Přijímací zkoušky na střední školy ještě zcela neskončily a mezi odborníky se již začínají probírat změny, ke kterým by v nich mohlo v příštích letech dojít. V budoucnu bychom měli mít společnou zkoušku pro všechny děti ukončující základní školu, jejíž výsledky by děti znaly už před podáním přihlášky, prozradil deníku Forum 24 náměstek ministra školství Jiří Nantl (ODS).
Zdroj: Fórum
24 11. 6. 2024
V letošním
roce probíhají přijímací zkoušky na střední školy poprvé v digitální
formě. Uchazeči si mohli zvolit tři školy, na které se přihlásí, přičemž je
prioritizovali, a tak se při výběru nabízela i možnost taktizování, aby měl žák
jistotu.
Druhá kola
přijímaček sice stále probíhají, nicméně už se otevírá diskuze o tom, co bude
potřeba v příštích letech vylepšit a změnit. Jedním z návrhů, který
zazněl mimo jiné i od šéfa Cermatu Miroslava Krejčího, který stojí za
technickou stránkou digitalizace, byla možnost výběru tří škol, na něž se žáci
přihlásí, až po zjištění bodů, výsledků z jednotné přijímací zkoušky Cermatu.
„Zdá se mi,
že se zformovala široká odborná a v podstatě i politická shoda na tom, že
bychom v budoucnu měli mít společnou zkoušku pro všechny děti ukončující
základní školu, jejíž výsledky by děti znaly už před podáním přihlášky,“
upřesnil pro deník FORUM 24 náměstek ministra školství Jiří Nantl (ODS).
Nantl
dodal, že v tom vidí významný motivační faktor i pro tu část dětí
z méně podnětného rodinného prostředí, které se dnes na maturitní obory
vůbec nehlásí, a tím pádem současnou podobu přijímacích zkoušek nekonají,
ačkoli by fakticky mohly. „Toto se mi zdá, že je samo o sobě zásadní krok pro
zlepšení rozvoje lidského potenciálu ČR,“ uvedl.
Momentálně
je v rámci ministerstva a jeho organizací zahájena detailnější odborná
diskuse, jak by konkrétní budoucí nastavení mohlo technicky vypadat, vysvětlil
náměstek s tím, že nechce spekulovat. Zavedení změn by nicméně podle
Nantla mohlo být napojeno na implementaci nového Rámcového vzdělávacího
programu pro základní vzdělávání.
„V každém
případě horizont zavedení nového systému – z mého pohledu a jak zatím
diskuse byla v politické rovině – bychom zřejmě optimálně viděli spojený
s implementací nového RVP ZV, s nímž by podle naší představy mělo být
spojeno také nastavení jednotných testů,“ řekl.
K této
změně by tedy mohlo dojít do dvou let. Podle časového harmonogramu by totiž
mělo ke schválení dokumentu revize RVP ZV na úrovni MŠMT proběhnout na podzim
tohoto roku. Od školního roku 2025/26 by měl být revidovaný rámcový
vzdělávací program používán školami dobrovolně a od školního
roku 2027/28 povinně.
Nantl
každopádně zdůraznil, že je především žádoucí potřebu přijímacích zkoušek
snižovat. „Zpřehledněním nabídky středoškolských oborů vzdělání a zavedením
univerzálněji pojatého a méně selektivního lycejního oboru, který bude dobrou
volbou pro děti, jež nejsou orientované tradičním akademickým směrem a ocení
všestrannější kurikulum významně pracujícím s osobnostním rozvojem,“
přiblížil svůj pohled na věc.
Žádné komentáře:
Okomentovat