Český vzdělávací systém se odtrhl od toho, co firmy potřebují, stěžují si podnikatelé. Někteří z nich neváhali a vzali věci do svých rukou. Proč a jak by se mělo české školství proměnit, řešili i řečníci na Konferenci České elity.
Zdroj: Seznam.Zprávy.cz
7. 5. 2025. Konferenci si také můžete poslechnout v audioverzi.
České
školství nestíhá reagovat na potřeby trhu práce. Zatímco průmysl tvoří
více než třetinu tuzemského HDP, školství vychovává stále menší objem
absolventů technických oborů, které odvětví pro další rozvoj potřebuje.
„Průmysl
tvoří více než třetinu hrubého domácího produktu, ale technické obory vystuduje
jen zhruba 12 procent studentů,“ uvedl na Konferenci Česká elita pořádané
Seznam Zprávami majitel Brano Group Pavel Juříček.
Nedostatek
technických pracovníků potvrzuje i rektor Vysokého učení technického
v Brně Ladislav Janíček. „Za posledních deset let nám poklesl počet
studentů ve strojním inženýrství z 6500 na 3500.“
Studium
technologických oborů přitom podle jeho slov nabízí obrovské možnosti uplatnění
na trhu práce. „I kdybychom měli dvojnásobek studentů, než máme dnes, našli by
uplatnění okamžitě,“ prohlásil v debatě, kterou Seznam Zprávy
zorganizovaly v unikátním prostoru funkcionalistické vily Tugendhat.
______________________________
Hosté
konference České elity
Pozvání
do debaty přijali:
Pavel
Juříček, majitel Brano Group,
Ladislav
Janíček, rektor VUT,
Radoslav
Slovák, zakladatel a spolumajitel společnosti Edhouse,
Věra
Komárová, spolumajitelka Dermacol a zakladatelka školy Leonardo V. Academy
______________________________
Mladí
utíkají z technických oborů
Technické
vzdělání podle diskutujících ztrácí atraktivitu. Ještě před patnácti lety byla
zhruba čtvrtina studentů vysokých škol v technických oborech, dnes je jich
zhruba o polovinu méně.
„Více než
40 procent žáků středních škol propadá v prvním ročníku kvůli matematice
a fyzice, což je významný demotivační faktor,“ dokreslil současnou situaci
ve vzdělávání v technických oborech Ladislav Janíček. A varuje, že už
na základních školách se téměř polovina žáků vyjadřuje, že o technickém
oboru nikdy neuvažovala.
Návrat se
nekoná
K
nedostatku technicky vzdělaných absolventů se přidává i regionální
problém. „Máme pobočky ve Zlíně a Olomouci, ale většina studentů se po
studiu do regionu nevrací. To je pro nás zásadní výzva – přitáhnout je
zpátky,“ popisuje realitu spolumajitel softwarové společnosti Edhouse Radoslav
Slovák.
Podle něj
ale nestačí chtít – firmy musejí být aktivní a spolupracovat se
školami. „Děláme osvětu, nabízíme stáže. Ale pokud jde o to, co po školách
vlastně chceme, často to ani neumíme přesně definovat,“ upozorňuje Radoslav
Slovák.
V oblasti
vývoje softwaru se totiž podle jeho slov technologie mění každých deset let.
„Klíčové je naučit studenty univerzální dovednosti – kritické myšlení nebo
práci s daty,“ dodává.
Co mají
školy učit?
Právě
rozpor mezi konkrétní poptávkou firem a vzdělávacím obsahem je jedním
z jádrových problémů. „Firmy často chtějí obecně vzdělané inženýry, které
si dál sami profilují. Ale zároveň požadují, aby byli připraveni na týmovou
práci, kreativní řešení a projektové myšlení,“ vysvětluje Janíček.
Věra
Komárová, spolumajitelka Dermacolu a zakladatelka školy Leonardo
V. Academy, dodává, že samotné technické znalosti nestačí. „Důležitá je také
znalost cizích jazyků a všeobecný přehled. Proto jsme si založili vlastní
školu – chtěli jsme poskytovat vzdělávání, které bude odpovídat reálným
potřebám,“ uvedla.
Pavel
Juříček zase popsal svoji zkušenost se střední průmyslovkou, kterou pomohl
zreformovat na Karvinsku. Z jeho zkušenosti mimo jiné vyplývá, že klíčovou
postavou ve školství je motivovaný a šikovný ředitel, který se může opřít
třeba o firmy z okolí.
Bez
systémové změny to nepůjde
Český
vzdělávací systém podle diskutujících zaostává nejen v obsahu, ale
i v celkové strategii. „Stále ještě doháníme zbytek Evropy, pokud jde
o vysokoškolskou vzdělanost. A nestačí jen zvyšovat počty, musíme
řešit strukturu celého systému,“ myslí si Ladislav Janíček. Motivaci by podle
něj mohly zlepšit i cílené finanční pobídky.
Podle
Radoslava Slováka by zvýšit motivaci studovat technické obory pomohla také
významnější komunikace mezi školami a firmami. „Pokud by každá firma
udělala něco pro základní nebo střední školy, dokázali bychom velkou změnu,“
uzavírá.
0 komentářů:
Okomentovat