeno s odpovědností.
Současné orgie alibismu, kdy v čele univerzit stojí hodnostáři
v šarlatu, kteří nerozhodují o rozpočtu své školy a jsou voleni
akademickými senáty bez odpovědnosti, musí přestat.
Musíme
rozvázat ruce ředitelů, děkanům a rektorům, aby mohli přijímat riskantní
rozhodnutí. Naše legislativa je totiž vymyšlena s předpokladem (možná
v 90. letech pochopitelným), že první, co chce takový vedoucí
pracovník udělat, je zašmelit svůj ústav developerovi a za stržený peníz
odjet na soukromý ostrov do Karibiku. To se ale neděje.
Nedějí se
ani jiné, mnohem důležitější věci: vzniká velmi málo spin-offů a startupů,
na účtech vysokých škol přitom leží neproduktivně miliardové prostředky, na
které se nedá sáhnout.
Mnohem důležitější změny, které potřebujeme, však nejsou legislativní, ale kulturní. Potřebujeme si přiznat, že nejsme tak dobří, jak bychom měli a mohli být, a musí nám to opravdu začít vadit. Třicet čtyři let po sametové revoluci je k tomu nejvyšší čas.
Žádné komentáře:
Okomentovat