Skóre v matematické gramotnosti v mezinárodních testech PISA u českých žáků stále klesá. Analytici ministerstva školství proto nyní výsledky podrobně zkoumali a ukázali na dlouhodobě neřešené problémy. Výsledky? Kromě toho, že české školy neumí podporovat děti ze sociálně slabého prostředí, je tu i nevyužitý potenciál dívek. Podle odborníků se dívky matematiky bojí, a proto v ní nedosahují takových výsledků jako chlapci. Zasáhnout by měli učitelé.
Zdroj: Hospodářské
noviny 11. 12. 2025
Resortní
odborníci odhalili hluboký vztah mezi výsledky v matematických úlohách a
úzkostí z mnohdy neoblíbeného předmětu. „Studie ukazují, že dívky trpí
úzkostnými a depresivními příznaky dvakrát častěji než chlapci. Je to
nejsilnější faktor, který ovlivňuje výsledky žáků,“ uvádí analytik oddělení
sekundárních analýz ministerstva školství Aleš Macháček. Učitelé by se podle
něj měli dívkám ve výuce cíleně věnovat, podněcovat je k aktivitě a
podpořit je, pokud si všimnou, že se třeba bojí odpovídat.
Situaci
nepomáhá ani fakt, že čeští žáci se obecně proti svým zahraničním vrstevníkům
podceňují. Sami v sebe nevěří a důvěru v jejich schopnosti nevkládají ani
učitelé, což opět potvrzují výzkumy. Nedostatek sebedůvěry se pak negativně
promítá do obliby předmětu. A pokud některý předmět nemají žáci rádi,
promítá se to i do jejich výsledků, opět více u dívek než u chlapců.
Macháček
zároveň přiznává, že na úzkosti související s matematikou u dívek může mít vliv
i ve společnosti zakořeněný stereotyp, že matematika je spíše pro
chlapce: „Dívky tak mohou mít pocit, že se nemá cenu zapojovat, protože
aktivita se očekává hlavně od chlapců.“ V češtině či čtenářské gramotnosti
je to zase obráceně – tam se podceňují chlapci.
Není to
první analýza, která na lišící se přístup k dívkám a chlapcům a s tím
související rozdílné výsledky ukazuje. Letos v létě například vyšla v časopise
Nature studie o výzkumu na dvou tisících francouzských dětí, která poukázala na
to, že při nástupu do první třídy měli
v matematice chlapci
i dívky velmi podobné výsledky. Už po čtyřech měsících byl však u chlapců vidět
výrazný náskok, který se v průběhu roku ještě zvětšoval.
Odborníci
se shodují, že odlišnost ve výsledcích není vrozená. Například v severských
zemích se rozdíl neobjevuje v žádném věku. Řada dalších zemí ale se stejným
problémem jako české školství bojuje také. Jiné státy se jím však na
rozdíl od Česka alespoň zabývají v podrobných výzkumech. „Bohužel, toto je
zrovna věc, kdy se zahraničním výzkumem řídit nemůžeme, potřebovali bychom
vlastní,“ říká ekonom institutu CERGE-EI, věnujícího se
vzdělávání, Daniel Münich.
S tím
souhlasí i šéfka katedry matematiky na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy
Naďa Vondrová: „Kvůli chybějícímu výzkumu si ale nemůžeme být jistí,
jestli za nedůvěru k matematice u dívek mohou učitelé svým přístupem, nebo si
dívky strach z matematiky nesou už z rodin či obecně ze společnosti.“ O
problému se podle svých slov snaží informovat i studenty učitelství na fakultě.
Mezi
dívkami tak Česku utíkají cenné talenty. Například Münichova studie o
nadaných dětech odhalila, že u dívek je větší pravděpodobnost, že se na
jejich matematické nadání nepřijde a nemůže se tak dále rozvíjet. „Učitelé
odvozují matematické dovednosti z věcí, které s nadáním moc nesouvisejí,“ uvádí
ekonom.
Žádné komentáře:
Okomentovat