Tento týden se konalo poslední setkání studentů programu Lídr školy, který připravuje budoucí ředitele škol. Studenti toho pilotního ročníku mají nyní necelý měsíc přípravy na závěrečné zkoušky. Absolvování programu ale hodnotí velmi pozitivně. „Předčil moje očekávání,“ popsala jedna ze studentek.
Zdroj: Fórum24
25. 4. 2024
Národní
pedagogický institut (NPI) a organizace Učitel naživo spustily kvalifikační
program pro vzdělávání ředitelů škol v září 2022 s finanční podporou
ministerstva školství. Program má vedoucí pracovníky škol naučit, jak mohou
podporovat pedagogy a zavádět do výuky inovace.
Lídr školy je
dvouleté inovativní kvalifikační studium pro ředitele škol, které vzniká ve
spolupráci MŠMT, NPI ČR a organizace Učitel naživo. Cílem projektu je podle
jeho zřizovatelů mít v Česku takové ředitele, kteří trvale zařizují to, že se v
jejich škole každý žák učí naplno a s radostí.
Studium je primárně určeno pro zájemce, kteří potřebují nebo
chtějí získat kvalifikaci pro výkon funkce ředitele školy, ale také pro
zástupce ředitele, členy vedení školy a učitele. Součástí je také praxe u
zkušených ředitelů jiných škol.
Do pilotního ročníku se přihlásilo 210 uchazečů, přijato
bylo 72. Z toho jde nyní 67 k závěrečným zkouškám, které se konají za necelý
měsíc.
„Před třemi lety se zdálo, že tak velký a složitý projekt
snad ani nerozjedeme. Teď se ale ohlížím za obrovským množstvím práce
organizačního a lektorského týmu a nemůžu uvěřit tomu, jak kvalitní studium se
nám podařilo odpilotovat,“ říká manažerka projektu Kristýna Sovinská. „Pevně
věřím, že studenti opravdu budou posouvat své školy k lepšímu,“ dodává.
Náměstkyně ředitele NPI Klára Bezděková
novinářům řekla, že doufá, že program zůstane v institutu trvale. Od 4. dubna
už probíhá nábor do dalšího ročníku. „Specifikem programu je větší míra
pozornosti, která je věnovaná leadershipu. Je to možné proto, že je tam větší
časová dotace, než mají ostatní kvalifikační kurzy pro ředitele škol,“ popsala.
Právě schopnosti leadershipu jsou podle ní pro ředitele škol
důležité. „Je velmi zřejmé, že dobrou školu dělá silná vize a dobré vedení
školy. Záměrně říkám vedení, a ne řízení,“ podotkla.
Jedním ze studentů byl ředitel ZŠ a MŠ Loučovice Jan
Vopátek. „Výborné bylo, že lektoři a organizační tým Lídra školy mnoho setkání
plánovali v dobu, kdy jsme potřebovali využít některé tyto dovednosti. Byla tam
například příprava na zápis a my jsme měli zápis potom za měsíc, takže jsem
mohl použít ty informace, které jsme se dozvěděli,“ popsal na dotaz deníku FORUM
24.
Další studentka Dagmar Kubíčková hodnotí program velice
pozitivně. Pomohl jí i při konkurzu na pozici ředitele, který minulý týden
vyhrála. „Do konkurzu jsem šla s velkým očekáváním, co se bude dít, na co se
budou ptát. Po studiu jsem byla nádherně připravená, měla jsem povědomí o všech
oblastech, co je potřeba vědět,“ popsala pro FORUM 24. „Musím říct, že to
předčilo mé očekávání,“ hodnotí svou zkušenost s programem.
Ředitelé škol jsou v Česku často zatížení administrativou a
organizačními záležitostmi instituce, kvůli tomu nemají prostor věnovat se
přímo výuce a vytvářet podmínky pro růst učitelů. I to je podle průzkumu agentury PAQ Research jeden z důvodů,
proč české školství zaostává za těmi nejlepšími ve světě, jako je Estonsko,
Finsko, Nizozemsko nebo Kanada.
Ředitelé mateřských, základních i středních škol jsou do funkce obsazováni vždy na šest let, poté se buď zúčastní výběrového řízení, nebo končí. V rámci výběrového řízení ale nemusí znovu uspět. Zájem o post ředitele ale není velký, ve školním roce 2021/2022 se podle dat České školní inspekce do 41 procent konkurzů přihlásil jediný uchazeč. V některých případech se dokonce nepřihlásil nikdo.
Žádné komentáře:
Okomentovat