V pátek končí veřejná konzultace nového Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Po zapracování připomínek chce ministerstvo školství dokument ještě tento rok schválit. Připomínkové řízení ale ukazuje, že by bylo rozumnější celý proces posunout a dát víc prostoru na zapracování změn i na přípravu podpory pro školy.
Zdroj: TZ EDUin
28. 5. 2024
Hlavní cíle
revize RVP jdou správným směrem a to je třeba ocenit. Dokument by měl
podpořit změny ve výuce – například to, aby úspěchu mohl dosahovat každý žák,
aby výuka nebyla předimenzovaná učivem a více prostoru dostal rozvoj
nadoborových gramotností a kompetencí.
Současný
návrh RVP ale ukazuje, že změny se podařily zatím jen zčásti. Vzdělávací obory
jsou zpracované různě, není jasné, zda představují minimální, nebo optimální
úroveň. V některých oblastech se redukce obsahu příliš nepromítla.
Zdánlivě se jí podařilo dosáhnout tím, že v RVP není uvedené učivo
a očekávaných výsledků je celkově méně. Některé vzdělávací výsledky jsou
ale popsány tak, že zahrnují velmi složité a komplexní dovednosti, takže
ve výsledku se po žácích chce víc než dosud (např. v chemii nebo
geografii). Naopak některé očekávané výsledky působí někdy až příliš jednoduše
(např. v matematice).
Řada částí
RVP je nesrozumitelná i samotným učitelům. „Máme dobře napsané vize, ale
vize, které nejsou dobře pochopitelné pro velkou část českých učitelů.
Nejčastější otázka, kterou já slyším, je, proč jsou ty výstupy nastavené tak
strašně vysoko? Stačí si číst ta slovesa v těch výstupech: zhodnotí,
porovná, popíše svůj vztah k regionu. Myslím si, že pro velkou část
učitelů bude extrémně těžké si představit, jaké body pod tím je potřeba
naplnit, aby mohli takhle vysoko dojít,” popsal na Kulatém
stole pro vzdělávací oblast Geografie Marek Adler z Učitelské
platformy.
V materiálu
chybí více ukázek, jak jsou očekávané výsledky žáka myšlené, úlohy nejsou
gradované. Některé ukázky úloh nejsou podle EDUinu navrženy tak, aby rozvíjely
kompetence a odpovídaly navrženým výsledkům učení žáka. Kompetence navíc
nejsou rozpracované do všech slibovaných úrovní.
Národní
pedagogický institut během dvouměsíční veřejné konzultace organizoval několik
kulatých stolů k jednotlivým oblastem nového RVP. Nejen z nich vzešla
řada podobných vážných připomínek, které je teď důležité kvalitně zapracovat.
EDUin také
doporučuje, aby RVP prošel jednotnou editací – bude nutné sladit jazyk
dokumentu a dikci oborů napříč celým dokumentem. Dokument musí být
srozumitelný, každý by měl po jeho přečtení pochopit, o co v reformě
jde, jak má výuka vypadat, kam míříme. Pro úspěch celé změny by navíc bylo
potřeba posunout celý harmonogram úprav RVP.
Lucie
Slejšková, analytička EDUinu: „MŠMT chce mít do prosince RVP schválené.
V současném stavu RVP by to ale byla zásadní chyba. Pojďme dokument do
konce roku pečlivě dopracovat, zároveň ho znovu konzultujme s běžnými
učiteli, řediteli, připravme modelové ŠVP. V lednu příštího roku by MŠMT
mohlo ukázat upravenou verzi RVP odborné veřejnosti a posléze teprve celý
dokument schválit. Tím by se o rok posunul i start celé povinné výuky
na školní rok 2028/2029 (v roce 2026/2027 by začala dobrovolná výuka).
Celé změně by to jenom prospělo a učitelé by vše lépe přijali. Nebudeme
mít více šancí na to, aby vzniklo kvalitní národní kurikulum.”
Žádné komentáře:
Okomentovat