Záškoláctví je na vzestupu a začalo to covidem. S bojem proti němu se tedy nějak začít musí . A začne se sběrem dat. Pravidelně a o každém žákovi. Následovat pak ale musí diskuse o postihu nezodpovědných rodičů. V zahraničí se chodí i za mříže.
Zdroj: Medium.seznam.cz
11. 12. 2025
Začalo
pravidelné sbírání dat o zameškaných hodinách
Tento školní rok je prvním, kdy začnou české úřady sbírat data o tom, jak české děti chodí, ale některé hlavně nechodí do školy. Počet zameškaných hodin totiž stoupá (viz graf níže). Před pandemií byl průměr necelých 88 hodin na jednoho žáka, kdežto teď už je 103 hodin. Nejhorší kraje jsou v tomto ohledu na západě a severozápadě Čech. Jde o kraj Karlovarský, Plzeňský a také Ústecký.
Určitě jsme měli každý z učitelů někdy ve třídě žáka nebo žáky, kterým se do školy příliš nechtělo. A myslím, že to občas není asi ani nic nepřirozeného. Každému se někdy prostě nechce a rád by jen tak ležel v posteli a zůstat si v pohodě třeba doma nebo šel ven s kamarády. Potíž je ovšem v tom, když takové dítě za jeho prohřešek rodiče nepotrestají anebo mu aspoň důrazně nesdělí, že takové chování není v pořádku. A nebo ho v tom dokonce podporují. Rodiče, které záškoláctví svých dětí kryji nebo schvalují, jim přitom dělají medvědí službu. A pokud to dělají často, měli by být za to popotahováni a potrestáni. Tak, jako to mají některé státy v cizině.
Vedení deníku o docházce do školy nebo dítě jako chůva
Měla jsem jako třídní učitel nebo učitel takových dětí už několik. Jedna rodina nechávala běžně dívky zaspávat a těm už se pak do školy nechtělo, aby se jich učitelé a nebo děti neptali, kde zase byly. A tak jim maminka dodatečně omlouvala zameškané hodiny. Dostalo se to až do fáze řešení s OSPOD a dívky si pak musely vést deník a zapisovat a podepisovat učiteli příchod a odchod ze školy.
Vzpomínám na jinou dívenku (velmi chytrou), která zase zůstávala často doma a dělala společnost mamince, jež nechodila do práce, patrně se nudila a potřebovala kamarádku. Dívka pak měla málo známek a každé čtvrtletí jsme museli řešit její doklasifikování. Rodina ji ovšem oficiálně nepřítomnost ze zdravotních důvodů omlouvala, přestože jsme tušili, že dívka sportuje a chodí s maminkou odpoledne po nákupech. Dávala to pak totiž na sociální sítě.
A ještě vzpomenu svého žáka, kterého v osmé a deváté třídě maminka začala využívat jako chůvu zdarma. Babička nebyla k dispozici, otec nebyl přes týden doma a matka musela občas během dopoledne řešit nějaké pochůzky, kam nechtěla brát mladší sourozence.
Prostě takových případů máme určitě ve svých školách mnoho a snažíme se balancovat mezi povinnou školní docházkou, rozumnou domluvou, ale také případným trestem pro rodiče tak, aby nebylo zbytečným záškoláctvím poškozeno dítě. Přesně nastavené mantinely od státu by tedy učitelům i výchovným poradcům ve školách určitě podle mne pomohly. Jaký počet zameškaných hodin je totiž ještě přípustný a jaký už ne a volá se OSPOD, to má každá škola u nás nastaveno jinak.
V Česku se o opatřeních zatím jen mluví
Zatímco ale už mnohde v cizině vědí, jak na záškoláky a jejich rodiny zapůsobit, u nás jsou takové úvahy zatím v plenkách. Začíná se tedy nejdřív oficiálním sběrem dat, který tu dosud nebyl. Časté absence totiž mohou být příčinou vzdělávacího neúspěchu žáků. Ten přitom může do školy nechodit z mnoha důvodů čili nejen proto, že se mu nechce. Jednak tu může být zanedbávání ze strany rodičů, ale může tu být i týrání, stres, špatné bydlení, špatný psychický stav dítěte atd.
Od letoška budou tedy muset všechny typy škol až po SŠ uveřejňovat přes matriku počty zameškaných hodin u konkrétních jednotlivých žáků. Pracovat pak s těmito daty bude moci inspekce nebo OSPOD. Dosud data sice sbírala ČŠI, ale bylo to nárazově při kontrolách, které se však nekonají každý rok. Nyní se budou data sbírat pravidelně a o všech dětech.
Hranice již
nepřípustného počtu zameškaných hodin u nás neexistuje
Hlavní problém u nás je,
že v legislativě (na rozdíl o států, kde absence řeší lépe) nemáme
žádnou hranici, od kdy už nechtěné absence žáků budou řešit orgány státu. V různých zemích jsou přitom takové ukazatele jasně
dané a také jsou zde dané postihy pro rodiče nebo větší žáky, když
nedodržují povinnou školní docházku.
Ve Francii hrozí pokuty i vězení
Jednou z nejpřísnějších
zemí v tomto ohledu je Francie. Hranicí pro řešení jsou už 4 zameškané půldny
v měsíci (nazývají
to zde neoprávněnou absencí), kdy si ředitel předvolává rodiče. Druhá fáze je varování školského úřadu (DASEN – Directeur académique des services de l'éducation
nationale), který může nařídit i šetření. Zde je hranicí 10 půldnů neoprávněné absence během měsíce.
Pokud nedochází k nápravě,
věc je předána státnímu zástupci (Procureur
de
Estonci hrozí pokutami a veřejně prospěšnými pracemi
Tygrem v oblasti
vzdělávání je nyní Estonsko. Pojďme
se tedy podívat, jak se záškoláky zatočili tam. V Estonsku platí, že když
rodič nedohlédne na řádnou docházku do školy a dítko zamešká více jak 20 % školní docházky v dané akademické jednotce (školní rok), tak dostane pokutu a nebo obecně prospěšné práce v rozsahu
10 až 50 hodin. (Když
už jsem tedy studovala ty estonské zákony, padl mně do oka paragraf, podle
něhož ve třídě v Estonsku nemůže
být více jak 24 žáků.
Tady, myslím, můžeme kolegům na severovýchod od nás asi závidět, protože čím
méně dětí, tím lépe na každé z nich dohlédnete.)
V Nizozemsku mají pro záškoláctví obecního úředníka
A ještě se podíváme do jiného
západního systému, který své děti ochraňuje před záškoláctvím a nutí
rodiče se o své potomky starat, a tím je Nizozemsko. Obce zde mají svého výkonného úředníka kvůli absencím, který se
musí o tuto oblast starat. Školy musí nahlašovat neoprávněnou absenci dětí Výkonné agentuře pro vzdělávání (DUO) a obce pak musí jednou ročně pravidelně hlásit na
ministerstvo školství, jak vyřizovaly tyto absence ve svých školách.
Pokud dítě nedochází řádně do
školy, rodiče mohou jít až na
1 měsíc do vězení a nebo dostanou pokutu a starší děti pak mohou
být sankcionovány například vykonáváním veřejně prospěšných prací, mohou jít do
vazby nebo
mohou například dostat příkaz zúčastnit se nějakého vzdělávacího projektu.


Žádné komentáře:
Okomentovat