Do konce května mohla veřejnost podávat připomínky k chystané revizi toho, co se děti učí a budou učit na základních školách. Ministerstvo školství, potažmo Národní pedagogický institut ČR (NPI), na změnách dělá přes dva roky a už se má blížit ke konci. To, co už má hotové, mohl okomentovat prakticky kdokoliv, ale zájem nebyl vysoký.
Zdroj: Beduín
24/2024, 10. 6. 2024,
Celkem se
do veřejné konzultace podle Národního pedagogického institutu, který
revizi připravuje, zapojilo necelých 9 000 pedagogických
pracovníků a dalších odborníků z oblasti vzdělávání. Možnosti využili
také rodiče. Vzhledem k tomu, že stále neexistuje registr učitelů
s přesnými počty pedagogů či ředitelů, budeme pracovat s daty z loňského prosince. Podle
ministerstva bylo v prvních třech čtvrtletích roku 2023 zaměstnáno
v regionálním školství v přepočtu na celé úvazky téměř 293 tisíc
lidí, učitelů z toho bylo 157 tisíc. Pokud budeme pracovat
s 9 000 připomínkami celkem, v žádném případě se nedostaneme ani
na 10 procent pracovníků ve školství, kteří by revizi připomínkovali. Současně
šly ale některé připomínky mimo dotazník, například od organizací, nakladatelů
či spolků.
Jak
píše deník Právo, organizátoři počítali s větší účastí
rodičů. Ačkoli Veronika Loosová z Oddělení komunikace s veřejností
Národního pedagogického institutu připouští, že je pro rodiče složitější se
k některým oblastem vyjadřovat. Vyšší zájem a počet připomínek ale
čekali i od učitelů. U těch, kteří názor zaslali, se nestačili
divit.
„Trochu nás
překvapilo, že je pořád ještě velká část učitelů, která by se určitě ráda
vrátila ke klasickým osnovám, kde je jasně určeno, že 30. září se učíte
v dějepise tohle a tohle. Pořád ještě nepřijali tu volnost si učební
plán nějak designovat. Prostě se jim fungovalo mnohem líp v těch jasných
kolonkách,“ řekla Právu Loosová.
Vzhledem
k tomu, že volnější rámcový vzdělávací program vyměnil pevné osnovy před
20 lety, není to dobrá zpráva. Učitelé dodnes neumí s volností pracovat
a nutně to nemusí být jejich vinou – se zavedením rámcového vzdělávací
programu je třeba ruku v ruce počítat s metodickou podporou pro
pedagogy. To platilo v roce 2004 a platit to bude
i s aktuální schválenou revizí.
Otázkou
také je a zřejmě i zůstane, jak konkrétně se veřejnost v rámci
připomínek vyjadřovala nebo k čemu nejvíce. Národní pedagogický institut
totiž připomínky veřejně k dispozici nedá. „U výstupů z konzultací se
relevantními podněty budou zabývat odborní garanti a tvůrci dokumentu,
kteří je zohlední při úpravách, a Národní pedagogický institut pak bude
vybrané trendy a zásadní statistická zjištění prezentovat v průběhu
léta. Jakou to bude formou, nyní není jasné, ale určitá segmentace opakujících
se relevantních podnětů, hlavní směry a témata požadovaná ke změně, bude
provedena a prezentována,” řekl EDUinu mluvčí institutu Radek Melichar.
Fakt, že
připomínky jako celek neuvidíme, je škoda a nyní se podle analytičky
EDUinu Lucie Slejškové musíme spolehnout na NPI, že představí alespoň hlavní
okruhy připomínek. A to ještě před okurkovou sezonou. „Zaznívají občas
názory, že nemá cenu se v RVP dál nimrat, protože ‚učitelé si stejně
pojedou po svém‘. To jsme pak ale stříleli mimo terč. Naopak si myslím, že
záleží na tom, zda bude RVP dobře udělané, aby učitelům stálo za tu námahu
předělávat svoje školní vzdělávací programy a měnit výuku. A proto by
po zapracování připomínek měly přijít na řadu ještě další konzultace, ne již ve
stejné podobě, jako tomu bylo na jaře, ale s vybranými skupinami učitelů,
s odbornými institucemi, fakultami,” míní Slejšková s tím, že
ministerstvo školství i Národní pedagogický institut by měly společně
říct, jak se bude v revizi dále pokračovat.
Pracovníci
NPI nyní budou připomínky posuzovat a zapracovávat do finální podoby
návrhu revize, kterou na podzim předají ministerstvu školství. V dotazníku
bylo také množství otevřených otázek. Národní pedagogický institut je chce
analyzovat s tím, že by v průběhu června mohl seznámit veřejnost
s dalšími podrobnostmi, které z veřejné konzultace vzešly.
Žádné komentáře:
Okomentovat