„Cítit se někde dobře“ ještě pořád nepovažujeme za úplně důležitý parametr spokojeného života. To už mnohem spíš (a často právě dětem) říkáme, co je třeba vydržet nebo překonat. Přesto dnes vrcholí projekt Týden wellbeingu ve školách, který téma spokojenosti vytahuje na světlo. Ať už ve vztahu ke vzdělávání, nebo v souvislostech se zráním dětské osobnosti a celoživotního nastavení. V čem nejvíce pokulháváme a kde můžeme pomoct my rodiče?
Zdroj: Magazín
Eduzín 16. 2. 2024
Co
bylo tím mezníkem, který ukázal, že už je čas se otázkou wellbeingu ve vztahu
k českému školství zabývat? Upřímně doufám, že to nebyl až covid…
Já si troufám říct, že
to covid byl. Do té doby jsme příliš nevnímali, že se dětem nedaří dobře.
Nějaké signály tu samozřejmě byly, ale chyběla data vztahující se k jejich
duševnímu zdraví. Něco málo říkaly studie PISA, které upozorňovaly, že české
děti se do školy netěší. Určitá fakta vyplývala ze šetření České školní
inspekce – například jsme věděli, že ve více než polovině základních škol
existovala šikana, a na středních ještě víc. Ale až pandemie v plné míře
ukázala, jak je téma wellbeingu důležité.
Tehdy
jsme o svůj dobrý životní pocit přišli všichni…
Ano. Naše životní
realita se zásadně změnila. Najednou tu byl všudypřítomný pocit ohrožení
dopadající opravdu na všechny, i na děti. A co se ještě dětí týče, paralelně
jejich wellbeing začal ovlivňovat také rozmach technologií. To je něco, co nám
doslova uteklo v kontextu pandemie mezi prsty. Ano, byly potřeba pro
online vzdělávání, ale děti tehdy začaly technologie používat k tomu, aby
se vyrovnaly se stresem a napětím. Víme přitom, že v dlouhodobém měřítku
je to pro ně velmi nezdravé. Zároveň se začaly dostávat k závalu
negativních informací. A dalším velkým milníkem, který může wellbeing dětí
výrazně narušit, je teď nástup umělé inteligence.
Je
to vlastně už třetí milník v krátkém časovém úseku!
A nasazuje pomyslnou
korunu tomu, jaké úzkosti a strachy děti dnes zažívají. Ve světě s AI třeba i
s ohledem na hodnocení sebe sama. Najednou se totiž neporovnávají
s kamarády jako kdysi my. Ve vztahu k nim spíše ztrácejí sociální
dovednosti a kontakt. Dokonce se už neporovnávají jen s kýmkoliv
z druhého konce světa.
Dnes tu máme
neexistující, umělou inteligencí stvořené modelky. A tak se především dívky
začínají porovnávat s nimi. S někým, kdo je dokonalý, ale reálně
neexistuje. Náš mozek ale není na odlišení virtuálního obrazu od reality
nastaven, takže ho vnímá jako skutečný. Klidně mohou reálné kamarády vyměnit
za virtuální a mít k nim úplně skutečný vztah. O to důležitější je se
wellbeingu věnovat.
Co
v úplném základu nejvíc posiluje životní wellbeing jako takový?
Pocit životní
spokojenosti nastává, když máme naplněné základní potřeby. Kromě těch fyziologických
je to potřeba bezpečí, která souvisí i se sociálním bezpečím, tedy bezpečnými
vztahy. Pak je to potřeba sociální, která souvisí s láskou a přijetím,
pocitem, že někam patřím, někdo mě má rád… A je tu také potřeba, která souvisí
s uznáním, s tím, že vidím, že někdo vnímá mou hodnotu, že mě ocení.
Tady
to možná začíná skřípat právě v souvislosti se školami?
Často ano, protože ve
školách pořád máme tendenci se zaměřovat na chyby. Naplňování potřeby uznání je
pak něco, co může v některých téměř úplně chybět. Může se to ale týkat
naplňování všech základních potřeb. A pokud se to děje, má to své následky. Tím
dětem totiž ubývá prostor pro seberealizaci. Pro to dělat něco, pro co mají
dispozice, co je těší, v čem vidí smysl. Když každou tuto potřebu vezmu jako
nádobu, potřebuju ji mít naplněnou po určitou hladinku. Pokud v některé
z těch oblastí pomyslná hladinka příliš klesne, dostane mě to
z rovnováhy a způsobuje mi to stres. Takže kdybych to měla říct jednoduše,
stav wellbeingu je vlastně stav, kdy mám své potřeby rovnovážně naplněné,
nejsem ohrožena nadměrným stresem a můžu naplno rozvíjet svůj potenciál.
V životě se nicméně děti se
stresem setkají…
Ano, a stres je pro vývoj důležitý. Jde ale o to, s jakým
stresem se děti setkávají a jak mají rozvinutou schopnost seberegulace. Tedy
jak dokážou stresovou reakci zmírňovat. V tom jim můžeme pomoct.
Učit je, že jim může pomáhat pohyb, že jsou tu dechová
cvičení, že jim může prospět i to, že se dobře nají. Protože dobře vyživený
organismus je odolnější. A děti pak nehledají uvolnění v cukru, kofeinu,
nikotinu nebo v sebepoškozování. Vždyť i bulimické zvracení je cestou k
uvolnění napětí. Cena, kterou za něj platí, je ale příliš vysoká. A když tohle
všechno víme, měli bychom my dospělí o to více děti učit vědomě pečovat o
naplňování všech základních potřeb. A měli bychom se starat o to, že i
prostředí, ve kterém tráví většinu svého času, k naplňování jejich základních
potřeb přispívá. Už proto, že jsou na jejich naplňování druhými mnohem
závislejší než my dospělí.
Zkusíte mi to vysvětlit víc?
Když nás bude někdo šikanovat v práci, můžeme dát
výpověď a odejít z toxického prostředí. Tuhle možnost děti nemají. Nemohou bez
následků opustit ani rodinu, ani školu. Proto jsou mnohem víc závislé na tom,
jak jim pomáháme naplňovat jejich potřeby. Ale zároveň je můžeme učit, že čím
budou starší, tím více si z toho mohou zařídit samy – a proto je důležité
učit je, jak o svůj wellbeing vědomě pečovat.
Kdybychom
zkusili pojmenovat zatím nejslabší místa podpory wellbeingu ve školách, co
to bude?
Velmi významným
zdrojem wellbeingu jsou vztahy. A tam máme opravdu co dohánět. Poslední studie
PISA z roku 2022 hodnotila, jak vnímají žáci vztahy učitelů vůči nim. A
z hodnocených zhruba čtyř desítek zemí jsme byli na posledním místě.
V otázkách sounáležitosti se školou, podporou vnímanou ze strany učitelů,
ve vztazích mezi učiteli a žáky… tam vykazujeme nejhorší výsledky. A myslím, že
právě tam je největší příležitost ke změně. Protože ze zahraničních studií i dat
z českých škol víme, že kde učitel pečuje o vztahy, tam mají děti i lepší
akademické výsledky. Zatím mají české děti relativně dobré výsledky tak trochu
učitelům navzdory. Nechci samozřejmě devalvovat práci učitelů, kdyby ale péče o
vztahy ve školách byla prioritou, byly by výsledky českých dětí lepší a více by
se do školy těšily.
Možná
by stačilo pozměnit to, jak vnímáme konstatování, že školy mají děti připravit
na život. Vznikla tu celospolečenská domněnka, že nejlepší přípravou je tlak a
„otužování“.
Tohle je nesmírně
nebezpečné nepochopení působení stresu na lidský mozek. Vím, že jsme dlouho
žili heslem „co tě nezabije, to tě posílí“. Přitom dnes už víme, že když je
toho moc a je to toxické, tak to naopak ubližuje. Proto tu máme tolik
traumatizovaných dětí, které se projevují náročným chováním. Protože když jste
vystavená dlouhodobému, intenzivnímu stresu, tak vás neposiluje.
Ano, bez stresu není vývoje. Ale pozitivní stres má jasná
kritéria. Je předvídatelný, mírný, máme možnost nějaké kontroly a přichází
v přiměřených dávkách. A také jsou období, kdy pomine. Pak máte možnost
uzavřít tu stresovou reakci a na fyzické úrovni klesne hladina stresových
hormonů. Ale když se ve škole děti bojí, a bojí se pořád, vyplavování
stresových hormonů nekončí. A podepisuje se to i na jejich kognitivních
schopnostech. Ve stresu vnímáte ohrožení a váš mozek se snaží přežít, a to, co
se v matematice říká o zlomcích, jde mimo vás. Mozek to nevnímá. A pak tu
máme ještě sebenaplňující proroctví. Jde o to, že když dětem pořád říkáte, že
jsou zlobivé nebo neschopné, tak se takovými stanou. Děti si budují svůj
sebeobraz na základě toho, co slyší od nás dospělých.
Navrch pak o dětech držených dlouho
pod tlakem mluvíme jako o sněhových vločkách, které se při každé příležitosti
„rozpustí“.
Ale my jsme je vychovali, to je přece výsledek naší
práce!
Proč vlastně tedy neprobíhá Týden wellbeingu
v rodinách, ale Týden wellbeingu ve školách? Neměli bychom začít jinde?
Přesně proto, že v mnoha rodinách děti nemají
příležitost nějak zdravě rozvíjet svou osobnost. A není to tam nijak
kontrolovatelné. Školní prostředí je jediný další prostor, kde můžeme případně
„napravit“ to, co se v rodině nedaří. A kdyby i školy selhávaly tam, kde
rodiče na něco nestačí, tak všechny děti z takových rodin „házíme přes
palubu“.
Školy jsou také
místem, kde se – vyjma opět rodiny – trénují vztahy. A to je v době umělé
inteligence, která umí suplovat i kamarády, zásadnější než kdy dřív. Navíc
školní vztahy jsou první důležité nerodinné, nepříbuzné vztahy. Děti se musí
naučit komunikovat s jinými dětmi. Učitel je v roli toho,
kdo pomáhá rozvinout potřebné dovednosti při řešení problémů, vede děti
k tomu, aby poznávaly, jak se cítí ten druhý, jak vnímá vzniklou situaci…
A tohle přece nemůžeme učit, když se děti ve škole necítí dobře. Žádný učitel
matematiky by neřekl, že se dítě naučí počítat tím, že mu bude sázet jednu
pětku za druhou. Ale co se chování týče, co vlastně dnes používáme za
prostředky usměrňování? Kázeňské postihy, poznámky… a máme pocit, že se na
základě toho děti začnou chovat dobře?
To
pak ale musíme vyřešit i smýšlení pedagogů, protože každý má na to, co je
vhodné chování i prospěch, laťku jinde.
Mnohde – ne všude, ale
mnohde – ani sami učitelé nemají to, co by měli učit své žáky. Nechtějí spolu
komunikovat navzájem, jejich největším strachem je komunikace s rodiči…
Nesdílejí své zkušenosti a každý učitel je pak vlastně neskutečně sám. Proto je
důležité, aby se dospělí ve školách pravidelně potkávali, společně profesně
rostli. Nejde jen odučit a jít domů. Důležitá je profesní komunita, sdílení,
společné plánování, intervize, supervize… Bez toho je těžké dělat dobře
cokoliv, protože když jste pořád jen s dětmi, tak vás mozek prostě táhne
dolů a zrcadlí chování dětí. A pak se také snadno stane, že i když jste
dospělý, řešíte najednou problémy způsobem, kterým ho řeší vaši žáci. Tím, že
se urazíte, oplácíte, berete si něco osobně, vysmíváte se druhému, zlehčujete
jeho problém… Takto vznikla řada emočních zranění dětí během školní docházky.
Když vás učitel naprosto nedospěle zesměšní před celou třídou, nesete si to
v sobě hodně dlouho. A vyvolá to ve vás čirou nenávist.
A co s tím?
V tuto chvíli se mění kompetenční rámec začínajícího
učitele, který řadu věcí může pomoci zvědomit a změnit. Ale není to dost.
Pedagogové jsou kromě rodičů těmi, kteří mají na děti v jejich životě
největší vliv. A přesto nemají daný žádný systém povinného profesního růstu.
Mnozí jedou z toho, co se naučili ve škole, a je jedno, jak dávno to bylo.
Nikdo a nic je – pokud sami nechtějí – nenutí k osobnímu rozvoji. Ani
nejsou motivovaní možností kariérního růstu, protože ten tu není. V tomto
nám mimořádně chybí více systémového přístupu. Stejně jako v otázkách wellbeingu.
Protože určitě nestačí, aby tu byl jeden týden projekt, který se bude
wellbeingu věnovat. Potřebujeme, aby podpora wellbeingu přirozeně prosákla do
celého školství. Tak, aby si učitelé uvědomovali, co je potřeba. Ale také aby
si stát uvědomil, že učitelé potřebují podporu.
Zde bezezbytku platí rovnice – spokojený učitel rovná se
spokojený žák. A my se musíme ptát, co naši učitelé potřebují, aby i oni sami
pociťovali wellbeing. Legitimně se musíme zabývat otázkami podpory jejich
sebepéče a uzpůsobování pracovních podmínek tak, aby umožňovaly naplňování
jejich základních potřeb. Když se nemůžete najíst nebo si dojít na záchod, když
potřebujete, bojíte se svého vedení nebo někoho z kolegů, necítíte žádné
uznání, tak se projeví ve vašem profesním i osobním životě.
Pokud
se ale budu chtít na wellbeing podívat já jako rodič se zájmem o dobré životní
nastavení svého dítěte… Co můžu udělat pro to, aby mému dítěti vzrostl ten
životní pocit „je mi fajn“?
Vrátím se k základním
lidským potřebám. Je to o tom vést děti k nějakému zdravému, vědomému
stravování. K pravidelnému režimu, aby si uvědomovaly své fyziologické
potřeby. Měly by mít dostatek pohybu, ideálně na čerstvém vzduchu. A ideálně
dostatek pohybu přirozeného. Protože právě přirozený pohyb v přírodě
pomáhá lidskému mozku se zklidnit a snížit hladinu stresových hormonů. Klíčový
je také dobrý spánkový režim. Nedostatek spánku je pro mozek skutečně silný
stresor, který má celou řadu negativních důsledků, zdravotních i těch spojených
se vzděláváním.
A
co podpora wellbeingu dětí ve vztahu ke škole?
Pokud chcete vědět,
jak se v ní vaše dítě cítí, povídejte si s ním. Ale bez obligátní
věty „jak bylo ve škole“. Zaměřte se na to, co zažilo, s kým se setkalo,
jak se v průběhu dne cítilo. Pokládejte co nejkonkrétnější otázky, protože tak
projevujete zájem. I formulací dáte najevo, že nepouštíte jen frázi, ale
skutečný dotaz. Otázek určitě nemusí být dvacet, ale musí být vhodně zvolené.
Protože pak mohou dětem pomáhat porozumět tomu, jaké emoce prožívají a
proč…
Tohle porozumění jim
také umožní snáz poznat, kdy potřebují pomoct v tom smyslu, že
mají problém, který už samy vyřešit nezvládnou. Tohle všechno dohromady
spolu s podporou seberegulace, například těmi dechovými cvičeními, dostatkem
spánku nebo i s obyčejnými momenty, kdy spolu jen jste (dokonce i když
spolu jen koukáte na pohádku), je důležitou součástí naplnění základních potřeb
dítěte. Tedy dosažení wellbeingu.
To
abychom ale také začali u sebe, ne?
Samozřejmě. A děti
můžeme podpořit i tím, že jim říkáme o tom, jak se cítíme, co nás těší, co nám
dělá radost, z čeho máme obavy, jak zvládáme stres a jak řešíme problémy. Tím
můžeme dětem ukazovat dobré strategie. Říká se také, že od nás nemusí dostávat
stovky hodin soustředěné péče, že stačí pár minut denně, kdy odložíme telefony,
vystoupíme ze svých bublin a potkáme se třeba v objetí. Ono se totiž také
jinak svěřuje v podobném spolubytí, kdy dítě vnímá, že nás má jen pro
sebe, než od počítače. Takové mikrochvilky významně sytí potřebu přijetí, ale i
potřebu bezpečí. Protože děti si hodně spojují pocit bezpečí se svou pečující
osobou. A čím jsou vystrašenější z toho, co se děje ve škole nebo jinde,
tím víc potřebují vnímat nás a bezpečí s námi spojené.
Můžeme dětem nějak pomoct, když je jim těžko při odchodu do školy, kde se bude zrovna
psát písemka?
Učte je vést něco,
čemu se říká pozitivní vnitřní dialog. Ten máme z toho, jak je nastavená
společnost, orientovaný negativně. V tom, jak promlouváme sami
k sobě, akcentujeme strach, znejisťujeme sami sebe, soustředíme se na to,
co je špatně. Ale tohle nepomáhá ani nám, ani dětem. Je potřeba momenty,
v nichž přijde strach nebo nepříjemný pocit, umět otočit. Mít víru
v to pozitivní, protože pozitivní psychologie opravdu funguje. To jsou ty
prokázané Pygmalion a Golem efekty: když věřím, že věci dobře odpadnou, je
daleko větší pravděpodobnost, že skutečně dobře dopadnou. Když věřím, že
dopadnou špatně, vlastně sám sobě ubírám možnost dobrého konce.
_______________________
Lenka Felcmanová je předsedkyně a zakladatelka Society for
All, vysokoškolská pedagožka, dlouhodobě se věnuje podpoře
duševního zdraví dětí a působí také jako expertka pracovní skupiny Partnerství
pro vzdělávání 2030+ zaměřené na systémovou podporu wellbeingu ve
vzdělávání.
Žádné komentáře:
Okomentovat