Tři čtvrtiny procent vývoje mozku probíhají do sedmi let věku, největší potenciál vědci přisuzují období do tří let. Zbylých 25 procent se tvoří do 12 let a tím je mozek připravený pro další život.
Zdroj: Hospodářské
noviny 10. 5. 2024
Není to
pouze genetika, která ovlivňuje inteligenci dětí. Je to především kombinace
účinků genetiky s prostředím, ve kterém vyrůstají, a podnětů, kterým jsou
vystavované.
Proč je
důležité nechat dítě chodit po obrubníku? A s jakou činností se dnešní děti
často potkají v mateřské škole poprvé, přitom je pro jejich správný vývoj
nezbytně důležitá? Přinášíme tipy, jakými činnostmi rozvíjet batolata, ale
i děti školního věku, od organizací, které se na správný rozvoj a využití
potenciálu dětí specializují.
„Výzkumníci
tvrdí, že míra dědičnosti IQ může být u malých dětí dokonce pouze 0,3 procenta,
což zanechává obrovský prostor pro možnost její změny,“ uvádí Martin Chalupský,
zakladatel České asociace pro aktivní rozvoj dětí – CAPARD. Organizace,
která při covidové pandemii přerušila činnost a nyní se obnovuje.
„Dítě se
narodí s nějakým potenciálem, ale pokud ho v tom správném věku nepodpoříme,
nemusí se plně rozvinout,“ potvrzuje Lucie Měchurová, která má v Mense na
starosti kluby nadaných dětí. Naopak, pokud dítě od narození
dostává správné podněty, může i s nižším vrozeným potenciálem zvýšit
vlastní IQ.
Až 80
procent informací z vnějšího světa vnímáme primárně zrakem. Proto je důležité
dávat už malým kojencům dostatek podnětů. „Nejde jen o pár zavěšených medvídků
nad postýlkou, lepší je věšet černobílé a červené pruhované obrázky
na kolíčky, takže můžete věci měnit,“ uvádí speciální pedagožka a členka
CAPARD Ivana Vlková.
V batolecím
věku pak dochází k vývoji motoriky a je potřeba rozvíjet hned několik
oblastí. Činnosti podporující hrubou motoriku jako právě chůze po
obrubníku nebo pohyb v přírodě, na dětských hřištích či jízda na odrážedle
předcházejí pozdějším problémům dítěte například se sebeobsluhou, s házením
nebo udržením rovnováhy a držením těla.
„Nejlépe
uděláte, když miminku nebudete v motorickém vývoji nijak pomáhat. Nebudete ho
předčasně posazovat nebo vodit za ruce. Do jednoho roku doporučuji také
posilování hlubokého svalstva trupu. Je možné cvičit Bobathovu
metodu, která používá například velký balon či válec, nebo chodit na
oblíbené plavání,“ říká Vlková. Dětem prospěje také opičí dráha, házení nebo
kutálení s míčem, které má do budoucna pozitivní vliv na čtení.
Trénink
jemné motoriky zlepšuje obratnost ruky, ale i kooperaci ruky a oka, později
jsou zásadní u sebeobsluhy. Je to například hra s kostkami, stavění komínů,
vkládání tvarů do podložky, různé třídění materiálů podle velikosti, barev, tvarů,
zapichování párátek do cedníku, přelévání vody v kelímku či práce s jedlou
modelínou.
Už od
narození je dobré nezapomínat na hudbu. Zpívání rozvíjí v mozku celou
neuronovou síť napříč různými oblastmi. Hudba působí velmi pozitivně
na psychiku, podporuje fantazii a emoční vývoj dítěte, rozvíjí paměť,
motoriku i logické myšlení. „Říkanky, básničky, písničky z rádia, váš vlastní
repertoár třeba v autě. Ve věku dvou let už dítě samo zvládne reprodukovat
krátký rytmus a bude zpívat s vámi,“ radí Vlková.
U starších
dětí pak rodiče mohou rozvíjet schopnost napodobovat. Třeba vyskládat do
krabičky od vajíček různě barevné míčky a nechat dítě, aby je stejně srovnalo
do druhé krabičky. Tím mu usnadníte třeba i budoucí učení.
Nezapomeňte
si házet míčem
Mensa pro
školky připravuje program NTC Learning, nabízející ucelený soubor
činností, které předškolním dětem umožňují rozvinout vlastní potenciál na
maximální možnou hranici. Některé činnosti jsou sofistikované, jiné vlastně
obyčejné. „Jenže ze zkušenosti učitelek víme, že dnešní děti často právě ty
obyčejné věci nedělají a někdy si až ve školce poprvé vyzkouší házení míčem,“
popisuje Měchurová.
Po druhém
roce věku začíná vývoj slovní zásoby. V tomto období je důležité na dítě co
nejvíce mluvit, vyprávět si s ním, číst v obrázkových knížkách a postupně ho
zvykat na čtení před spaním. „Získají tak ke čtení pozitivní vztah, což je
důležité, protože dnešní děti si někdy hledají vztah ke knihám obtížně,“
připomíná Měchurová.
Od tří do
šesti let se nejlépe rozvíjí matematika a logika. Rodiče mohou
s dítětem třídit předměty podle velikosti, tvarů, barev, přiřazovat
určitý počet, porovnávat, jestli je něčeho hodně, málo, jestli je dům nízký,
vysoký. Později se přidává pravolevá orientace jako vpředu, vzadu, první,
prostřední, poslední a ještě později i časová a dějová posloupnost, nadřazené
pojmy.
Už od předškolního
věku je pak dobré mozek trénovat na práci s abstraktními symboly. „Podle
vývojové psychologie děti v předškolním věku s abstrakcí neumí pracovat, ale
není to pravda, pokud jim ji vhodně nabídneme,“ popisuje Měchurová.
V Mense to
dělají například s vlajkami. Dětem jich představí nejdříve třeba pět a přiřadí
si k nim správné země, pak přichází série dalších cvičení a končit to může tím,
že předškoláci umí říct, která vlajka patří jaké zemi, co se tam vaří za jídlo
nebo jakou tam poslouchají hudbu. Základem metody je ale propojovat symboly s
něčím konkrétním.
„Děti v
Číně se učí znakové písmo od tří let. Je to obrovský systém abstraktních
symbolů, a když se později dělají průzkumy funkční gramotnosti, tedy jak si
dokážou zapamatovat to, co se učí nebo přečtou, děti z Asie z těchto průzkumů
vždy vycházejí velice dobře,“ popisuje pedagožka.
Pro rozvoj starších dětí by Měchurová doporučila takzvané smart games. Což
jsou skládačky s různou tematikou, jejichž podstatou je, že mají vzrůstající
obtížnost. Jedna skládačka má třeba až 45 úrovní. Děti si ji procházejí od
prvního „levelu“ a postupně zvyšují obtížnost.
„Na těchto
hrách rodič dobře zjistí možnosti svého dítěte, kam až ho může posunout. Co
ještě zvládne a kdy už mu to nejde, a tím pádem ho to nebaví,“ vysvětluje s
tím, že naopak nutit dětem aktivity, na které ještě nejsou připravené, je
rodičovskou chybou.
Žádné komentáře:
Okomentovat