Zavedení regionálních průvodců škol na Kutnohorsku se osvědčilo a prokazatelně pomáhá ředitelům i učitelům v jejich práci. Vyplývá to ze studie, kterou po dvou letech testování této nové role ve školách ve vybraném regionu sestavil na základě sesbíraných dat Nadační fond Eduzměna.
Zdroj: Pedagogické
info 24. 4. 2024
Do projektu
Eduzměny se zapojilo 57 z 59 škol na Kutnohorsku, polovina
z nich si už díky spolupráci s průvodcem sestavila vlastní rozvojový
plán. Ten má pomoci vytyčit cestu k tomu, aby se ve školách dařilo lépe
učit, zaujmout děti, motivovat učitele a navazovat intenzivnější
spolupráci s kolegy.
Regionální
průvodci díky svým předchozím zkušenostem fungují ve školách jako externí
odborní poradci a mentoři. Pravidelně se scházejí s řediteli a ředitelkami a
nabízejí podporu a pomoc v konkrétních oblastech, které si stanoví sama škola.
Může jít například o asistenci při řešení nejrůznějších komplikací v chodu
školy, podání pomocné ruky v administrativních záležitostech, rady ohledně
dalšího vzdělávání pedagogů, návrhy na spolupráci nebo nabídky programů pro
děti. Průvodci také školy motivují k rozvoji a zkoušení nových přístupů,
zároveň jim usnadňují cestu ke změně, pokud se pro ni rozhodnou.
"Třetí
školní rok na Kutnohorsku sledujeme a vyhodnocujeme působení týmu regionálních
průvodců… a za tu dobu se můžeme opřít o množství kvalitativních dat, která
ukazují, že tento nástroj je velmi funkční a pomáhá posouvat jednotlivé školy
dopředu,” říká jedna z autorek studie Lucie
Soukeníková.
Role
průvodce není objevem Eduzměny, v jejím projektu se ale v Česku poprvé
vyzkoušelo, jaký efekt má práce průvodců při dlouhodobém a plošném nasazení ve
školách v jednom konkrétním regionu. Na Kutnohorsku aktuálně působí tým devíti
regionálních průvodců, Nadační fond Eduzměna plánuje na jeho působení do roku
2025 vydat celkem 16 milionů korun.
Sami
regionální průvodci na Kutnohorsku vidí velký přínos své práce v tom, že
ukazují školám možnosti spolupráce, vzájemné inspirace a sdílení
know-how. "Průvodce je důvěrník, nejvíce vedení školy, a pak i
učitelů a dětí,” popisuje svou roli jeden z týmu průvodců Jindřich Monček. "Jsem
(jako průvodkyně) takový laskavý pozorovatel, spojka a aktivní propojka.
Nejdůležitější v tom podle mě je, že na to (ve školách) nejsou sami. Že tam s
nimi jsem,” doplňuje jeho kolegyně Eliška Pácaltová.
Žádné komentáře:
Okomentovat