Nástup umělé inteligence nejde zastavit a mění svět a studenti se musí naučit být dobří v tom, v čem je AI špatná. České školy ale usnuly v 19. století, píší v komentáři experti Creative Dock Martina Vošková a Adam Hanka.
Zdroj: Seznam
Zprávy 10. 6. 2024
Zatímco
dříve se informace těžko získávaly, dnes je nejsložitější je filtrovat
a najít to podstatné. Studenti v Česku se ale učí staticky
a nazpaměť.
Inovativní
ekonomika je jedním z předpokladů pro prosperující společnost. Česko se
však v této oblasti nevyznamenává, například v hodnocení Global
Innovation Index jsme se propadli v množství vytvořených inovací ze
17. na 27. příčku a v celkovém hodnocení ze 24. na
31. místo. Tento trend nebude snadné zvrátit. Co nám o našem přístupu
k inovacím ukazuje rychlý nástup umělé inteligence?
Pro technologický pokrok je klíčové propojit velkou škálu schopností, dovedností a znalostí. Hlavní roli hraje přirozená lidská zvídavost, spolupráce, kritická práce s informacemi i efektivní komunikace na všechny strany. V krátkém čase je zapotřebí nasát nové znalosti a rychle je zasadit do kontextu, zatímco všude okolo panuje kreativně chaotické prostředí.
Pravidla této hry začíná měnit AI, která je vynikající ve zpracování
velkého množství dat a provádění opakujících se úkonů. Dokáže rychle
a levně projít velké množství dokumentů, vybrat z nich to podstatné,
zanalyzovat dostupná data i shrnout obsah prezentace. Díky tomu samozřejmě
dochází k překotné automatizaci úkonů, které dříve vykonávali lidé.
Umělé
inteligenci ale naopak chybí měkké dovednosti, například schopnost řešit
problémy, kritické myšlení, kreativita i emoční inteligence. Pokud se mají
v budoucnu přirozená lidská a umělá inteligence doplňovat, je úkol
lidí, aby byli dobří v tom, v čem je AI špatná.
Klíč
k tomuto úspěchu leží v českých školách, které se však na novou dobu
adaptují příliš pomalu. Ekonomika postavená na inovacích potřebuje, aby se
český vzdělávací systém přizpůsobil 21. století a na propadliště
dějin konečně poslal principy, které se formovaly ve století páry.
Každý
neúspěch se tvrdě trestá
Čest
výjimkám, školám i učitelům, kteří se snaží pracovat moderními metodami.
Není jich málo, ale ve většině škol bohužel stále platí, že žáci jsou
vybavováni především statickým seznamem znalostí a individualistickým
myšlením. Klíčové kompetence a měkké dovednosti si musejí obstarávat mimo
školu ve svém volném čase nebo studiem v zahraničí.
Školy často
zanedbávají i motivaci k dlouhodobému myšlení. Vytváření inovací je
proces s nejistým výsledkem, ve kterém musíte věřit, že tvrdá práce může
přinést kýžený úspěch. Pokud se tak nestane, má smysl se z toho poučit
a zkusit to znovu. Zkušenosti z toho, co se nepovedlo, jsou totiž
často ty nejcennější. A přitom většina škol v mladých lidech tyto
vlastnosti nerozvíjí, ale naopak každý jejich neúspěch tvrdě trestá špatnou
známkou.
Vzdělání
založené na tom, co jsme si jako jednotlivci schopni uzurpovat pro sebe,
většinou nazpaměť, už dávno neodpovídá potřebám současného světa. Utápíme se ve
vzdělávacím individualismu, namísto abychom naše školství uzpůsobili věku umělé
inteligence a extrémně proměnlivého pracovního trhu. Mnohem důležitější je
týmová práce a propojování informací, tedy budování společně sdílených
znalostí. K tomu patří i práce s různorodostí názorů
a řešení konfliktů.
Řešení?
Změna rámcových vzdělávacích plánů
Jak se na
tuto cestu vydat? První krok je změna rámcových vzdělávacích plánů, které
definují, co se mají žáci ve škole naučit. Na to musí navazovat změna
didaktického přístupu, například ve skupinové práci nebo kritickém
vyhodnocování informací.
Před dvaceti lety jsme na německém gymnáziu ve třeťáku zažili výuku dějepisu, ve které studenti neprobírali postupný vývoj dějin rok za rokem. Dva měsíce jsme rozebírali tři největší mírové smlouvy novověku a simulovali zákulisní vyjednávání. Oproti běžné frontální výuce to byl velký rozdíl, který nám dal vhled nejen do motivace historických stran, ale i do přemýšlení našich spolužáků.
Kreativita se těžko známkuje
Rozvoj
kompetencí a měkkých dovedností není snadný, a hlavně není snadno
měřitelný. Nevyzkoušíte je jednoduchým testem jako vyjmenování českých králů ve
čtrnáctém století. O to důležitější ale je, aby si je žáci a studenti
osvojovali po celou dobu své školní docházky.
Na mysl
v tuto chvíli vytane citát Karla Čapka, že „Vzdělání je to, co nám
zůstane, když zapomeneme všechno, co jsme se naučili ve škole“. Mějme na
paměti, že škola má žáky připravit na život a na povolání, která
v dnešní době ještě ani neexistují, ne na příští písemku.
Žádné komentáře:
Okomentovat