Společnost Wolters Kluwer vydala publikaci „Jak české školství spravovaly školské úřady a co z toho plyne pro Strategii 2030+“.
Zdroj: Řízení
školy 5/2024
Když rokem
2000 končilo odvětvové řízení školství, bylo to opravdu líto snad jen těm
nejdotčenějším z jeho aktérů – pracovníkům školských úřadů a souvisejícím
strukturám na ministerstvu školství. Jisté obavy pociťovali ředitelé škol i
starostové menších obcí. Všechny předchozí snahy školských úřadů zachránit
alespoň část přímého vlivu státu na obecní školy byly smeteny neprůstřelným
argumentem – kapři si svůj rybník sami nevypustí. Mnoho otázek a okolností
provázejících reformu veřejné správy zůstalo nejasných, nezodpovězených. Věděl
jsem, že se k odvětvovému řízení bude jednou nutno vrátit, hledat odpovědi na
otázky, a utvrzovalo mě v tom i občasné, ale vytrvalé vzpomínání pamětníků,
které připomněli i tvůrci Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+: „V průběhu
přípravy Hlavních směrů vzdělávací politiky jsme mnohokrát a opakovaně narazili
na požadavek opětovného zřízení školských úřadů.“
Nicméně
poměrně dlouho nejdůležitější aktéři vzdělávací politiky – politici, nové
struktury školské administrativy, expertní pracoviště, ale i asociace pedagogů
– jako by vytvářeli nové téma pro agnotologická zkoumání, jak utajovat a
ztrácet vědomosti. Na materiály různé provenience, které jsem stačil shromáždit
při hektickém stěhování ze školského úřadu na úřad krajský, usedaly na půdě
vrstvy prachu. Nutkání vrátit téma odvětvového řízení školství s využitím
osobního archivu a paměti, dokud je k dispozici, do veřejné diskuse, napravit
dluh, který jsem cítil k zapomínanému desetiletí dynamických změn ve školství,
pozoruhodných snah i obětavého nadšení tisíců profesionálů i fandů vzdělávání,
bylo upozaďováno mými stále protahovanými profesními aktivitami a především již
zmíněným oficiálním nezájmem vycházejícím z povědomí o školských úřadech jako o
přechodném experimentu, který je nenávratně uzavřen.
Situace se
změnila s prací na školské strategii pro nové plánovací období EU do roku 2030.
Z důkladných analýz jasně vyplývalo, že uprázdněný prostor po školských úřadech
nová struktura veřejné správy za dvacet let nedokázala zaplnit, což především
znesnadňovalo implementaci systémových změn odstraňujících nerovnosti v
přístupu ke vzdělání a v jeho kvalitě. Ve Strategii vzdělávací politiky ČR 2030+
se tedy logicky téma nového středního článku naléhavě objevilo. Že se zároveň
objevily snahy ujasnit si, jak střední články fungovaly v době odvětvového
řízení, jak byly konstruovány, jaké měly pravomoci, v jakém kontextu fungovaly,
jaké poučení a poselství mohou současnosti přinést, to je zásluhou Partnerství
pro vzdělávání 2030+ (dále jen „Partnerství“), pozoruhodné zastřešující
platformy mnoha různých organizací působících v rolích aktérů vzdělávací
politiky.
Když mě
Partnerství oslovilo jako pamětníka a přímého účastníka odvětvové správy
školství v devadesátých letech, abych co nejkonkrétněji odpověděl na otázky
osvětlující působení školských úřadů, byl jsem poctěn a potěšen. Brzy však také
zaskočen a znejistěn. Na vysvětlení, proč školské úřady vznikly, jak se
proměňovaly a jak zanikly, co a jak reálně ovlivňovaly, na to paměť ani krátký
exkurz do dostupných materiálů nestačily.
Musel jsem
se v nějaké podobě pokusit o rekonstrukci období působení školských úřadů, tzn.
především prostudovat relevantní literaturu a zejména doložit své odpovědi
dostupnými dokumenty. Nezbylo než vyhledat dobovou legislativu a ponořit se do
svého neuspořádaného archivu, pročítat výroční zprávy Školského úřadu Nový
Jičín, články uveřejňované v regionálním tisku, v
Jak je
publikace koncipována
Z nastíněné
rekonstrukce vznikal postupně v diskusi s Partnerstvím, zejména s vedoucím
pracovní skupiny Střední článek Vladimírem Srbem, a s pomocí korektorky Blanky
Kamenské text publikace Jak české
školství spravovaly školské úřady a co z toho plyne pro Strategii 2030+.
Struktura
vyplynula z použitého heuristického přístupu. Údaje se svými komentáři jsem
řadil nejdříve periodicky do pasáží obecných, zachycujících dle mého názoru
nejvýznamnější dobové akty legislativní, koncepční i obsahové, na ně pak
navazují mnou komentované pasáže dokumentující v uvedeném kontextu konkrétní
činnosti jednoho školského úřadu. Už tento koncept jasně vyjadřuje, že nejde o
snahu komplexně analyticko-synteticky zpracovat působení školských úřadů a
jejich možný vliv na podobu plánovaného středního článku řízení. To by
vyžadovalo erudovanou vědeckou práci.
Doufám, že
k jejímu vzniku, třeba po sérii diplomových prací, brzy dojde a můj příspěvek
bude také využitelný. Také proto, že Školský úřad Nový Jičín může vykazovat
jisté typizační znaky: střední velikost, personálně kontinuální vývoj,
zapojování do nadokresních aktivit. Rekonstrukce mi umožnila odpovědět na
většinu otázek položených Partnerstvím. Shrnul jsem je v kapitole Doporučení
pro tvůrce nového středního článku. Neodolal jsem možnosti zareagovat v Závěru
na Návrhy na posílení systému vedení a podpory mateřských a základních škol v
ČR, které Partnerství předložilo k veřejné diskusi v r. 2023 po obdivuhodné
analytické a organizátorské činnosti. Zveřejněné hodnocení a návrhy jsou místy
radikální, ale mé zkušenosti mě vedou k přesvědčení, že opět nezvládaná
implementace strategických cílů si radikální změny v jistý čas vynutí, a já
doufám, že k nim dojde i ve veřejné správě a zatím nepředstavitelný upgrade
školských úřadů se zreální.
Jak může
být publikace využita
Strategie
2030+ se se zmíněnou poptávkou po obnovování ŠÚ vypořádává lakonicky: „…Dle
našeho názoru by opětovné zřízení školských úřadů a zavedení odvětvového
centralizovaného řízení bylo spíše krokem zpět.“ Bez nějakého zdůvodnění,
argumentace. Prof. Veselý uvažuje při třídění existujících modelů středního
článku (SČ) například: „…o postupné změně a kombinaci dobudování středního
článku státní správy, postupném vzniku školského obvodu s několika klíčovými
institucemi a postupném rozšiřování záběru a významu SČ až k široce sdílené
odpovědnosti řady aktérů v rámci daného území.“ Myslím si, že v devadesátých
letech jsme byli na této cestě, ukončené tlakem „samosprávného třeštění“ (má
autorská nadsázka). To určitě stojí za prozkoumání. Že bychom se k nějaké etapě
této cesty vrátili? Zkušenosti z řady zemí s delší kontinuálně rozvíjenou
veřejnou správou ukazují, že ani decentralizační (devoluční) proces nemusí být
jednosměrný.
Ale i bez
úvah o obnovování odvětvového řízení by jeho zkoumání mělo zajímat všechny,
kteří o středním článku – podpory, vedení, řízení – ve školství přemýšlejí,
zabývají se jeho modelací, usilují o jeho prosazení. Aktuálně také proto, že
pokud se nepodaří ani druhá kurikulární reforma, tj. revize RVP, české
vzdělávání čeká krize, nejen latentní. Školské úřady jako střední články
řízení školství kdysi, není to zase tak dávno, vzdělávání významně ovlivňovaly,
implementaci mnoha změn v devadesátých letech pomáhaly.
V
literatuře se objevují požadavky na potřebné činnosti středního článku:
1. poskytovat
cílenou podporu školám;
2. umožnit
komunikaci a tlumit konflikty mezi školami a centrem;
3. podporovat
spolupráci mezi školami;
4. monitorovat
dosažené změny;
5. sdílet
a integrovat změny mezi různými školami;
6. mírnit
odpor dané komunity ke změně.
To vše školské úřady mohly dělat a v různé úrovni, dané vývojem kompetencí, úrovní monitoringu a evaluace, dostupnými zdroji i kapacitami, také dělaly. Avšak také vykonávaly roli, která je pro jakýkoliv funkční střední článek klíčová a o které se dle mého názoru příliš málo diskutuje – vyvažovaly autonomii a akontabilitu škol. Lucie Crehanová to ve své vynikající publikaci Chytrozemě(viz např. můj článek K „chytrozemím“ můžeme směřovat poklusem nebo s berličkami, Řízení školy 2/2023) vyjádřila výstižně: „Ve všech zemích, které jsem na téhle cestě navštívila, se akontabilita škol chápe jako zodpovědnost, tedy každá ředitelka nebo ředitel odpovídá za chod své školy a musí umět sami za sebe zodpovědět svému školskému úřadu, proč co dělají.“
Kdyby jen z této role školských úřadů vznikla pro současnost inspirace, bylo by to užitečné. Nový střední článek by sice převzal některé kompetence samosprávám, ale bylo by to přece v zájmu dětí. A je ve školství vyšší zájem?
Žádné komentáře:
Okomentovat