pondělí 15. prosince 2025

Markéta Hronová: Jak zlepšit výsledky českých žáků v matematice? Zaměřit se na dívky, jejich podceňování plýtvá talenty

Skóre v matematické gramotnosti v mezinárodních testech PISA u českých žáků stále klesá. Analytici ministerstva školství proto nyní výsledky podrobně zkoumali a ukázali na dlouhodobě neřešené problémy. Výsledky? Kromě toho, že české školy neumí podporovat děti ze sociálně slabého prostředí, je tu i nevyužitý potenciál dívek. Podle odborníků se dívky matematiky bojí, a proto v ní nedosahují takových výsledků jako chlapci. Zasáhnout by měli učitelé.

 

Zdroj: Hospodářské noviny 11. 12. 2025

 

Resortní odborníci odhalili hluboký vztah mezi výsledky v matematických úlohách a úzkostí z mnohdy neoblíbeného předmětu. „Studie ukazují, že dívky trpí úzkostnými a depresivními příznaky dvakrát častěji než chlapci. Je to nejsilnější faktor, který ovlivňuje výsledky žáků,“ uvádí analytik oddělení sekundárních analýz ministerstva školství Aleš Macháček. Učitelé by se podle něj měli dívkám ve výuce cíleně věnovat, podněcovat je k aktivitě a podpořit je, pokud si všimnou, že se třeba bojí odpovídat.

 

Situaci nepomáhá ani fakt, že čeští žáci se obecně proti svým zahraničním vrstevníkům podceňují. Sami v sebe nevěří a důvěru v jejich schopnosti nevkládají ani učitelé, což opět potvrzují výzkumy. Nedostatek sebedůvěry se pak negativně promítá do obliby předmětu. A pokud některý předmět nemají žáci rádi, promítá se to i do jejich výsledků, opět více u dívek než u chlapců.

 

Macháček zároveň přiznává, že na úzkosti související s matematikou u dívek může mít vliv i ve společnosti zakořeněný stereotyp, že matematika je spíše pro chlapce: „Dívky tak mohou mít pocit, že se nemá cenu zapojovat, protože aktivita se očekává hlavně od chlapců.“ V češtině či čtenářské gramotnosti je to zase obráceně – tam se podceňují chlapci.

 

Není to první analýza, která na lišící se přístup k dívkám a chlapcům a s tím související rozdílné výsledky ukazuje. Letos v létě například vyšla v časopise Nature studie o výzkumu na dvou tisících francouzských dětí, která poukázala na to, že při nástupu do první třídy měli v matematice chlapci i dívky velmi podobné výsledky. Už po čtyřech měsících byl však u chlapců vidět výrazný náskok, který se v průběhu roku ještě zvětšoval.

 

Odborníci se shodují, že odlišnost ve výsledcích není vrozená. Například v severských zemích se rozdíl neobjevuje v žádném věku. Řada dalších zemí ale se stejným problémem jako české školství bojuje také. Jiné státy se jím však na rozdíl od Česka alespoň zabývají v podrobných výzkumech. „Bohužel, toto je zrovna věc, kdy se zahraničním výzkumem řídit nemůžeme, potřebovali bychom vlastní,“ říká ekonom institutu CERGE-EI, věnujícího se vzdělávání, Daniel Münich. 

 

S tím souhlasí i šéfka katedry matematiky na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy Naďa Vondrová: „Kvůli chybějícímu výzkumu si ale nemůžeme být jistí, jestli za nedůvěru k matematice u dívek mohou učitelé svým přístupem, nebo si dívky strach z matematiky nesou už z rodin či obecně ze společnosti.“ O problému se podle svých slov snaží informovat i studenty učitelství na fakultě.

 

Mezi dívkami tak Česku utíkají cenné talenty. Například Münichova studie o nadaných dětech odhalila, že u dívek je větší pravděpodobnost, že se na jejich matematické nadání nepřijde a nemůže se tak dále rozvíjet. „Učitelé odvozují matematické dovednosti z věcí, které s nadáním moc nesouvisejí,“ uvádí ekonom.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat