V pondělí 29. dubna 2024 se uskutečnil kulatý stůl v Poslanecké sněmovně, kde se sešlo přes 100 aktérů regionálního školství – učitelů, ředitelů, zástupců asociací a spolků, zástupců zřizovatelů i Ministerstva školství.
Zdroj: Pedagogické
info 5. 5. 2024
Diskuze se
soustředila na klíčové otázky týkající se zastupování učitelů, komunikace
jejich očekávání a názorů, a
zodpovědnosti za vyjadřování a obranu jejich profesních zájmů.
— Výsledky
ankety mezi aktéry regionálního školství ukázaly, že většina učitelů cítí, že
jejich hlas není dostatečně slyšet a že jejich potřeby nejsou srozumitelně
komunikovány. Učitelé se shodují na tom, že profese není ve veřejném prostoru
zastoupena jednohlasně ani profesionálně.
— Vznikla
silná poptávka po vytvoření zastřešující organizace, která by lépe reprezentovala
zájmy a potřeby učitelů v širším společenském a politickém kontextu.
— Diskuze
zdůraznila, že hlasem učitelů by měli mluvit především ti, kdo mají přímou
zkušenost s výukou a denním děním ve školách.
Společné
závěry setkání
— Panuje
shoda na tom, aby se zvýšila míra zapojení učitelů přímo do procesů
rozhodování, které se týkají školství.
— Vyzývá se
k lepšímu vzájemnému propojení učitelů, školských institucí, zřizovatelů a
vládních orgánů, aby byly efektivněji adresovány potřeby a názory pedagogů.
— Z kulatého
stolu vzešla jednoznačná výzva k reformě způsobu, jakým jsou učitelé v České
republice zastoupeni, a k většímu uznání jejich klíčové role v systému
vzdělávání.
— Diskuse
byla zaznamenána a je zpřístupněna celé školské komunitě prostřednictvím
videozáznamu a zápisu z akce.
V článku je uveden přehled vystoupení účastníků.
Záznam z průběhu akce
„Kdo by měl mluvit hlasem učitelů?“ najdete ZDE.
Žádné komentáře:
Okomentovat