Kniha učitele provází a pomáhá mu vybudovat si psychickou odolnost, posílit emoční stálost a čelit každodenním školním výzvám.
Průzkum: Agresivita mezi dětmi v on-line prostředí se zvyšuje
Agresivita mezi dětmi v on-line prostředí se zvyšuje, vyplývá z nového průzkumu organizace Safer Internet Centrum (SIC ČR), který připravila ve spolupráci s Univerzitou Palackého v Olomouci (UP). Výsledky dnes jejich zástupci představili novinářům. Mezi nejčastější formy agrese na internetu u dětí patří slovní ubližování, se kterým má negativní zkušenost více než polovina dětí.
Konference Strategie vzdělávací politiky 2030+ zhodnotila české školství v 21. století
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy včera uspořádalo výroční konferenci Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+, která se konala v prostorách Národního pedagogického institutu na Senovážném náměstí v Praze a online prostřednictvím YouTube kanálu MŠMT. Součástí programu byla bilance posledních 25 let českého školství za účasti několika bývalých ministrů a ministryň i diskuse nad plány, které formují budoucnost vzdělávání.
Eva Musterová Marvanová: Budoucí učitelé na Jihočeské univerzitě budou studovat pět let. Mají mít více praxe
Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity se rozhodla vrátit k modelu, kdy studenti nevykonávají bakalářské zkoušky, ale pět let se soustavně připravují na učitelskou profesi – pro kterou je důležitý až magisterský titul. Během studia na ně bude čekat více praxe. „V prvním ročníku jsem přece jenom byla trošku vyděšená. Teďka už se na to dívám jinak a s přibývající praxí jsem nabrala nějaké zkušenosti,“ popisuje své zkušenosti studentka.
Průzkum: Jak rodiče vidí vzdělávání svých dětí
Zářijový průzkum agentury Ipsos pro nadační platformu finančního vzdělávání Skoala ukázal, že většina rodičů chce, aby se školy více zaměřily na praktické dovednosti využitelné v každodenním životě. Rodiče pak nejčastěji zmiňují finanční gramotnost, ale také mediální a digitální dovednosti. Tradiční výuku považují za neefektivní a přednost dávají interaktivním metodám založeným na diskusích, projektech a skupinové práci.
Markéta Hronová: Přijímačky nanečisto budou pro žáky opět zdarma, trénink se ale může prodražit. Jak se připravit i s malým rozpočtem?
Dny otevřených dveří na středních školách jsou v plném proudu – do finálního výběru zbývají tři měsíce. Žáci i rodiče přitom řeší, nejen jaký obor zvolit, ale také přípravu na přijímací zkoušky. Kurzy se plní, s trochou pomoci se však lze učit i doma s využitím bezplatných nástrojů. Letos také již podruhé proběhnou cvičné přijímačky přímo na základních školách, ředitelé už znají termín.
SKAV k návrhu programového prohlášení vlády: kontinuita a odborný konsensus jsou pro školství nezbytné
Vojtěch Kadaňka: Změny ohledně inkluze ve školách? Expertka varuje před posilováním pravomocí ředitelů
Přestože předvolební kampaň plnily výroky o zrušení inkluze, nově se formující vláda v programovém prohlášení mluví o její revizi. I přes odpor kolegů z řad SPD a Motoristů. Za revizí se přitom mohou skrývat kroky vedoucí spíše k posílení současného systému. Expertka, kterou redakce oslovila, varuje před krokem, který by podle ní vedl k omezení práv rodičů.
Vyjádření Učitele naživo k článku publikovanému 24. 10. 2025 v Hospodářských novinách
Článek Hry ani projekty děti tolik nenaučí. Úspěšné země staví na „klasické“ výuce, říká lektor budoucích učitelů, ve kterém vystupuje Pavel Bobek, lektor programu Učitel naživo, vyvolává v některých našich partnerech a spolupracovnících obavu, že Učitel naživo změnil svůj přístup ke vzdělávání. Rozhodli jsme se proto pozici organizace vyjasnit.
Štěpánka P. Borská: Školky i dětské skupiny volají po dětech. Stále máme volná místa, hlásí
Jana Majerová: Nedostatek učitelů jde řešit. A peníze nejsou hlavní problém
Markéta Hronová: Tvrdá výchova a důraz na výkon, nebo raději ochrana a láska? Jak pomoci dětem k úspěchu a proč extrémy škodí
Způsobů, jak přistupovat k výchově dětí, je spousta. Základní psychologické dělení přichází se třemi hlavními směry a pro lepší přehlednost je přirovnává k výchově některých zvířat. Například medúzoví rodiče nechávají své potomky „jen tak“ plout v moři a nedávají jim žádné hranice. Tygří rodiče jsou naopak přísní a kladou na své děti vysoké nároky. Rodiče inspirovaní výchovou delfínů se snaží vycházet z přirozené autority a jít sami příkladem. V poslední době se často objevují i takzvaní sloní rodiče. Ti nešetří s projevy lásky, jsou empatičtí a ochranitelští. Každý z těchto přístupů ale může dětem i ublížit. Jak se tomuto nebezpečí vyhnout?
Zuzana Růžičková: Revize vzdělávacích programů základky? Jízda pokračuje
Patricie Martinů: Předškolní vzdělávání jako investice do budoucnosti obce. Jak vybrat správnou cestu?
Ondřej Šteffl: Děti propadají AI, ministerstvo ale řeší včerejší problémy
Josef Mačí: Nová vláda zasáhne do inkluze. Rušit se ale nebude, shodly se strany
Jana Divinová: Učitelé si nevěří, děti se do škol netěší. Jak vzdělávání ohrožuje českou budoucnost?
U kulatého stolu o vzdělávání, který se uskutečnil v rámci Forbes konference Lepší Česko 2025 za podpory Nadace České spořitelny, se mluvilo o zemi, která se zastavila.
Silvie Pýchová: Vzdělávací politika by se měla řídit veřejným zájmem
Pro osmý rozhovor o vzdělávací
politice jsme oslovili doc. RNDr. Janu Strakovou, Ph.D., která pracuje v Ústavu
výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.
Vystudovala fyziku na Matematicko-fyzikální fakultě UK. Měla na starosti
koordinaci mezinárodních výzkumů vědomostí a dovedností žáků (TIMSS, PISA) i
dospělých (PIAAC) v ČR. Dlouhodobě se věnuje výzkumu nerovností ve vzdělávání.
Spolupracuje s řadou nevládních organizací i s institucemi státní správy. Na
expertní bázi spolupracuje rovněž s Evropskou komisí a UNESCO. Pravidelně
publikuje v českých a zahraničních odborných časopisech.
Alena Potocká: Úzkost mezi dětmi se mění v pandemii. Evropa chce zakročit proti sociálním sítím
Markéta Hronová: Rodiče jedou na výkon a soutěží. Děti jsou akorát přesycené, přitom potřebují něco jiného, říká psycholožka
Opravdu musíme vozit dítě do lepší školy přes celé město? Mít každý víkend nabitý zábavnými aktivitami? A nedostatek času s nimi kompenzovat další krabicí lega? Podle psycholožky Lenky Šulové se rodiče sami dostali do pasti. Jak z ní ven, proč je potřeba rodičovství udělat reklamu a jakých chyb se vyvarovat při rozvodu.
Jan Pokorný: Podporujme mladé učitele, aby nevyhořeli. Pomáhat mohou jejich zkušenější kolegové, říká Prokop
O programu pravděpodobné příští vlády se zatím neví, zřejmě se ale shodne na kariérním řádu učitelů. Na návrhu se pracovalo už v minulosti, proti jeho schválení se ale postavila část učitelů. Podle sociologa Daniela Prokopa ale může řád generovat nové ředitele škol. A zdůrazňuje i podporu začínajících kantorů. „Ve výzkumech je vidět, že jsou kvůli malé podpoře vyhořelí, nedokážou si poradit s věcmi, na které narazí až v praxi,“ říká.
Patricie Martinů: Nejde jen o platy. České školství potřebuje dlouhodobou vizi a vyhodnocování reforem
Chybějící miliardy v rozpočtu, reforma financování bez předchozí evaluace, nejistota kvůli hrozícímu rozpočtovému provizoriu. A hlavně: absence jasné vize, jak měřit a zlepšovat kvalitu vzdělávání. Experti u Kulatého stolu SKAV a EDUinu diskutovali nejen o tom, kolik peněz české školství potřebuje, ale především, jak je využít pro prosperitu každého žáka.
Témata článků
- bibliografie (1)
- celoživotní vzdělávání (75)
- dětská literatura (22)
- DOKUMENTY (192)
- ESF (1)
- glosy (35)
- informační technologie (193)
- inovativní vzdělávání (152)
- názory (27)
- NÚV (1)
- odborná literatura (645)
- pedagogické asociace (110)
- pozvánky (2)
- PR článek (1)
- profese učitele (394)
- projekty (23)
- seriál Školství v koronakrizi (23)
- STRATEGIE 2020 (9)
- školský management (190)
- školství v regionech (115)
- školství v zahraničí (69)
- výchova (225)
- výtvarné umění (2)
- vyučování (338)
- výzkum a hodnocení (581)
- vzdělávací politika (890)
- zajímavé tipy (675)
- zaujalo nás (852)
Archiv
- ▼ 2025 (289)
- ► 2024 (303)
- ► 2023 (337)
- ► 2022 (350)
- ► 2021 (314)
- ► 2020 (319)
- ► 2019 (311)
- ► 2018 (302)
- ► 2017 (313)
- ► 2016 (322)
- ► 2015 (303)
- ► 2014 (306)
- ► 2013 (310)
- ► 2012 (266)
- ► 2011 (255)
- ► 2010 (254)
Česká škola
Šéfredaktorka
Akce
Výtvarné umění

