pondělí 12. května 2025

Karolína Štuková: Ze škol jdou lidé, které firmy nepotřebují. Podnikatelé to chtějí změnit

Český vzdělávací systém se odtrhl od toho, co firmy potřebují, stěžují si podnikatelé. Někteří z nich neváhali a vzali věci do svých rukou. Proč a jak by se mělo české školství proměnit, řešili i řečníci na Konferenci České elity.

 

Zdroj: Seznam.Zprávy.cz 7. 5. 2025. Konferenci si také můžete poslechnout v audioverzi.

 

 

České školství nestíhá reagovat na potřeby trhu práce. Zatímco průmysl tvoří více než třetinu tuzemského HDP, školství vychovává stále menší objem absolventů technických oborů, které odvětví pro další rozvoj potřebuje.

 

„Průmysl tvoří více než třetinu hrubého domácího produktu, ale technické obory vystuduje jen zhruba 12 procent studentů,“ uvedl na Konferenci Česká elita pořádané Seznam Zprávami majitel Brano Group Pavel Juříček.

 

Nedostatek technických pracovníků potvrzuje i rektor Vysokého učení technického v Brně Ladislav Janíček. „Za posledních deset let nám poklesl počet studentů ve strojním inženýrství z 6500 na 3500.“

 

Studium technologických oborů přitom podle jeho slov nabízí obrovské možnosti uplatnění na trhu práce. „I kdybychom měli dvojnásobek studentů, než máme dnes, našli by uplatnění okamžitě,“ prohlásil v debatě, kterou Seznam Zprávy zorganizovaly v unikátním prostoru funkcionalistické vily Tugendhat.

 

 

______________________________

 

Hosté konference České elity

 

Pozvání do debaty přijali:

Pavel Juříček, majitel Brano Group,

Ladislav Janíček, rektor VUT,

Radoslav Slovák, zakladatel a spolumajitel společnosti Edhouse,

Věra Komárová, spolumajitelka Dermacol a zakladatelka školy Leonardo V. Academy

 

______________________________

 

 

Mladí utíkají z technických oborů

 

Technické vzdělání podle diskutujících ztrácí atraktivitu. Ještě před patnácti lety byla zhruba čtvrtina studentů vysokých škol v technických oborech, dnes je jich zhruba o polovinu méně.

 

„Více než 40 procent žáků středních škol propadá v prvním ročníku kvůli matematice a fyzice, což je významný demotivační faktor,“ dokreslil současnou situaci ve vzdělávání v technických oborech Ladislav Janíček. A varuje, že už na základních školách se téměř polovina žáků vyjadřuje, že o technickém oboru nikdy neuvažovala.

 

 

Návrat se nekoná

 

K nedostatku technicky vzdělaných absolventů se přidává i regionální problém. „Máme pobočky ve Zlíně a Olomouci, ale většina studentů se po studiu do regionu nevrací. To je pro nás zásadní výzva – přitáhnout je zpátky,“ popisuje realitu spolumajitel softwarové společnosti Edhouse Radoslav Slovák.

 

Podle něj ale nestačí chtít – firmy musejí být aktivní a spolupracovat se školami. „Děláme osvětu, nabízíme stáže. Ale pokud jde o to, co po školách vlastně chceme, často to ani neumíme přesně definovat,“ upozorňuje Radoslav Slovák.

 

V oblasti vývoje softwaru se totiž podle jeho slov technologie mění každých deset let. „Klíčové je naučit studenty univerzální dovednosti – kritické myšlení nebo práci s daty,“ dodává.

 

 

Co mají školy učit?

 

Právě rozpor mezi konkrétní poptávkou firem a vzdělávacím obsahem je jedním z jádrových problémů. „Firmy často chtějí obecně vzdělané inženýry, které si dál sami profilují. Ale zároveň požadují, aby byli připraveni na týmovou práci, kreativní řešení a projektové myšlení,“ vysvětluje Janíček.

 

Věra Komárová, spolumajitelka Dermacolu a zakladatelka školy Leonardo V. Academy, dodává, že samotné technické znalosti nestačí. „Důležitá je také znalost cizích jazyků a všeobecný přehled. Proto jsme si založili vlastní školu – chtěli jsme poskytovat vzdělávání, které bude odpovídat reálným potřebám,“ uvedla.

 

Pavel Juříček zase popsal svoji zkušenost se střední průmyslovkou, kterou pomohl zreformovat na Karvinsku. Z jeho zkušenosti mimo jiné vyplývá, že klíčovou postavou ve školství je motivovaný a šikovný ředitel, který se může opřít třeba o firmy z okolí.

 


Bez systémové změny to nepůjde

 

Český vzdělávací systém podle diskutujících zaostává nejen v obsahu, ale i v celkové strategii. „Stále ještě doháníme zbytek Evropy, pokud jde o vysokoškolskou vzdělanost. A nestačí jen zvyšovat počty, musíme řešit strukturu celého systému,“ myslí si Ladislav Janíček. Motivaci by podle něj mohly zlepšit i cílené finanční pobídky.

 

Podle Radoslava Slováka by zvýšit motivaci studovat technické obory pomohla také významnější komunikace mezi školami a firmami. „Pokud by každá firma udělala něco pro základní nebo střední školy, dokázali bychom velkou změnu,“ uzavírá.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat