Co se to děje v Brně?

pátek 6. listopadu 2009 · 4 komentářů

Z informačního servisu Protext přicházejí v posledních dnech znepokojivé zprávy z Brna, které zaslouží pozornost, i když provozovatelé upozorňují, že jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.


Zdroj:
Protext, www.protext.cz


Nepochopitelné odvolání úspěšného ředitele GML Petra Kovače

Brno 1. listopadu: Dne 29. října 2009, v době školních podzimních prázdnin, Rada Jihomoravského kraje odvolala ředitele brněnského Gymnázia Matyáše Lercha, Mgr. Petra Kovače. Tisková zpráva o Jednání rady hovoří o závažném porušení právních předpisů především v oblasti rozpočtové kázně, kterou zjistila veřejnoprávní kontrola.

Případ vyvolal velkou nevoli pedagogů, studentů, rodičů studentů, absolventů a příznivců GML, kteří jí dali průchod v internetové petici . K protestu proti odvolání se připojují stovky lidí.

Za všechny jejich komentáře uveďme slova absolventa GML a studenta Oxford University Petra Bouchala:

1) Petr Kovač byl a je dobrý ředitel, škola by bez něj nebyla tím, čím je: gymnáziem s výbornou pověstí poskytujícím skvělé vzdělání, kde vládne dobrá atmosféra v životě studijním i nestudijním. Těžko věřit, že toto mohou převážit nesrovnalosti v účetnictví (pokud kdy nějaké byly).

2) Způsob, kterým byl Petr Kovač odvolán, je nepřijatelný.

3) Rada JMK své rozhodnutí nezdůvodnila konkrétními informacemi a nezveřejnila závěry kontroly, na jejichž základě jednala. Souhrnem: Rada JMK se vystavuje podezření, že nejednala v zájmu gymnázia a lidí, kteří jej tvoří, a že její jednání je motivováno jinými pohnutkami než starostí o účetnictví gymnázia. Navíc: bez ohledu na nepřípustný postup Rady JMK je prostým faktem, že Petr Kovač řídil školu dobře a měl by ředitelem zůstat.

Silné pochybnosti vyvolává jednak chvat, s nímž Rada o věci rozhodla (jednání o odvolání ředitele GML ani nebylo zařazeno mezi plánovaných 113 bodů programu této 45. schůze Rady), jednak fakt, že Kovačovi nebyla dána možnost při jednání vystoupit, především však věcná a právní rovina problému – ukazuje se, že zmíněné nedostatky jsou velmi diskutabilní samy o sobě, natožpak jako příčina tak tvrdého postihu schopného ředitele.

V pondělí 2. listopadu se sejde pedagogický sbor GML, který projedná protest proti rozhodnutí Rady a další nutné kroky.

Ředitel Kovač svojí prací a vůlí dokázal prosadit po někdejší restituci původní budovy gymnázia na Lerchově ulici stavbu nové školy pod Kraví horou, která byla dokončena v r. 1996. Za třináct let existence nového GML vznikla instituce, která poskytuje studium čtyřleté, osmileté a šestileté (toto s výukou některých předmětů ve francouzštině). GML se stalo jednou z nejžádanějších středních škol na Moravě a její absolventi studují na univerzitách po celém světě včetně těch nejprestižnějších. Proto vyvolává velké pobouření nepochopitelné odvolání člověka, který se o tento status školy nejvíce zasloužil.

PhDr. Stanislav Zajíček, učitel na GML a iniciátor Petice proti odvolání ředitele GML Petra Kovače (zajicek@gml.cz, 608 406 498)


Hejtmanovi Jihomoravského kraje: Nevzdáme se Kovače ani zdravého rozumu

Brno 5. listopadu: Dne 4.11. zástupci všech petičních výborů proti odvolání Mgr. Petra Kovače z místa ředitele Gymnázia Matyáše Lercha v Brně předali jihomoravskému hejtmanovi Mgr. Michalu Haškovi příslušné listiny. Hašek spolu s několika členy Rady Jihomoravského kraje zástupce signatářů zdvořile přijal a vyměnil si s nimi názory na celou věc.

Hejtman se nebrání přezkumu oponentury, kterou Krajskému úřadu předal Kovač (tuto viz http://kovac.nazory.cz), a novému jednání Rady o této věci. Rozhodně však odmítá názor, že v případě zpochybnění závažnosti závěrů kontrolního řízení by měla Rada revokovat své usnesení o Kovačově odvolání. Podle jeho tvrzení to Rada ani udělat nemůže.

Nechápeme proč – ostatně celé odvolání je i procedurálně pochybné (viz právní rozbor na http://kovac.nazory.cz).

Celou kauzu podle Haška způsobil pouze Kovač, který:
1) podal pozdě námitku proti kontrolnímu protokolu,
2) podal proti kontrolnímu protokolu námitku pozdě,
3) pozdě podal proti kontrolnímu protokolu námitku.

Petiční zmocněnci podpořeni nesčetnými komentáři signatářů (viz http://kovacgml.cz, aktuálně 2390 signatářů) dál trvají na základním názoru, že administrativní pochybení ředitele Kovače (nedodržení pětidenní lhůty pro zpochybnění kontrolních závěrů – ačkoli kontrolní úřad mohl podat
Kovačovi zprávu dříve, vyčkal nepochopitelně do 3. září, kdy začíná školní rok: ředitel např. řeší poprázdninový nápor devíti set studentů, opravné maturity a nově i drastická snížení krizí snižovaných rozpočtů) nemůže převážit jeho profesní, řídící a lidské schopnosti, které osvědčil při vybudování GML.

Gymnázium je podle našeho mínění místo, kde mají mladí lidé získat všestranné schopnosti pro rozvíjení svých osobností. A stovky rozhořčených komentářů úspěšných absolventů GML, kteří se staví za svoji školu a jejího ředitele, nás posilují v mínění, že musíme využít všech demokratických prostředků, aby se jádro věci nerozmělnilo v procedurálních kličkách a nerozplynulo v čase. Aby GML mělo i nadále ve svém čele schopného muže, ředitele Petra Kovače. (Podporu svému řediteli chtějí krátkým happeningem
vyjádřit studenti před GML ve čtvrtek 5. 11. v 9,40 hod.)

PhDr. Stanislav Zajíček, učitel na GML a iniciátor Petice proti odvolání ředitele GML Petra Kovače (zajicek@gml.cz, 608 406 498)


Brno čeká řetěz demonstrací: děti probudily rodiče: průvod 10. 11. 2009 v 16 hodin

Brno 6. listopadu: Odvolání Mgr. Petra Kovače po 19 letech úspěšného budování jednoho z nejlepších českých gymnázií, nekvalitní, místy až absurdní zpráva, na jejímž základě byl odvolán, a nepodložené výroky hejtmana Michala Haška o stavu této školy, to byl první významný krok, po kterém si mnozí Brňané uvědomili, že pan hejtman ovlivňuje také život města.

Postup Rady JmK kritizují osobnosti z řady oblastí společenského života města Brna, napříč politickým spektrem. Způsob, jakým odvolání proběhlo a následná vyjádření Michala Haška – to vše vyvolává podezření z účelovosti, ze snahy převzít významnou instituci, na kterou jsou Brňané pyšní, podle
připravovaného scénáře Na podporu školy se zformovalo Občanské sdružení Kruh rodičů, absolventů a přátel Gymnázia Matyáše Lercha.

Seznámili jsme se s právními analýzami, podle kterých je i samo odvolání ředitele neplatné. Nechceme ale čekat, až bude škola a pan ředitel očištěn cestou práva. Je v zájmu našich dětí, abychom všemi dostupnými prostředky přiměli Radu JmK jednat zodpovědně a dále školu nepoškozovat.

Pan hejtman tvrzením, že ve škole byl mimořádný nepořádek, postupuje podle pravidla, že stokrát opakovaná lež se stává pravdou. Důsledky tohoto neslušného jednání musíme napravit. Nevím, jak bychom dopadli v očích našich dětí, kdybychom tomuto jednání úřadu ustoupili, nebo kdybychom ústup studentům doporučili. Nemůžeme rezignovat.

Studenti i absolventi bleskově pochopili podstatu situace, nebezpečí pro budoucnost školy, pokud nebudou důslední a zásadoví. Školu a ředitele brání a bránit budou. Umějí se vyjadřovat, ovládají moderní média i technologie, jsou pracovití a zodpovědní.

Škola je i pro tuto situaci připravila dobře. Vlastně bychom měli panu hejtmanovi poděkovat. Ukázal našim dětem, že skvělá škola a náročné, ale demokratické podmínky, které na ní panují, nejsou nikdy samozřejmostí, že i dnes musíme být připraveni je bránit.

Studenti zvou rodiče a absolventy do průvodu od budovy školy k budově úřadu JmK v úterý 10. 11. v 16 hodin. Občanské sdružení naváže řetězem demonstrací a setkání, na které zve také významné osobnosti města.

Děti probudily rodiče.


Přípravný výbor Občanského sdružení Kruh rodičů, absolventů a přátel Gymnázia Matyáše Lercha

Kontakt:
Mgr. Josef Morávek, Tábor 42D, 602 00 Brno
www.kruhgml.cz, tel.: 603 840 072

Jana Bártová: Umíme se bránit stresu?

· 0 komentářů

Na světě existuje nesčetně rozmanitých profesí a povolání. Velké množství z nich klade značné nároky na soustředění, odpovědnost či přesnost. Tzv. pomáhající profese jsou specifickou skupinou vyžadující nejen velké pracovní nasazení a odborné vybavení, ale především také vysoký morální kredit dotyčné osoby, vhodné charakterové vlastnosti a v neposlední řadě i dobrou fyzickou a psychickou kondici.


Zdroj: Starý, Karel: Pedagogika ve škole. Praha: Portál, 2008. 151 s. ISBN 978-80-7367-511-0.

O knize si můžete přečíst ZDE.

Můžete si ji zdarma objednat až do vyčerpání zásob na adrese: pavla.soustruznikova@pedf.cuni.cz
______________


Do této skupiny, kde je hlavní náplní práce s lidmi, lze řadit i povolání učitelské. Jak výchovní, tak pedagogičtí pracovníci čelí v průběhu své praxe nejrůznějším pozitivním i negativním vlivům, které je třeba mít stále na zřeteli, včas je rozpoznávat a především umět s nimi zacházet.


1. Pojem stresu

Nejčastějším negativním faktorem u pomáhajících profesí a tedy i u profese učitelské, bývá stres. Aby bylo možno tomuto jevu odolávat je třeba znát, co je za stres považováno, jak se projevuje a čím je možné mu čelit.

Každý živý organismus reaguje na podněty z okolí. Jedná se o schopnost přizpůsobovat se změnám. Stres bývá označován jako obecný adaptační syndrom. Jev nastává například ve chvíli, kdy míra intenzity zátěže je vyšší než možnosti daného jedince situaci zvládnout. Může znamenat nadlimitní zátěž neboli nadbytek podnětů, ale též jejich nedostatek. Lze tak označit vnitřní stav člověka, jenž je něčím ohrožován nebo nějaké bezprostřední ohrožení očekává. Vnímání různých stresorů, míry jejich působení či způsob reagování na ohrožení jsou velice individuální.

Příznaky působení stresu se projevují na několika úrovních. V úrovni psychické se může jednat o snížení koncentrace pozornosti či poruchy vnímání. V emocionální sféře se objevuje přecitlivělost, snížení sebedůvěry a napětí. Fyzickými projevy jsou únava, různé bolesti, zažívací obtíže, poruchy spánku. Celkový zdravotní stav trpí častými nemocemi, prohlubují se alergie, ekzémy, aj.

Působením dlouhotrvajícího chronického stresu se může po určitém čase dostavit „syndrom vyhoření“. Jde o důsledek emočního, fyzického a mentálního vyčerpání. Tento jev se vyznačuje ztrátou iluzí, vybitím energie a pocitem znechucení.


2. Stresové faktory

Nejrůznější životní okolnosti, které způsobují lidem stres (stresory), byly pomocí výzkumů řazeny podle jejich závažnosti. Obecně byly respondenty za nejvíce stresující faktory považovány tyto životní události: úmrtí blízké osoby, úrazy, ztráta zaměstnání, rozvod. Dále následují: odchod do důchodu, těhotenství, změna zaměstnání. Na dalších místech jsou pak problémy s nadřízenými v zaměstnání, stěhování nebo dovolená.

K dalším běžným stresorům každodenního života můžeme přiřadit též působení životního prostředí, drobné zdravotní problémy, starosti s bydlením, s dětmi, s partnerem. Negativně může intervenovat i širší rodina, životní stereotypy a rovněž v neposlední řadě i poměry v zaměstnání.

Během vykonávání určitého povolání se však ještě objevuje množství stresorů specifických spojených právě jen s konkrétní profesí a v závěru i s konkrétním prostředím a místem, kde člověk svou práci zastává.


3. Specifické stresory učitelské profese

Každý pedagog se denně setkává s mnoha problémovými situacemi. Zabývá se organizací výuky, nekázní žáků, řeší vztahy s kolegy či s vedením školy. Pramenem konfliktů mohou být i některá jednání s rodiči. Na učitele se valí též požadavky nadměrné administrativy. Zátěží bývá někdy i účast na dlouhých poradách. Učitel se ale musí kromě toho všeho ještě vyrovnávat i se svými vlastními případnými negativními vlastnostmi či osobnostními zvláštnostmi. Ve hře tu jsou i časté komunikační nešvary, nevyjasnění kompetencí, nevhodná organizace práce, někdy též nedostatečné finanční a morální ohodnocení této profese. Ani negativních vlivů v jeho osobním, rodinném či společenském životě učitel nebývá ušetřen. Aby podání dobrého výkonu učitelů zůstalo zachováno, měli by toto povolání vykonávat spíše ti, kterým vyhovuje pracovat pod mírným tlakem.


4. Nároky na učitelskou profesi

Kromě odborných znalostí zvoleného oboru, je třeba aby učitel ovládal a používal přiměřené vyučovací metody a postupy. Být dobrým didaktikem však ještě nestačí. On má mít ještě schopnost aktuálně reagovat na problémové chování žáků, působit výchovně, hravě si poradit s nezbytnou administrativou, umět jednat s rodiči a zhostit se dalších doplňkových činností.

Pedagogický pracovník, hlavní realizátor vyučovacího procesu, nese odpovědnost za výběr učiva, podání látky, hodnocení výkonu žáků. Zabývá se rovněž tvorbou projektů, dále i činností manažerskou, konzultuje svou práci s kolegy, komunikuje s ostatními školskými zařízeními a jinými institucemi. Účastní se školení, kursů a porad, koná dozory.

Výčet činností, pojetí profesní role a shrnutí kompetencí učitele přehledně uvádí publikace „Být učitelem“ Doc. J. Vašutové.

Kromě psychické odolnosti je předpokladem úspěšného vykonávání této profese i existence účinných strategií k minimalizaci stresových situací, nejlépe však též znalost způsobů k jejich předcházení. Je žádoucí mít k dispozici několik metod a postupů k překonávání případných krizí či nevítaných událostí.


5. Prevence stresu

Jaké jsou základní předpoklady k účinnému předcházení stresových situací v životě i v práci pedagogů?

Významnou součástí již zmiňované psychické odolnosti je spokojenost každého jednotlivce ve jeho zaměstnání. Velkou zásluhu zde má například dodržování zásad duševní hygieny, sebevýchova, sebepoznávání, zdokonalování sebe sama. Pedagog by měl znát své vlastní možnosti, snažit se o pozitivní myšlení, efektivní komunikaci a pěstování zdravých mezilidských vztahů, cvičit sebekontrolu a sebeovládání. Na místě je uplatňování určitého životního stylu, dodržování vhodné životosprávy, střídání práce a odpočinku, regenerace sil celého organismu. K dlouhodobému preventivnímu programu patří i pěstování zájmů, realizace sportovních aktivit, kulturní a umělecké vyžití, apod.

Odborníci zabývající se stresem určili šest základních bodů účinné obrany proti zátěži. Je třeba:

1 - naučit se vést konstruktivní vnitřní monolog
2 - ujasnit si vlastní hodnotový žebříček
3 - uvědomit si, do jaké míry sami můžeme za to, co se nám přihodí
4 - navázat a udržet kontakt s druhými lidmi
5 - pochopit, jak fungují vztahy mezi tělem a psychikou
6 - poznat, kde je míra vlastní rovnováhy, a umět ji udržet.

Toto a mnoho dalších rad a podnětů nabízí ve své knize „Co je stres a jak se mu vyhnout“ francouzská psycholožka a psychoterapeutka Jacquelina Renaudová.


5. 1. Odolnost a spokojenost

Považujeme za vhodné se na souvislost mezi spokojeností a úrovní psychické odolnosti u pedagogů zaměřit více detailně.

Psychická odolnost každého jedince je individuálně odlišná a souvisí s motivací, temperamentem a specifickými schopnostmi. Mění se v čase a je podmíněna aktuálním psychosomatickým stavem. Lze ji rozvíjet i tréninkem.

Za ideálními osobnostní dispozice v učitelské profesi je považován pozitivní styl myšlení, extroverze, určitá míra sebedůvěry a kontroly nad situací. Výhrou může být též osobní zaujetí jednotlivce a jeho přístup k problému jako k výzvě.

Nedílnou a nezbytnou součástí se jeví existence sociální opory – tedy působení lidí širší sociální skupiny. V ideálním případě by to bylo působení jak skupiny profesní (například kolegů ve škole), tak podpora jiných společenských skupin zároveň.

Spokojenost v zaměstnání, v kterémkoliv povolání, lze ovlivnit velice snadno. Nedostatky v morálním i finančním ohodnocení učitelské profese byly již zmíněny. Dále zde nepříznivě intervenují každodenní menší či větší problémy ve vztazích žáků, konflikty s kolegy, obtížná jednání s rodiči žáků, nevhodná organizace a řízení školy, nedostatky v materiálním vybavení či technickém zázemí zařízení.

Obecně jedinec prožívá nespokojenost v situaci, kterou vyhodnotil jako: příliš náročnou, přesahující jeho adaptivní možnosti nebo jako nezajímavou, nudnou, monotónní, neskýtající potřebné podněty. Dále jsou to situace neposkytující dostatek příležitostí k saturaci základních potřeb nebo situace nebezpečné a ohrožující.


5.2. Duševní hygiena

Dodržování obecných zásad duševní hygieny by mělo být pro každého učitele zárukou zachování jeho psychického zdraví.

Způsoby efektivní komunikace a asertivního chování spolu s metodami sebevýchovy a sebepoznávání jsou důležitou součástí těchto zásad.

Čím se taková efektivní komunikace vyznačuje? Může nějak souviset s asertivitou? Několik doporučení a návrhů nabízí příslušné přílohy v závěru kapitoly.

Metody sebevýchovy a sebepoznávání jsou systematiky a obšírně prezentovány rovněž v díle „Sebevýchova a duševní zdraví“ od L. Míčka.

Podle tohoto autora je prospěšné, aby učitelé a další duševní pracovníci, prováděli pravidelnou reflexi vlastního jednání a chování, aby si psali deníky nebo pozorovali své somatické či emoční stavy. Doporučuje se též provádět cvičení koncentrace, praktikovat metodu rozbor starostí či autoregulaci myšlení nebo zbavování se nežádoucích myšlenek a představ.

Pro šetření adaptační energií je doporučováno: nevystavovat se příliš silným podnětům, vyhýbat se velkému množství vnějších podnětů, vzdálit se ohrožující situaci, snížit intenzitu negativního působení. Lze se snažit o zadržení nebo oddálení reakce, přechodnou izolaci, změnu subjektivních postojů vůči stresující situaci.

Abychom dosáhli psychogenního emočního přeladění, neměli bychom příliš podléhat náladám, zaměřovat se příliš sami na sebe. Neměli bychom chtít nic příliš lacino, chtít něco příliš křečovitě nebo čekat na ideální podmínky.

Použití nebo praktikování některých uvedených metod je vždy závislé na osobě, která je bude vybírat, do jaké míry jí budou prospěšné nebo trvale účinné. Nelze spoléhat na to, že veškeré postupy budou fungovat komukoliv a ihned. Předpokladem úspěchu je tvořivý přístup, houževnatost, otevřenost a schopnost experimentovat.


5.3. Regenerace – tělesné zotavení a ozdravění

Za zdroj tzv. nepsychogenního přeladění lze považovat například: úpravu denního režimu, mít na zřeteli zdravou výživu, střídání práce a odpočinku nebo též vhodné uspořádání pracovního prostředí. Doporučuje se věnovat pozornost jeho čistotě, přísunu čerstvého vzduchu a optimálnímu osvětlení. Svou roli hraje i vyloučení nadměrných akustických podnětů.

Regenerace fyzických sil dosáhneme též různými pohybovými a sportovními aktivitami. Účinnou prevencí svalové nerovnováhy mohou být zejména cviky protahovací, posilovací nebo různé relaxační techniky. Osvědčené jsou též koupele, masáže, sauna.

Omezením či vyloučením negativních návyků, jako je kouření, pití alkoholu nebo nadměrná konzumace léků, každý svému organismu zaručeně prospěje nejlépe.


6. Nápady na odreagování a uvolnění s okamžitým účinkem

Pedagogičtí pracovníci jsou nuceni odolávat mnoha zátěžím v průběhu celého pracovního dne. Proto je vhodné se zaměřit i na některé metody, které by mohly pomoci učiteli v krátké době se odreagovat a uvolnit napětí.

Při řešení akutní krize, v průběhu vyučování, o přestávce či během zdlouhavé porady je možné použit techniky, jež zahrnují práci s tělem, práci s dechem a hlasem, cvičení mysli či relaxaci smyslů. Mohou nám poskytnout rychlou regeneraci sil, harmonizovat duševní činnosti. Umožní nám pozitivní přeladění například odvedením pozornosti k tělesným projevům nebo i vně sebe.

Některé techniky jsou určeny k provádění v soukromí a individuálně, jiné naopak lze realizovat kdekoliv, a to jak samostatně, tak ve skupině. Lze je použít i pro žáky v průběhu vyučování nebo i jindy (například při školním výletě, na lyžařském výcviku, apod.)

Příklady očních cviků: rychlé mrkání, pohyby očí do stran, kroužení, přibližování prstu k nosu, zahřívání očí dlaněmi.

Uvolňování obličeje: zívání, uvolňování jazyka, tváří a rtů pomocí grimas, provádění masáže a stimulace talkových bodů obličeje (spánky, čelo, obočí, kořen nosu).

Uvolňování rukou: procvičování prstů, prohmatávání kloubů, masáž dlaně, protřepávání, kroužení zápěstím, symbolické odtlačování zátěže od těla či odhazování nepohody od sebe do prostoru, taneční pohyby rukou.

Práce s dechem: izolované břišní a hrudní dýchání, rychlé dýchání, střídavé nadechování se nosem s výdechem ústy.

Práce s hlasem: vyluzování různých neartikulovaných zvuků (mručení, hučení, bručení, pištění), prozpívávání samohlásek, opakování jedné slabiky, přeříkávání jazykolamů.


Přílohy

1. Co zvyšuje stres na pracovišti?
2. Otázky na smysl mé práce. Pár vět o komunikaci.
3. Co je to asertivita? Asertivní práva.
4. Vytváření pozitivního scénáře života.
5. Přehled literatury.


Co zvyšuje stres na pracovišti?

Perfekcionismus
1. Stálý tlak na výkon
2. Zvýšená sebekritika
3. Pocit nedostatečného výkonu při vysokém nasazení
4. Snaha být nejlepší ve všem

Kontrola
1. Sklon pořád se kontrolovat
2. Strach, že bych mohl působit směšně
3. Pocit, že selhání sebekontroly je znamením slabosti
4. Neschopnost přenášet úkoly na druhé

Sociální závislost
1. Závislost na názorech druhých lidí
2. Potlačení vlastního názoru ze strachu, že se znelíbím
3. Více péče o jiné než o sebe
4. Potlačování negativních pocitů ve snaze zalíbit se druhým

Kompetentnost
1. Pocit, že nikdy nebudu tak dobrý jako jiní
2. Pocit, že vlastní úsudky nejsou hodnotné
3. Pocit chybějícího selského rozumu
4. Nepříjemný pocit při pochvale


Otázky na smysl mé práce

1. Jaký je můj postoj k práci? Vidím práci jako nutné zlo?
2. Jsem si vědom smyslu své práce v celospolečenském kontextu?
3. Nacházím se v pracovní slepé uličce? Existuje šance na změnu, povýšení?
4. Co mne nejvíc zlobí?
5. Jsem v práci přetěžován? Nedoceněn? Zklamán?
6. Očekával jsem něco jiného, lepšího?
7. Dusím se ve stejných pracovních postupech, nepřipouštím změny?
8. Mám problémy s kolegy?
9. Mám potíže s nadřízenými?
10. Mám nesprávné povolání, nehodí se ke mně a mým schopnostem?


Pár vět o komunikaci

1. Začínej komunikovat vždy přátelsky. Svého oponenta neber jako nepřítele, ale jako partnera při hledání pravdy.

2. Nezůstávej však za každou cenu přátelský, když ten druhý má nečestné úmysly. Nebuď drsně tvrdý, ale nebuď ani naivně hloupý.

3. Pokud tě někdo poprvé zradí, může to být spíše jeho chyba, pokud tě zradí podruhé, je to spíše chyba tvoje.

4. Peníze ztratíš mnohokrát, přátele se snaž ztrácet co nejméně, víru a naději neztrácej nikdy.

5. Učit se z vlastních chyb bolí, ale je účinné. Učit se z chyb druhých je také účinné a přitom nebolí.


Co je to asertivita?

Asertivita znamená:
- mít odpovědnost za sebe
- umět vhodně reagovat na kritiku
- získávání pozitivní zpětné vazby
- nepodléhání nátlaku
- umět dobře naslouchat
- umět obhajovat své potřeby a přání

Asertivní chování se vyznačuje: klidným hlasem, vyrovnaností, jasnou formulací potřeb, empatií, zvládáním hněvu a zlosti, správnou reakcí na pochvalu, kompliment nebo ocenění.

Mezi asertivní dovednosti patří: říkat ne bez pocitu viny, umět požádat o laskavost, konstruktivně kritizovat, vyjednávat kompromisy, odmítnout neoprávněné požadavky, vyjádřit vlastní názor či negativní pocity, obhájit svá práva.


Asertivní práva

Máš právo sám, nezávisle posuzovat své chování, myšlenky a emoce a být za ně i jejich důsledky odpovědný.
Máš právo nenabízet žádné výmluvy či omluvy ospravedlňující tvé jednání.
Máš právo sám posoudit, zda a nakolik jsi zodpovědný za řešení problémů ostatních lidí.
Máš právo změnit svůj názor.
Máš právo dělat chyby a být za jejich důsledky odpovědný.
Máš právo říci: „Nevím.“
Máš právo být nezávislý na dobré vůli ostatních.
Máš právo být o laskavost zřetelně požádán.
Máš právo říci: „Je mi to jedno.“
Máš právo se rozhodnout, zda chceš být asertivní.


Vytváření pozitivního scénáře života


Poznávání sebe

Uvažuj o tom, jak tě vidí jiní lidé.
Co na tobě druzí oceňují?
Připomeň si problémy či situace, které jsi už dokázal překonat.
Promysli si, co považuješ v životě za podstatné.
Co skutečně očekáváš od života?
Sepiš své dobré mastnosti, dovednosti, úspěchy.
Co z toho, co umíš, dokážeš nejrychleji rozvinout?
Co z tvých pozitiv můžeš uplatnit v aktuální situaci?


Poznávání aktuální situace

Jak by asi vnímal tvoji situaci nezaujatý pozorovatel?
V čem se liší tvé vidění situace od nezávislého pozorovatele?
Které tvé zvláštnosti pravděpodobně zkreslují skutečný stav problému?
Co všechno tvoří okolnosti tvých potíží?
Zkus odlišit příčinu a důsledky svého chování.
Nezaměňuješ někdy důsledek jednání jiných lidí za záměr?
Pokus se sestavit „strom“ svých aktuálních potíží.


Přehled literatury

Blažková V.: Psychická zátěž učitelů a další rizikové faktory. SZÚ 2003
Capponi V., Novák T.: Asertivně do života. Praha: Grada, 1994
Černý V.: Jak překonat stres. Praha: Computer Press,1999
Henning C., Keller G.: Antistresový program pro učitele. Praha: Portál, 1996
Javůrek J.: Regenerace sil pro pracovníky ve školství a vědě. Praha: Práce, 1990
Jóga od staré Indie k dnešku. Praha: Avicenum, 1971
Míček L.: Duševní hygiena. Praha: SPN, 1984
Míček L.: Sebevýchova a duševní zdraví. Praha, SPN, 1986
O‘ Brienová P.: Pozitivní řízení (asertivita pro manažery., Praha: Management Press, 1996
Paulík K.: Co ovlivňuje spokojenost v práci učitelů základních škol. In: Pedagogická revue, 2001, roč. 53, č. 5, s. 459-471
Pomikálková v: Jak úspěšně zvládnout tlak a stres v práci. Praha: Grada, 2006
Renaudová J.: Co je stres a jak se mu vyhnout. Praha: Práce, 1993
Rückerová-Voglerová U.: Učení bez stresu. Praha: Portál, 1994
Vališová A.: Asertivita v rodině a ve škole. Praha: H+H, 1994
Vališová A.: Hry s odkrytými kartami (aneb otevřená komunikace., Praha: Pansofia, 1996
Vašutová J.: Být učitelem – Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: PedF UK, 2002



Šéfredaktorka

Výtvarné umění



WebArchiv - archiv českého webu



Licence Creative Commons
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Powered By Blogger