Devadesát procent dětí by se mohlo na střední školu dostat hned v prvním kole. Tři čtvrtiny navíc na tu, kterou si přály nejvíc, odhaduje ředitel Cermatu Miroslav Krejčí.
Zdroj: Seznam
Zprávy 4. 5. 2024
Skončily
přijímačky a začaly maturity. Obě zásadní zkoušky má na starosti Cermat.
Jeho ředitel Miroslav Krejčí v rozhovoru pro Seznam Zprávy popisuje, že
většina dětí by se měla na školy dostat hned v prvním kole.
Zároveň
vysvětluje, proč se i letos v jednom z testů objevila chyba
a že stejná věc se stala patrně i v náhradním termínu. Cermat proto
chystá veřejnou databázi úloh, která by nejasně nebo chybně zadaným úlohám
mohla předejít.
Maturitní
zkoušky i ty přijímací by se také v budoucnu mohly skládat
elektronicky.
Děti za sebou mají přihlašování a přijímací zkoušky.
Samozřejmě se čeká na rozdělení na školy. Ale můžete už teď zhodnotit, jak se
to všechno povedlo?
Máme k dispozici simulace a už i taková první data
z DiPSy (Digitální přihlašovací systém, pozn. red.),
kdy to vypadá, že se v prvním kole dostane na střední školy přes
90 procent uchazečů. V Praze to bude trochu méně, v ostatních
krajích zase o něco víc. První simulace taky ukazují, že až
75 procent dětí by se mohlo dostat na svou první vybranou školu, zhruba
10 procent na druhou prioritu a 5 procent na třetí.
Berete tohle jako měřítko úspěchu elektronizace přihlášek, že se
v prvním kole dostane daleko větší podíl dětí něž v době papírových
přihlášek?
My ale nevíme, kolik dětí se v minulých letech nedostalo
v prvním kole. Média v minulosti přišla s tím, že se po prvním
kole skoro polovina dětí nedostala na střední školu, což v tom okamžiku
byla pravda. Následně se ale začala řešit odvolání a to, že se drtivá
většina nepřijatých dostala na odvolání, o tom už potom média dodatečně
nepíšou a ministerstvo tahle data nikdy nesesbíralo. Taková čísla letos
budeme mít, ale nemáme je s čím porovnat.
Ale minimálně ubyde chaosu se zápisovými lístky jako
v minulém roce. Je to tak?
To byl hlavní důvod, proč jsme zaváděli prioritizaci. Jako druhý
největší přínos všech změn pak vidím centrálně vyhlašované druhé kolo. Ještě
minulý rok rodiče obvolávali školy a zjišťovali, která ho vypíše. Každá ho
ale vypisovala i uzavírala jindy, informace nebyly nikde přehledně,
a už vůbec ne na jednom místě. Letos ale dáme 20. května v DiPSy
rodičům seznam všech škol v republice i s jejich kapacitami pro druhé
kolo a budou moct jednoduše vybírat.
Když jste v první otázce mluvil o simulacích, znamená
to, že už je rozdělovací algoritmus propojený se systémem přihlášek?
Jednak simulace dělalo CERGE, kterým vyšlo, že zhruba
13,5 tisíce dětí se nerozřadí. Jim jsme dávali data k odhadu
výsledků. My jsme zatím pouštěli algoritmus s náhodnými výsledky
a vyšlo nám, že nerozdělíme asi 11 tisíc uchazečů. Kromě Prahy navíc
ve všech krajích zůstane po prvním kole více volných míst na školách než
nerozřazených dětí.
Ostré rozdělování žáků nastane kdy?
Šestého května dáváme výsledky jednotné přijímací zkoušky
ředitelům. Na jejich základě udělají pořadí, vrátí nám to a devátého
rozdělujeme. Pak bude čas na nahlížení do spisu a 15. května se
zveřejňují výsledky.
Věříte, že bude všechno fungovat?
Jasně, že to bude fungovat.
Místo dcery
matka a další chyby
Máte už teď v hlavě, co byste chtěli pro příští rok
v přihláškách změnit?
Hodně kritizovaná byla se spuštěním systému problematika změny již
podané přihlášky. Omezení jsou ale právnického charakteru. Bylo by potřeba
říct, že správní řízení začíná až 20. února, tedy s ukončením termínu
pro podání přihlášek. Pak bychom mohli nastavit, že lze podat novou přihlášku, jen
pokud tu předchozí nejprve zrušíte.
Budeme také diskutovat o tom, jestli nezrušit hybridní
přihlášky. Zůstat by tedy mohly jen elektronické a papírové. Ukázalo se,
že hybridní moc nepomohly a někdy to spíš zkomplikovaly.
Jak to?
Bylo hrozně moc případů, kdy rodiče nečetli, co bylo na monitoru
a na papíře, a domnívali se, že podali přihlášku tím, že si ji
vytiskli, ale už ji neodnesli do školy. A pak týden po lhůtě přišli na to,
že nemají děti přihlášené.
A s tím se ale už asi nedalo nic dělat. Nebo ano?
O individuálních případech vždycky rozhodovali ředitelé. Nám do
toho nepřísluší nijak zasahovat. Ani radši nechci vědět, jak to někdy udělali.
Chápu, že vy ručíte za systém, nikoliv za konkrétní přihlášky…
Na druhou stranu je pak smutné říct dívce, že nepůjde na střední,
protože jí maminka sice podala přihlášku, ale den před konáním JPZ přijde na
to, že přihlásila sebe, a ne dceru.
A to se opravdu stalo?
Ano, to se stalo. Stejně jako případ uchazeče z Prahy, který
se hlásí jen na školy v Pardubicích. To je problém, když to nebyl záměr.
My jsme řešili i případ zdvojené přihlášky, kdy se rozvedení
rodiče neshodli. Vyřešily se nějak takové nejasnosti?
Před týdnem bylo 40 přihlášek tohoto charakteru. Začali jsme
to řešit se školami. Většinově se ukázalo, že ředitelé měli vše papírově
správně, ale neopravili to v DiPSy. V tuto chvíli je ještě šest
uchazečů s přihláškou v konfliktu. Tři máme přislíbené, že se vyřeší.
U třech máme ale indikaci, že zůstanou nevyřešeny, protože u nich
běží soudy.
A co s nimi?
Systém je nemůže zařadit do rozdělovacího procesu. Zůstanou ve
stavu, jako kdyby nepodali žádnou přihlášku. Dítě tak nebude umístěné
v prvním kole na žádnou školu.
Jak
předejít chybám
Když se podíváme na celý nový systém elektronického přihlašování,
jak hodnotíte zpětně tu kritiku, která na vás mířila?
Za mě proběhlo všechno, jak proběhnout mělo. Že jsme spustili
systém o den později, beru jako cenu za to, v jakých termínech jsme
pracovali. Nevidím v tom žádný problém. Navíc se ještě prodlužovala lhůta
na podání přihlášek.
Udělal byste něco jinak, kdybyste mohl radit svému mladšímu já?
Rada by byla jediná – udělej si na podzim víc času na
vývojáře.
A zapojoval byste do práce svého syna?
Kdyby to bylo potřeba stejně jako letos, tak ano.
V jednom z letošních testů se objevila nejednoznačná úloha.
Už jste zjistil, proč se to stalo?
Změna v tom klíčovém slově, které způsobilo nejednoznačnost,
proběhla až při poslední revizi češtinářů. Tedy potom, co úlohu zkontrolovali
všichni experti na matematiku. Ale nemůžu to hodit jen na ně, protože
i původní verze by mohla být napadená.
Vypadá to, že budeme mít obdobný problém ještě v jedné úloze
z náhradních termínů, která tedy jde už stoprocentně za revizí češtiny.
Uvažujete o nějaké změně systému přípravy úloh, aby se
předešlo podobným chybám, protože nejednoznačná zadání se objevují prakticky
každý rok?
Dokud se budou úlohy průběžně tvořit a všechno bude stejně
utajené, tak chyby budou vznikat i dále. Museli bychom na to mít
o měsíce více času. My totiž nedáváme testy vůbec do prostředí internetu,
takže všichni, kdo je kontrolují, musí fyzicky přijít do Cermatu.
Podle mě se to změní tedy až v okamžiku, kdy vytvoříme
databanku úloh, která bude veřejná. Když budeme mít na internetu sto tisíc
příkladů, ze kterých se budou skládat přijímačky, tak vychytáme během dvou nebo
tří let všechny potenciální chyby tím, jak budou žáci a učitelé úlohy
počítat a reportovat nám zpátky nejasnosti.
A takovou databázi tedy tvoříte?
Kvůli tomu jsem přišel do Cermatu, ale ještě jsem nezačal, protože
nebyl čas. Když jsem nastoupil, říkal jsem, že uděláme databanku 10 tisíc
příkladů, v tuhle chvíli jich mám na stole 30 tisíc. Příští rok chci,
aby se to spustilo.
Maturity
klidně „na pětkrát“
Tenhle týden začaly maturity, tak bych se chtěl zeptat, jak daleko
je digitalizace maturitní zkoušky?
Je to víceméně spojené s databankou úloh. Reálně ale
elektronizaci maturit i přijímaček budeme pouštět jako samostatný projekt.
Je asi taky nutné, aby školy byly vůbec technologicky připravené
na takovou změnu.
Já naopak říkám, že to musíme připravit tak, aby si školy
vystačily s tím, co mají, protože nemá smysl zahajovat elektronizaci, když
řekneme, že každý rok se musí nalít 300 milionů do počítačů
a tabletů.
S tím právě souvisí databanka úloh. Když bude dostatečně
velká a použitelná, tak nepotřebujeme mít jeden test pro všechny děti
v jeden okamžik, ale můžeme maturitu rozdělit klidně na pětiny
a každá skupina dostane jiný test, který ale bude srovnatelný. Pak si
školy vystačí s technikou, protože nebudou potřebovat tolik zařízení
najednou.
A co otázka zabezpečení? Nehrozí při elektronických maturitách
únik dat?
V okamžiku, kdy budou elektronické, tak systém sice bude běžet,
ale nebude mít data. V pondělí ráno jen určíme, které úlohy budou
v maturitě, a první, kdo to kdy uvidí, budou až žáci v čase
zahájení testu.
Žádné komentáře:
Okomentovat