Výzkumná agentura PAQ Research představila další analýzu ze série Odpovědní zřizovatelé – lepší školy. Tentokrát se zaměřila na financování a kapacity škol, přičemž z šetření podle agentury vyplývá, že nejdražší školy jsou ty nenaplněné. Výsledky přitom nemají.
Zdroj: www.forum24.cz 11. 4. 2024
V České
republice je aktuálně 756 podlimitních škol z celkových 3620 obecních, které
nesplňují podmínku počtu žáků na třídu stanovenou legislativou, a fungují tedy
na výjimku. Státu a obcím se nicméně prodraží, protože v nich za jednoho žáka
či žačku platí ročně v průměru o 31 tisíc korun více, vysvětlila agentura PAQ
Research.
„Neplatí
přitom argument, že podlimitní (málo naplněné) školy přináší lepší výsledky.
Neexistuje významný rozdíl v opakování ročníků nebo nedokončování ZŠ mezi
podlimitními a ostatními školami,“ uvedla. Podle zprávy České
školní inspekce mají dokonce devítiročníkové podlimitní základní školy horší
průměrné výsledky.
Analýza PAQ
Research podle ministra školství Mikuláše Beka (STAN) potvrzuje, že efektivita
je nezbytnou podmínkou, nikoli protikladem kvality vzdělávání. „Děkuji kolegům
za racionální příspěvek do diskuze o financovaní regionálního školství,“ uvedl.
Žáci
nenaplněných škol nemají lepší výsledky
Podlimitní
a málo naplněné školy nemají ani lepší výsledky, které by odůvodňovaly jejich
vyšší nákladnost, přičemž méně naplněné třídy bývají oceňovány za to, že
dovolují individuální přístup. Vzdělávací neúspěšnost mají školy při kontrole
sociálních podmínek a složení žáků srovnatelnou s těmi nadlimitními a
výrazný rozdíl není ani u nedokončování základního vzdělávání.
„Podlimitní
školy mají mírně vyšší míru opakování, vyšší podíl nekvalifikované výuky a
menší podíl škol s psychologem nebo speciálním pedagogem,“ dodává PAQ Research.
Podlimitní
školy mají zároveň horší zajištění pedagogickým a podpůrným personálem, což
agentura vysvětluje jejich častým výskytem mimo velká města a menšími možnostmi
pro nadstandardní financování kompenzující lokalitu školy. „Problémem je, že
podlimitní školy se nachází častěji v oblastech s vyšším počtem sociálně
znevýhodněných žáků, zároveň je pro ně složitější získat kvalifikované pedagogy
a specialisty, kteří by se mohli žákům věnovat,“ dodala.
Nenaplněné
školy se nevyplácí
Podlimitní
školy se finančně nevyplácí a pro obce jsou náročné pro jejich rozpočty. „Každý
žák ve škole s 10–15 žáky na třídu stojí obec o 13 tisíc Kč více než ve školách
s naplněnými třídami o 21–24 žácích,“ popsala agentura s tím, že data o
financování obcí na žáka naznačují, že menší školy s nenaplněnými třídami musí
zřizovatel více finančně podporovat a doplácet na jejich provoz. Na tom se
totiž v souvislosti s nižším počtem žáků ušetřit nedá. V budovách se
musí stejně topit, svítit, platit internet, uklízet nebo dělat účetnictví.
Zároveň na
málo naplněných třídách tratí i platy pro učitele a učitelky. Ředitel či
ředitelka s naplněnou třídou o 22 žácích dostává totiž pro své vyučující o 5 až
6 tisíce Kč měsíčně více na odměny učitelů než protějšek s třídami o 13 žácích.
Princip
naplněnosti je zásadní také pro státní financování. „Třídy s 10 až 15 žáky
má necelých 23 % škol obecních zřizovatelů a stát zde platí v průměru na žáka
56 tisíc Kč. Škol s
Velké školy
vyžadují od státu samozřejmě větší objem peněz, uznala agentura, ale dodala, že
rozdělením mezi žáky jsou finančně výhodnější, a ještě si mohou dovolit
častější dělení tříd (například angličtina na dvě skupiny), a to díky vyššímu
počtu financovaných hodin výuky podle tzv. PHmax.
Svazkové
školy jako řešení
Řešením
podlimitních nebo málo naplněných škol jsou podle PAQ Research svazkové školy.
Jedná se o formu sloučení škol pod jedno společné ředitelství. Model v rámci
dobrovolného svazku obcí v Česku sice existuje, ale dostatečně se neuplatňuje.
V České republice existuje pouze devět svazkových škol, které zřizují
různě velké svazky dohromady pětadvaceti obcí. Téměř čtvrtina všech škol –
celkem 877 škol – v Česku přitom má pod 50 žáků, platí proto za adepty pro
efektivní svazkování.
„Svazkování
zvyšuje počet žáků, naplněnost tříd a především objem financí. Svazková škola
má vždy jedno ředitelství, avšak většinu provozních věcí mohou ovlivňovat
všechny zúčastněné obce vhodným nastavením pravomocí, všechny hlasují o
rozpočtu a podobně,“ vysvětlila agentura.
Ministerstvu
školství tedy PAQ Research pro snížení počtu podlimitních škol a vyrovnání
nerovností u malých škol a zřizovatelů navrhlo, aby rezort jasně komunikoval
finanční zvýhodnění škol naplněných, častěji motivoval dotačními prostředky pro
stavbu nebo rozšiřování budov svazkových škol a zvýhodnil dobrovolné svazky
obcí či společenství obcí při převodu financování nepedagogických pozic na
zřizovatele.
Podlimitní
školy by podle objektivních kritérií, jako například dojezdnosti, vzdělávacích
výsledků nebo neúměrné zátěže dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo
sociálním znevýhodněním, na základě další analýzy dle agentury mohly být
omezeny a svazkování škol při zásadně podlimitní naplněnosti tříd by mohlo být
povinné.
Žádné komentáře:
Okomentovat