V Česku máme v porovnání s ostatními zeměmi málo nadaných žáků. Ve školách je totiž neumíme najít a pracovat s nimi. Vychází to z analýzy společnosti EDUin, která je součástí Auditu vzdělávací politiky za loňský rok. Podle ní také často podléháme stereotypům a mýtům o nadaných dětech, a tak přicházíme o příležitosti rozvíjet ve školách talenty. A systém jejich podpory je podle analýzy v mnoha ohledech jen formální nebo nedostatečný.
Zdroj: www.irozhlas.cz
7. 3. 2025
U dětí
Lenky Mohylové z Olomouce diagnostikovali v pedagogicko-psychologické poradně
mimořádné nadání. Čtrnáctiletá Laura vyniká v uměleckých oblastech,
dvanáctiletý René v matematice a fyzice a osmiletý Rudolf zase v logickém
uvažování.
Na
základní škole o jejich výjimečnostech vědí a přizpůsobili jim výuku, což v
Česku ale není úplně běžné. Učitelé nadané děti totiž často přehlédnou.
„Zásadní
problém je, že je neumíme najít. Další problém je, že v důsledku stereotypních
představ o tom, co to nadání je, jim neumíme nabídnout adekvátní vzdělávací
podporu, protože předpokládáme, že to jsou často děti bezproblémové, zaměřené
na výkon, ale bývá to mnohem komplikovanější,“ vysvětluje Kateřina Lánská,
která zpracovala analýzu
pro společnost EDUin.
Podle dat
ministerstva školství bylo v minulém školním roce na základních a středních
školách nadaných studentů tři desetiny procenta.
Nadaní
žáci potřebují individuální přístup, bývají často komplikovanější osobnosti,
můžou mít problém zvládat emoce nebo ovládat své chování. S nadáním se někdy
pojí i různé hendikepy, například porucha učení nebo autismus. Učitelé, kteří
mají nadání odhalovat, je pak místo toho často považují za problematické.
Práci s
nadanými dětmi se na prvním stupni věnuje učitelka Lenka Baše z Olomouce. „Už
ve fázi zápisu do základní školy dokážeme pozorovat některé věci. Na základě
těch pozorování potom třeba v první diagnostické fázi v první třídě dokážeme
dětem nachystat takovou práci a takové úkoly, abychom si dokázali pomocí
pedagogických nástrojů zjistit, na jaké úrovni vědomostí se dítě nachází,“
vysvětluje.
Na
základě takové práce s žákem se pak ve škole rozhodují, jestli ho označí za
nadaného, nebo ještě nějaký čas počkají. Nadání by pak měly potvrdit poradny.
Ty jsou ale přetížené a nadané děti často podle analýzy nejsou jejich
prioritou. O oficiální diagnostiku se pak některé školy po špatných
zkušenostech už ani nepokouší.
Podle
garantky podpory nadání Zdeňky Chocholouškové z Národního pedagogického
institutu je tak potřeba osvěta, protože školy a učitelé často neví o podpoře v
každém kraji.
„V každém
kraji je jeden koordinátor a ten má na starost podporu pedagogických
pracovníků, čili my nepodporujeme přímo nadané žáky, ale podporujeme nadané
žáky prostřednictvím jejich pedagogů,“ dodává Chocholoušková.
Dodnes se
ovšem odborníci nemůžou shodnout na definici samotného pojmu nadání. I to podle
analýzy společnosti EDUin hraje významnou roli v tom, proč se nedaří nadané a
mimořádně nadané žáky vyhledávat.
Poslechněte si celou
reportáž o nadaných dětech.
0 komentářů:
Okomentovat