Trh práce se proměňuje stále rychlejším tempem. Podle ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky (KDU-ČSL) v zemi v následujících letech vlivem digitalizace zanikne 300 tisíc pracovních pozic a další milion výrazně změní svou náplň. Stát proto plánuje velké investice do rekvalifikací. A o další vzdělávání nebo i přeučení na jiný obor má zájem i stále větší počet Čechů.
Zdroj: Hospodářské
noviny 13. 5. 2024
Dokazuje to
hned několik údajů. Jednak jsou to počty absolventů rekvalifikačních kurzů
úřadů práce. Zatímco před pěti lety jich bylo devět tisíc, loni už
kurz dokončilo téměř 24 tisíc Čechů. Prioritou je přitom podle Jurečky
doplnění digitálních dovedností, bez nichž se už pracovníci na trhu neobejdou.
Stát chce do roka a půl proškolit až 130 tisíc lidí a vyčlenil
na to pět miliard korun.
Rostoucí
zájem tuzemských pracovníků o další vzdělávání pozoruje například i
personální agentura Randstad. Data z jejího průzkumu z letošního března
ukazují, že nějakým kurzem prošlo 35 procent lidí na českém trhu. Polovina
pracovníků pak zvažuje, že nějaké další vzdělání absolvuje. A pětina
lidí navíc uvažuje o úplné změně kariéry.
„V poslední
době se vztah Čechů k rekvalifikacím výrazně posouvá. Vědí, že k tomu, aby byli
do budoucna konkurenceschopní na trhu práce a jejich znalosti byly nadále
relevantní, musí se nějakým způsobem vzdělávat,“ říká šéf české pobočky
Randstad Martin Jánský.
Největší
zájem o rozvoj znalostí je v rámci dvou věkových skupin. Jednou je mladá
generace. „Nastupují do svých prvních zaměstnání a chtějí se hodně učit.
Vzdělávání zmiňují a požadují už na vstupních pohovorech,“ popisuje Jánský.
Velkou
motivaci zejména dnešních dvacátníků ohledně většího vzdělávání prokázala řada
průzkumů. Například jeden od profesní sociální sítě LinkedIn odhaduje, že 74 procent příslušníků generace
Z (lidí narozených mezi lety
Jak dodává
Jánský, jsou dvacátníci zároveň trochu napřed a mají zpravidla už jednu z
nejcennějších dovedností na současném trhu práce a to je znalost
technologií. Tu se postupně ve velkém začíná doučovat i skupina pracovníků ve
středním věku, zejména od 45 let, která je podle dat agentury druhou
nejaktivnější ve vzdělávání.
„Začali
vnímat, že jejich relevance
na pracovním trhu začíná narážet na určité limity. Zároveň ale vědí,
že mají ještě minimálně 20 let pracovního života před sebou,“ říká Jánský. Roli
podle něj může hrát i fakt, že některé firmy tuto skupinu zaměstnanců zkrátka
postaví před hotovou věc a například přeučení se na nové technologie je pro ně
povinné.
Ve vyšších
věkových kategoriích pak Jánský zároveň pozoruje skupinu lidí, kteří se už
vzdělávat odmítají. „Jsou tam ale určitě pořád lidé, kteří doufají, že to do
důchodu nějak přežijí se stávajícími znalostmi a zkušenostmi.“
Podle
Jánského je Česko nicméně stále z hlediska vzdělávání zaměstnanců v evropském
srovnání pozadu. „V Evropě se rekvalifikacím začali věnovat mnohem dříve, takže
je vlastně pořád ještě doháníme.“ Ze srovnání agentury vychází, že je z hlediska
otevřenosti k dalšímu vzdělávání Česko někde u evropského průměru. Na vrcholku
žebříčku je pak Švédsko a Nizozemsko, kde se rekvalifikovalo téměř 60 procent
pracovní síly.
Rozdíl
vnímají odborníci také oproti americkému trhu. „Vidím u Američanů výrazně vyšší
vůli se dlouhodobě vzdělávat, rekvalifikovat a často začínat v úplně jiné
profesi, než kterou vystudovali. Celoživotní vzdělávání je pro ně nutnost,
zatímco u nás je to výsada těch více motivovaných,“ popisuje například Matouš
Tlapák, výkonný ředitel společnosti Lifeliqe. Ta se zabývá moderními formami
rekvalifikování, které nabízí právě i v USA.
Dodává
však, že rozvoj digitálních
technologií dohání ke změně i tuzemský trh a Češi se častěji pouští do
kurzů, které jim zpravidla přinesou daleko více než tradiční školní výuka.
Z hlediska digitální transformace mají však podle Jánského tuzemské firmy zatím
největší mezery.
Podporu
zaměstnavatele v učení se s novými technologiemi nicméně Češi postupně začínají
vnímat jako základ. V průzkumu agentury Randstad více než třetina
pracovníků uvedla, že by nenastoupila na pozici, kde by součástí nebylo
školení v oblasti AI. Nabízí je ale jen pětina tuzemských firem. Podle
Jánského bude rozvoj těchto dovedností zásadní pro firmy, pokud se budou chtít
vůbec udržet na trhu.
Mimo technickou
gramotnost mají zaměstnanci zájem o zlepšení komunikačních a prezentačních
dovedností nebo také manažerských schopností. Světové ekonomické fórum odhaduje,
že v roce 2027 budou na prvních dvou pozicích nejžádanějších dovedností před
technologickou gramotností také kreativní myšlení a analytické uvažování.
Žádné komentáře:
Okomentovat